Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Části obličeje VY_52_INOVACE_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Advertisements

Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Didaktická média v dějepisném vyučování přednáška č. 10 AR 2014/2015.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU DĚJEPIS,HISTORIE – je to vědní obor, který se zabývá studiem a popisováním minulosti Je to školní vyučovací předmět, ve kterém.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.5 Naše obec Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.1 Škola, třída Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Bajka Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
TŘÍDA v hodině I. Šablona : V/2 Sada: 3 Ověření ve výuce: Třída: 1 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Archivní síť v ČR.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96,
Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
1.1 Úvod do chemie Chemie je přírodní věda, která zkoumá vlastnosti a přeměny látek. Přeměny výchozích látek v jiné látky nazýváme chemický děj (chemická.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Úvod do dějepisu HISTORICKÉ PRAMENY 6.ROČNÍK.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
HUDEBNÍ VCÝHOVA – 7. ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PRAVĚK.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
PRAVĚK.
Práce historika Zdroje historického poznání
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_01
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Historické prameny a pomocné vědy historické
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Svitavské památky – sochařství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny, historik a jeho práce) -žáci se naučí termíny „dějepis“, „historie“, „historické prameny“, „historik“ -smysl studia minulosti DĚJEPIS – 6. ročník

DĚJEPIS Úvod do studia dějepisu I.

Dějepis: název školního předmětu (dějezpyt) historie: společenská věda o minulosti popisuje lidské dějiny „Historia magistra vitae.“ (Dějiny učitelkou života.) M. T. Cicero

Jak poznáváme minulost? historické prameny: věci k poznání minulosti rozlišujeme: 1. hmotné 2. písemné 3. obrazové 4. zvukové a jiné (aj.)

Hmotné historické prameny: lidské kostry užitkové předměty nádoby, zbraně, nástroje aj. umělecké předměty šperky, obrazy, sochy aj. jsou hmotnými památkami naší minulosti

jsou uchovány v muzeích a galeriích Moravské zemské muzeum (Brno) Národní muzeum (Praha) Národní galerie (Praha)

Písemné historické prameny: zákony, seznamy králů, listiny, dopisy, deníky, kroniky aj. jsou uchovány v archivech

Historik a jeho práce: historik: člověk, který se profesionálně zabývá studiem minulosti pečlivě zkoumá historické prameny píše knihy o dějinách (minulosti)

Jak se stát historikem? studium historie = obor na filozofické fakultě Univerzita Karlova (Praha) Masarykova univerzita (Brno) Univerzita Palackého (Olomouc)

Opakování: Jak se nazývá věda, která popisuje lidské dějiny? a) historiografie b) historie c) historika

Co jsou historické prameny? a) věci k poznání minulosti b) věci sloužící k popisu minulosti

Jaké historické prameny rozlišujeme? a) hmotné a písemné b) hmotné, písemné a obrazové c) hmotné, písemné, obrazové a zvukové

ŠPATNĚ! ! ! 

SPRÁVNĚ! ! !

Kde jsou uloženy hmotné historické prameny?

Kde jsou uloženy písemné historické prameny?

Kdo je historik? a) člověk, který se zabývá studiem minulosti b) člověk, který píše knihy o minulosti c) člověk, který zkoumá historické prameny

SPRÁVNĚ! ! !

Zdroje: