Marketing informačních služeb – proč, nač a jak ? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přežití knihoven a knihovníků: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.
Advertisements

Kde najdete informace o volných pracovních místech?
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Propagace a reklama na facebooku
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Základní škola Strž Dvůr Králové nad Labem, Česká republika Our school in a box Our school Naše škola To je velká krabice. This is a big box.
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
© 2010 IBM Corporation Stanislav Michelfeit, IBM IDC ČR, Služby – výzkum a výuka IT jako služba SSME - Service – Science, Management and Engineering =
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Siemens Enterprise Communications Ondřej Nový Key Account Manager Siemens Enterprise Communications, s.r.o. Praha, Siemens Enterprise Communications.
Scope2 INDEX 1. Internet mktng and sales 2. Marketing Strategy 3. International M. 4. Tenders and public procurement 5. Q & A E-commerce (Elektronické.
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
Marika Janoušková Area Sales Manager, Central and Eastern Europe.
Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová,
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Reklama na internetu zdarma ne všude je třeba platit Radek Volf |
úvod pojetí a obsah marketingu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Seznam.cz – závazek úspěchu? … najdu tam, co neznám ! Tomáš Búřil,
Využití informačních a komunikačních technologií (ICT) Informační systémy ve státní správě.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Propagace Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 9. května 2012 propagace nových služeb.
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Přežití knihoven a knihovníků v konkurenci Internetu: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Praha, 15. června 2010 Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR.
1 Martin Vojnar Elektronické informační zdroje a centrální indexy SUAleph, VUT, 6. listopadu 2012.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Podnikatelský z á měr Jiří Ullrich – Občerstvení U Mrože Jiří Ullrich, C 29.
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Jsou muzejní knihovny knihovnami veřejnými? Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
MARKETINGOVÝ MIX.
Lenka Zahradníčková
Marketingová strategie veřejné a univerzitní knihovny
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Alternativní platební modely pro přístup k EIZ doplňkové způsoby získávání informací z placených zdrojů (vhodné i pro situaci "kdyby grant nevyšel„) Vladimír.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Projekt DP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Projekt BP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
aneb Assessment Centre a Development Centre
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Petr Mikšovič CEO, SOVA NET, s.r.o. Význam on-line strategie v B2B.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Natáčení videa jako jeden ze způsobů propagace služeb Informačního centra MZLU v Brně Zuzana Streichsbierová Informační den ÚVIS,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Název školy: SŠEP Studénka. o. p. s. Autor: Ing. Libor Jedlička Název: VY_32_INOVACE_01_1.1_1.1.1 Téma: Podstata marketingu a internetu Datum ověření:
Rodina a zaměstnání Henry Schein Česká republika
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Marketingový plán podniku
Snaha o posílení významu knihovny v rámci fakulty (Knihovna KTF)
KOUČOVÁNÍ jako nástroj pro ROZVOJ ZMĚN POSTOJŮ A CHOVÁNÍ Jak vybírat kouče ??? Tim Šlapák Akreditovaný profesionální kouč ČAKO Acredited Senior Practitioner.
A – FORUM CS A KVALITA Mgr. Bc. Jan Vojvodík A – FORUM CS
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Lidé, procesy, partnerství
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Plán na zvýšení spokojenosti zákazníků Zvýšení spokojenosti zákazníků
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Lidé, procesy, partnerství
Transkript prezentace:

Marketing informačních služeb – proč, nač a jak ? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.

Ideální svět Průkazku do knihovny má každý občan. Průkazku do knihovny má každý občan. Knihovna patří k nejpříjemnějším místům, kde lze strávit čas. Knihovna patří k nejpříjemnějším místům, kde lze strávit čas. Knihovna je virtuální informační centrum otevřené 24 hodin denně. Knihovna je virtuální informační centrum otevřené 24 hodin denně. Knihovna je první místo, kam všichni chodí pro informace i potěšení. Knihovna je první místo, kam všichni chodí pro informace i potěšení.

Realita Podle průzkumu zveřejněného v r je knihovna až na 11. pozici v seznamu míst, kam se lidé obracejí pro informace! Podle průzkumu zveřejněného v r je knihovna až na 11. pozici v seznamu míst, kam se lidé obracejí pro informace! Rivkah K. Sass: Marketing the worth of your library, Library Journal, Jun 15, 2002

Motto Bude-li Blanické vojsko chtít být Čechům v budoucnu co platné, musí nutně přezbrojit! Bude-li Blanické vojsko chtít být Čechům v budoucnu co platné, musí nutně přezbrojit! Jára Cimrman, Blaník

Potřebujeme nové dovednosti

marketing ! Řešení nabízí

Zeptej se svého vyhledávače

Co je marketing Marketing se [v knihovnách] často považuje za kombinaci public relations, propagace a technik prodeje. Marketing se [v knihovnách] často považuje za kombinaci public relations, propagace a technik prodeje. Marketing však znamená uspokojování potřeb zákazníků. Marketing však znamená uspokojování potřeb zákazníků. Shontz, Parker, Parker: What do librarians think about marketing? The Library Quarterly, Jan 2004

