NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinační schopnosti v atletice
Advertisements

Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Obratnostní schopnosti
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
Pohybové schopnosti Vytrvalostní schopnosti Obratnostní schopnosti
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Trénink atletických skoků
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2012
Basketbal Sportovní gymnázium Pardubice.
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Technická, taktická a psychologická příprava
Každému posilování předchází rozcvičení.
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Kondiční příprava mládeže
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI 1. BIOLOGICKÁ DETERMINOVANOST 2. SENZITIVNÍ OBDOBÍ – MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 3. ÚZKÝ VZTAH S MOTORICKOU DOCILITOU 4. JEMNÁ A HRUBÁ MOTORIKA,
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Gymnastika.
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
ročník.
Reforma školství v ČR.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Gabriela Hnátková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_11.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_02_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Posilovací cvičení - záda Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_77_posilovací cvičení – záda Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro 8. ročník, ZŠ speciální.
U6, U7 (2x týdně trénink cca min) PO - pohybová cvičení, technické dovednosti – HČJ PA - hry malých forem (1/1,2/2,1/2,2/1) U8,U9 (3x týdně trénink.
Pro 2. st. ZŠ, SŠ Jitka Králíková. Sem-tam – 3 min  Přemístění z jedné strany tělocvičny na druhou s různými obměnami: ◦ Skoky po 2 nohách, po 1 noze.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA.
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Koordinační schopnosti
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Cvičení na stanovištích
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Reforma školství v ČR.
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
ročník.
Testy koordinačních schopností
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Kondiční příprava ve sportu
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha pro žáky na vozíku
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: listopad 2013 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.  Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma rozvoj koordinace.  V prezentaci je rozváděno téma pohybové schopnosti.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na patřičnou část textu.  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v tělocvičně.

ÚVOD ČLENĚNÍ KOORDINACE ROZVOJ KOORDINACE OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ

 Aby mohl motor fungovat, musí do sebe vše správně zapadat (GIF)  Často je nazývána také jako schopnost obratnostní  Jedná se o schopnost řídit a regulovat pohyb ve smyslu jeho přesnosti (1-2) Zpět

 Činnost analyzátorů, tj. zrak, sluch, dále také proprioreceptory (analyzátory ve svalech, kloubech a šlachách) (3-4)  Činnost jednotlivých funkčních systémů, tj. systém oběhový a dýchací (zajišťují přísun energetických zdrojů do svalů a buněk) (5)

 Nervosvalová koordinace, tj. programové vybavení (mozek prostřednictvím nervů dává informace do svalů) (6)  Psychologické procesy, tj. vůle, pozornost a motivace (7)

 Obecná koordinace – umožňuje provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci (9)  Speciální koordinace – umožňuje provádět rozličné pohyby v daném sportu rychle a bez chyb (10)

 Schopnost spojování pohybu (např. sestava v gymnastice) (11)  Schopnost orientační (bojové sporty, míčové hry) (12)  Schopnost rozlišení polohy a pohybu jednotlivých částí těla (lukostřelba, golf) (13)  Schopnost přizpůsobování (lyžování obecně) (14)

 Schopnost reakce (starty při sprintech) (14)  Schopnost rovnováhy (sestava na kladině) (15)  Schopnost rytmická (běh, veslování) (16)  Učenlivost a docilita (trénink krasobruslení) (17) Zpět

- Překážkové dráhy (18) - Akrobatická cvičení (19) - Cvičení na nářadí (20) - Rovnovážná a balanční cvičení (21) - Cvičení s náčiním i bez něj (22)

- Základní prostředek pro rozvoj koordinace, jehož obsahem jsou různá cvičení jednoduššího nebo složitějšího provedení - Často využíváme akrobatického cvičení, dále přelézání, podlézání, překonávání překážek atd. - Mohou mít podobu závodní (na čas, soutěž dvojic či trojic) nebo dovednostní, kde je podstatou plnění různých úkolů na stanovištích

Cvičení jednotlivců - kotoul vpřed, vzad, výskok, obrat, stoj na rukou, ze stoje na rukou do kotulu vpřed, přemet stranou, vpřed a vzad, salto vpřed, vzad Cvičení dvojic a trojic - kotoul vzad přes záda partnera - trojice stojí vedle sebe, oba krajní drží prostředního za předloktí, ten provede salto vzad Cvičení na nářadí - Hrazda – výmyk, svis střemhlav - Kruhy – toporné kroužení celým tělem v zavěšení - Přeskoky a odrazy - přeskoky bedny

 Při těchto cvičení je důležitá záchrana a dopomoc  Cvičení provádíme na suchém a neklouzavém povrchu, nářadí nesmí po d jíždět  Cvičit lze bez nářadí a nebo s ním  Např. s kladinou popř. obrácenou lavičkou, balanční deskou, plným míčem, nebo s využitím balancestepu (21,23,24)

 V počátku je cvičení určeno pro rozvoj koordinace  Po zvládnutí je rozvíjena reakce a rychlost jednotlivého pohybu  Cvičení zahrnuje různé odrazy a skoková cvičení, dále cvičení s míčem,cvičení s malými míčky (tenisáky), nebo cvičení se švihadlem (25-27) Zpět

1. Definuj stručně koordinační schopnost? Definuj stručně koordinační schopnost? 2. Co koordinaci zajišťuje? Co koordinaci zajišťuje? 3. Pro koordinaci jsou důležité jaké analyzátory? Pro koordinaci jsou důležité jaké analyzátory? 4. Jaký je rozdíl mezi obecnou a speciální koordinací? Jaký je rozdíl mezi obecnou a speciální koordinací? 5. Uveď alespoň tři součásti koordinace? Uveď alespoň tři součásti koordinace? 6. Čím vším lze rozvíjet koordinační schopnost? Čím vším lze rozvíjet koordinační schopnost? 7. Uveď alespoň dva balanční cviky? Uveď alespoň dva balanční cviky? 8. Uveď alespoň dva cviky s náčiním či bez něj? Uveď alespoň dva cviky s náčiním či bez něj? Zpět

 Schopnost řídit a regulovat pohyb. Zpět

 Činnost analyzátorů, činnost jednotlivých funkčních systémů, nervosvalová koordinace, psychické procesy. Zpět

 Zrak, sluch a činnost proprioreceptorů. Zpět

 Obecná koordinace se liší od speciální tím, že umožňuje provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci. Zpět

 Schopnost spojování pohybu, orientační schopnost a schopnost přizpůsobování. Zpět

 Rovnovážný stoj na balanční podložce, váha na kladině. Zpět

 Přeskoky švihadla v různých obměnách, vyhození a chycení míče v různých obměnách. Zpět

 Překážkové dráhy, akrobatická cvičení, dále cvičení na nářadí, rovnovážná a balanční cvičení nebo cvičení s náčiním i bez něj. Zpět

 DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, ISBN  PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, ISBN  GIF - UTZONBIKE. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.1 - MCELHINNEY, Phil. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.2 - PECHER, Eckhard. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.3 - KESKIN, Deniz. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.4 - NEUROMECHANICS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.5 - SANSCULOTTE, Deniz. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.6 - LOOIE496. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.7 - WIKIMOL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: r.jpg  Obrázek č.8 - ALBY wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

 Obrázek č.9 - ELI. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.10 - SKUBIK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.11 - ALEX EX. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.12 - ADMACDO. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.13 - VOYAGER. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.14 - RUDOLPHOUS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.15 - ALBY wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.16 - JOEBRUNTON. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ng  Obrázek č.17 - CARMICHAEL, David W. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HK_Trophy.jpg  Obrázek č – vlastní zdroje autora