Programy včasné intervence Mgr. Milan Černý Centrum primární prevence, o.s. Prev-Centrum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Laxus o.s. sociální a zdravotní služby pro uživatele drog CENTRUM TERÉNNÍCH PROGRAMŮ PARDUBICKÉHO KRAJE.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Hlavní město Praha Protidrogová politika hl. m. Prahy Krajské oddělení protidrogové prevence PRM MHMP Mgr. Nina Janyšková.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Prioritní oblasti primární prevence MŠMT PhDr. Pavla Doležalová.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Sekce náměstka ministryně pro ochranu práv dětí a sociální začleňování Odbor ochrany práv dětí (91) Odbor sociálního začleňování (92) –1–1.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Individuálně, ale společně a jinak
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
model fungování a praxe
Ing. Kateřina Lichtenberková
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Úřad práce České republiky
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hlavní město praha a integrace cizinců
31 Základní typy zdravotnických systémů
Techniky práce s mentálně postiženými
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
RIZIKO.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Ošetřovatelský proces v primární péči
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
RIZIKO.
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výchovné a vzdělávací programy - prevence
Nealkoholové závislosti PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Návykové látky Alkohol
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Programy včasné intervence Mgr. Milan Černý Centrum primární prevence, o.s. Prev-Centrum

Obsah Terminologie Rizikové chování Prevence rizikového chování Rizikové skupiny a jedinci Programy včasné intervence Obecné cíle Rizikové faktory – na úrovni jedince Rizikové faktory – na úrovni vrstevníků Rizikové faktory – na úrovni instituce Protektivní faktory - na úrovni instituce Význam včasnosti intervence Jak naplnit obecné cíle Kdo je klient? Zásady programů Vymezení programů včasné intervence ve standardech Zasazení programu do systému služeb Hlavní cíle poskytovaných služeb Cílová skupina Obsah programu Návazné programy a služby Speciální znalosti a vědomosti pracovníka programu včasné intervence

Rizikovým chováním rozumíme takové vzorce chování, v jejichž důsledku dochází k prokazetelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. TERMINOLOGIE Rizikové chování

Prevence rizikového chování je jakýkoliv typ zdravotní, sociální, pedagogické intervence, která směřuje k předcházení výskytu rizikového chování nebo zamezení jeho další progresi, zmírňující již existující formy a projevy rizikového chování nebo pomáhá řešit jeho důsledky. TERMINOLOGIE Prevence rizikového chování

TERMINOLOGIE Rizikové skupiny a jedinci Běžná populace dětí a mládeže bez rozlišení z hlediska míry rizika. Rizikové skupiny dětí a mládeže, tj. skupiny osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory pro vznik závislosti na návykových látkách nebo vznik jiných sociálně nežádoucích jevů a jsou více ohrožené než jiné skupiny běžné populace. Rizikoví jedinci, tj. osoby, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory pro vznik závislosti na návykových látkách nebo vznik jiných sociálně nežádoucích jevů a jsou více ohrožené, než jejich vrstevníci.

TERMINOLOGIE Programy včasné intervence Program primární prevence pro rizikové skupiny/program včasné intervence je cílený program primární prevence pro jedince nebo skupiny osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny faktory pro rizikového chování, tj. jsou více ohrožené než zbytek populace.

Obecné cíle „ V zásadě lze říci, že preventivní opatření spočívají: a/ v omezení pravděpodobnosti výskytu dané situace nebo b/ předání takových vědomostí a dovedností, kterém dětem pomohou aktuální obtíže překonat.“ Kyriacou, Ch. - Řešení výchovných problémů ve škole, Portál 2005

RIZIKOVÉ FAKTORY na úrovni jedince podléhání tlakům okolí, spolužáků, party odlišnost poruchy chování /potíže v oblasti sebeovládání, rozhodování, zvládání konfliktů/ nízká nebo nepřiměřená asertivita nízká výkonnost /potíže s učením/ slabé sociální dovednosti /problémy v komunikaci s dospělými, vrstevníky i s mladšími/ handicap chronická traumatizace neadekvátní sociální vazby pro-drogové postoje problémy s rozpoznáváním následků určitého jednání nízká schopnost zvládat úzkost a stres

RIZIKOVÉ FAKTORY na úrovni vrstevníků extrémní postavení ve skupině užívání drog vrstevníky pro-drogové postoje vrstevnické skupiny vazba na rizikové skupiny nebo organizace

RIZIKOVÉ FAKTORY na úrovni instituce nejasná pravidla neefektivní způsoby komunikace v rámci instituce skryté konflikty v týmu pracovníků názory na řešení výchovných situací se rozcházejí zatajování skutečností dlouhodobé neřešení výchovných situací nepřátelská atmosféra vůči dětem aktivity zaměřené především na výkon žáků neefektivní programy

PROTEKTIVNÍ FAKTORY na úrovni instituce Rozdělení rolí Vytvoření časového prostoru na poskytované služby Kvalitní vzdělávání pracovníků Týmová práce Spolupráce se specializovanými poradenskými pracovišti

Význam včasnosti intervence Čím dříve je problém zjištěn, tím účinnější může být intervence. Včasné intervence jsou snáze proveditelné, dostupnější a levnější. Jestliže problém není zjištěn včas, může vzrůstat jeho závažnost a poškozující dopady. Skrytý problém může znemožňovat účinné řešení dalších problémů.

