PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
Úvod do biomedicínské informatiky
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_11_01_svaly. POPIS č.4 - na tomto snímku je základní výklad ke svalům, vhodné pro výklad učitele č.5 - na tomto snímku.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Sluch Fyzika??? Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_03_01_dotyk.
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_35_01_ženské pohlavní orgány.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_52_INOVACE_23_01_hygiena vylučovací soustavy
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_15_01_krevní oběh.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch

POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze, vhodné k výkladu učitele č.5 - na tomto snímku je vložen obrázek ucha s popisy, vhodné k výkladu učitele č.6 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke sluchovému ústrojí, vhodné pro výklad učitele č.7 - na tomto snímku je vložen obrázek ucha a slova, která ucho popisují, úkolem žáků je přesunout jednotlivá slova k číslicím, která ucho popisují č.8 - řešení předchozího úkolu č.9 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke sluchovému ústrojí, vhodné pro výklad učitele

č na tomto snímku je vložen obrázek kůstek ucha a slova, která jej popisují, úkolem žáků je přesunout jednotlivá slova k písmenům, která kůstky popisují č.13- řešení k tomuto úkolu č.14,15 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke sluchovému ústrojí, vhodné pro výklad učitele č.10 - na tomto snímku je vložen obrázek ucha a slova, která ucho popisují, úkolem žáků je přesunout jednotlivá slova k číslicím, která ucho popisují č.11 - řešení předchozího úkolu č.12 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke sluchovému ústrojí, vhodné pro výklad učitele č.16 - na tomto snímku je vložen obrázek ucha a slova, která ucho popisují, úkolem žáků je napsat k popisům číslice podle obrázku, která ucho popisují č.17 - řešení předchozího úkolu

SLUCH A ROVNOVÁHA Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.Zvuk vzniká kmitáním pevných těles. Části sluchového ústrojí:Části sluchového ústrojí: –Zevní ucho (boltec) – chrupavka pokrytá kůží, boltec přechází do chrupavčité trubice zevního zvukovodu, která dále pokračuje kostnatým úsekem zvukovodu a končí bubínkem. –Bubínek – oválná vazivová blanka, na vnitřní ploše se k bubínku připojuje středoušní kůstka – kladívko.

UCHO 1)UŠNÍ BOLTEC 2)ZEVNÍ ZVUKOVOD 3)STŘEDNÍ UCHO S BUBÍNKEM 4)VNITŘNÍ UCHO 5)ÚSTROJÍ PRO VNÍMÁNÍ POLOHY A POHYBŮ TĚLA

STŘEDNÍ UCHO Středoušní dutina – malý komůrkovitý prostor uvnitř spánkové kosti (dutina spojena s Eustachovou trubicí a nosohltanem). 3 sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka a třmínek (čočkovitá kůstka) – přenos kmitů bubínku do vnitřního ucha.

PŘIŘAĎ NÁZEV K ČÍSLU 1.………………………………………………….. 2.………………………………………………….. 3.………………………………………………….. 4.………………………………………………….. BUBÍNEK KLADÍVKO KOVADLINKA TŘMÍNEK

PŘIŘAĎ NÁZEV K ČÍSLU 1.………………………………………………….. 2.………………………………………………….. 3.………………………………………………….. 4.………………………………………………….. BUBÍNEK KLADÍVKO KOVADLINKA TŘMÍNEK

VNITŘNÍ UCHO Vnitřní ucho – uzavřený prostor ve spánkové kosti. Sluchový orgán – blanitý hlemýžď a uvnitř Cortiho orgán s vlastními sluchovými receptory – přenos vzruchů do mozkové kůry spánkového laloku (sluchové centrum).

PŘIŘAĎ NÁZEV K ČÍSLU 1.………………………………… 2.………………………………… Blanitý hlemýžďKostěný hlemýžď

PŘIŘAĎ NÁZEV K ČÍSLU 1.………………………………… 2.………………………………… Blanitý hlemýžď Kostěný hlemýžď

ÚSTOJÍ SLUCHU zvukové vlny zachyceny ušním boltcem zvukové vlny zachyceny ušním boltcem vlna je vedena zvukovodem k bubínku ten se rozkmitá vlna je vedena zvukovodem k bubínku ten se rozkmitá ZEVNÍ UCHO STŘEDNÍ UCHO - sem přejde chvění z bubínku kůstky: kladívko kovadlinka třmínek

NAPIŠ NÁZVY SLUCHOVÝCH KŮSTEK A)…………………………………….. B)…………………………………….. C)……………………………………..

NAPIŠ NÁZVY SLUCHOVÝCH KŮSTEK A)………kladívko…………….. B)……kovadlinka…………….. C)………třmínek……………..

ÚSTROJÍ SLUCHU VNITŘNÍ UCHO – obsahuje dva váčky ty obsahují smyslové buňky díky tomu si uvědomujeme změny polohy těla a hlavy

SCHÉMA SLUCHOVÉHO ČIDLA

NAPIŠ SPRÁVNĚ PÍSMENO K POPISKŮM UŠNÍ BOLTEC …………… ZEVNÍ ZVUKOVOD………… BUBÍNEK………………

NAPIŠ SPRÁVNĚ PÍSMENO K POPISKŮM UŠNÍ BOLTEC … A …… ZEVNÍ ZVUKOVOD…… B … BUBÍNEK…… C ………

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Kolstrunková. ZDROJE DVOŘÁKOVÁ, E. Zdravověda pro odborná učiliště 1. ročník. 1. vyd. Praha: Septima, 1999, 72 s. ISBN KROULÍKOVÁ, J. a KROULÍK. Přírodopis pro 8. ročník zvláštní školy: (pracovní sešit). 3. vyd. Praha: Septima, 2001, 56 s. ISBN KROULÍKOVÁ, J, KROULÍK, J. Přírodopis vyd. Praha: Septima, 2004, 96 s. ISBN