Jak naplnit obecné cíle?

Kdo je klient?

Instituce Pedagog Třída/skupina Dítě Rodič

Jakou formu včasné intervence zvolit? Poradenský rozhovor s pedagogem Práce se skupinou Diagnostika Individuální konzultace s klientem Rodinné konzultace

Co všechno víme a co potřebujeme vědět? Kdo vnímá problém jako problém? Kdo je ochoten se na řešení se podílet?

Zásady komplexnost a kombinace mnohočetných strategií dlouhodobost, kontinuita působení a systematičnost plánování práce s malou skupinou interaktivita flexibilita cílenost a adekvátnost informací i forem působení teoretická a praktická připravenost realizátora/ realizačního týmu důraz na kontext primární prevence pozitivní orientace primární prevence a demonstrace konkrétních alternativ možnost kontaktu v odborném zařízení podpora protektivních faktorů ve společnosti nepoužívání neúčinných prostředků

Vymezení programů včasné intervence ve standardech Zasazení programu do systému služeb A. Program je součástí širšího systému preventivních programů realizovaných poskytovatelem, případně je realizován jako samostatný program. Vždy však musí být součástí celkového místního a regionálního systému preventivního působení. B. Program v případě potřeby využívá práci s celým sociálním systémem (zapojení členů rodiny, pedagogů nebo dalších důležitých osob a organizací). C. Program je součástí psychosociální sítě zařízení na regionální, případně nadregionální úrovni. D. Program má jednoznačně definované postupy při spolupráci s dalšími subjekty na různých úrovních systému péče (policie, sociální kurátoři, probační úředníci, další státní i nestátní instituce apod.).

Vymezení programů včasné intervence ve standardech Hlavní cíle poskytovaných služeb A. Program se zaměřuje na předcházení a zmírnění následků rizikového chování. B. Program nabízí pozitivní alternativy pro trávení volného času. C. Program podporuje osobnostní rozvoj členů cílové skupiny. D. Program podporuje a rozvíjí sociální dovednosti členů cílové skupiny.

Vymezení programů včasné intervence ve standardech Cílová skupina A. Program má jasně definovanou cílovou skupinu. B. Realizátoři programu včasné intervence respektují specifika cílové skupiny, pro kterou je určen.

Vymezení programů včasné intervence ve standardech Obsah programu a) problematika užívání návykových látek, b) jiné projevy rizikové chování (např. gambling, rasismus, xenofobie, šikana, týrání a zneužívání dětí, různé formy násilného chování aj.), c) podpora zdravého způsobu života, včetně posilování sebejistoty, zvládání konfliktních situací, práce s emocemi apod., d) základní stresové okruhy (důležité životní události, stálé problémy, každodenní problémy, změny a vývojové změny apod.).

Vymezení programů včasné intervence ve standardech Návazné programy a služby Program musí poskytovat alespoň: a) možnost kontaktu (krizové intervence) a návazné péče v jiném odborném zařízení b) informační servis (přehled jednotlivých skupin návykových látek, kontakty na odborná zařízení poskytující poradenské a terapeutické služby, seznam literatury apod.).

Vymezení programů včasné intervence ve standardech S peciální znalosti a vědomosti pracovníka programu včasné intervence A. Pracovník zná teorii a praxi vzniku závislosti na úrovni jedince i epidemie na úrovni společnosti. B. Pracovník zná základní rizikové a protektivní faktory při vzniku závislosti (na úrovni jedince, rodiny, vrstevníků, společnosti). C. Pracovník zná systémovou teorii a její implikace pro primární prevenci (vliv sociokulturního, politického, ekonomického kontextu apod.). D. Pracovník zná různé preventivní modely a přístupy. E. Pracovník je schopen vytvořit a realizovat komplexní preventivníprogram. F. Pracovník je schopen efektivně pracovat s různou cílovou populací s využitím obecně uznávaných technik. G. Pracovník ovládá základní schopnosti efektivní komunikace v oblasti primární prevence. H. Pracovník je akceptován cílovou skupinou, s níž je program realizován. I. Pracovník má jednoznačné postoje vzhledem k drogám, které jsou v souladu s odbornými a obecně uznávanými postupy. J. Pracovník má základní vědomosti a dovednosti v oblasti sekundární a terciární prevence. K. Pracovník zná instituce zabývající se primární, sekundární i terciární prevencí a dokáže je využít při preventivní práci. L. Pracovník má základní vědomosti a dovednosti v oblasti krizové intervence, je schopen v případě identifikace konkrétního problému reference do příslušného zařízení. M. Pracovník si pravidelně nechává supervidovat vlastní práci a průběžně se vzdělává v oboru.