Marketing a knihovna Nejvyšším cílem marketingu je zajistit, aby knihovna zůstala informačním centrem své komunity. Nejvyšším cílem marketingu je zajistit, aby knihovna zůstala informačním centrem své komunity. Benedict Leerburger: Promoting and Marketing the Library, 1989 nejvyšší cíl -- maximum, co může knihovník učinit proto, aby zůstal zaměstnán nejvyšší cíl -- maximum, co může knihovník učinit proto, aby zůstal zaměstnán marketing -- plán jak se uživatelé dozvědí o hodnotě marketing -- plán jak se uživatelé dozvědí o hodnotě knihovna jako informační centrum -- není nutně fyzickým prostorem knihovna jako informační centrum -- není nutně fyzickým prostorem komunita – zákazníci knihovny komunita – zákazníci knihovny Judith Siess: „Marketing Without Much Money“ Information Outlook, Oct 2004

Změny paradigmat Knihovna jako budova, kam je třeba přijít Knihovna jako budova, kam je třeba přijít  knihovna jako souhrn služeb, z nichž řada je dostupná po síti Knihovník = archivář a poskytovatel dat Knihovník = archivář a poskytovatel dat  knihovník = analytik, interpret a dodavatel informací/znalostí Financování jako výsledek vyjednávání ředitel- zřizovatel Financování jako výsledek vyjednávání ředitel- zřizovatel  financování poskytovatele služeb uživatelům Knihovník jako „arbitr“ potřeb uživatelů Knihovník jako „arbitr“ potřeb uživatelů  existujeme, abychom poskytovali uživatelům informace, které potřebují Rajesh Singh: Developing relationship marketing with customers: A Scandinavian perspective. Library Management Vol. 24, 2003

Potřebujeme marketing? Je na místě prezentovat informace jako komoditu, kterou knihovníci nabízejí za snížené ceny. Je na místě prezentovat informace jako komoditu, kterou knihovníci nabízejí za snížené ceny. Velké nedostatky např. Velké nedostatky např.  marketing EIZ  hodnota informací  hodnota personálu Eric Lease Morgan: Marketing Library Services. Computers in Libraries 18 (Sept 1998)

Globální konkurence Tradice knihoven: středisko poskytující přístup k psaným informacím Tradice knihoven: středisko poskytující přístup k psaným informacím  prostor pro konkurenci ze soukromého sektoru, ostatních knihoven  pokud není o knihovně slyšet, pak ji uživatelé obejdou Uživatelé ocení jako poskytovatele informací pouze knihovnu, která zná, dovede sdělit a naplnit svou funkci Uživatelé ocení jako poskytovatele informací pouze knihovnu, která zná, dovede sdělit a naplnit svou funkci  kvalitně  jasně  včas Marketing je metoda, jak knihovna může dosáhnout své nové pozice v informačním průmyslu Marketing je metoda, jak knihovna může dosáhnout své nové pozice v informačním průmyslu

Potřeby zákazníků Pociťované a skutečné potřeby Pociťované a skutečné potřeby  Svět podle Googlu Infobezita: rešerše v Googlu = hromady hamburgerů a hranolek Infobezita: rešerše v Googlu = hromady hamburgerů a hranolek Infodieta: rešerše v placených zdrojích = malé dávky skutečně hodnotných a výživných informací Infodieta: rešerše v placených zdrojích = malé dávky skutečně hodnotných a výživných informací James Morris, School of Computer Science, Carnegie Mellon University

Potřeby zákazníků Cíl: přimět uživatele, aby místo www zdrojů diskutabilní kvality začali používat vysoce kvalitní informace, které nabízíme Cíl: přimět uživatele, aby místo www zdrojů diskutabilní kvality začali používat vysoce kvalitní informace, které nabízíme Trik: „aby jim salát voněl a chutnal jako fast food“ Trik: „aby jim salát voněl a chutnal jako fast food“ Výzva: použitím pokročilých řešení (software) zpřístupnit vysoce kvalitní výsledky uživatelům, kteří nejsou experty rešeršéry Výzva: použitím pokročilých řešení (software) zpřístupnit vysoce kvalitní výsledky uživatelům, kteří nejsou experty rešeršéry Steven J. Bell: The Infodiet: How Libraries Can Offer an Appetizing Alternative to Google. The Chronicle of Higher Education

Potřeby zákazníků Relevance tradičních služeb knihoven/IS je diskutabilní Relevance tradičních služeb knihoven/IS je diskutabilní  např. růst objemu dostupných informací x kapacita uživatelů, aby se stihli zorientovat  požadavek na nepřetržitý přísun informací namísto nutnosti navštívit občas knihovnu/IS využití tzv. „alertů“ (autom. SDI) využití tzv. „alertů“ (autom. SDI)

Vztahy se zákazníky Většina knihoven stále uznává transakční přístup k poskytování služeb namísto aby budovaly své vztahy se zákazníky Většina knihoven stále uznává transakční přístup k poskytování služeb namísto aby budovaly své vztahy se zákazníky Komunikace = základ rozvoje vztahů Komunikace = základ rozvoje vztahů Kontakt = základ interakce ve službách Kontakt = základ interakce ve službách Atmosféra vztahů Atmosféra vztahů  kvalita  sdílení informací Jak komunikují naše knihovny se svými uživateli? Jak komunikují naše knihovny se svými uživateli?

Interní zákazníci Postarejte se o své interní zákazníky, o externí zákazníky se pak postarají oni sami. Postarejte se o své interní zákazníky, o externí zákazníky se pak postarají oni sami. R. Raina: Total Quality Management in Library and Information Services, Infuse

Tedy marketing ano… … ale kde na něj vzít peníze?

Ještě neznám všechny odpovědi, ale už začínám klást ty správné otázky.

Gerilový marketing

… používá nekonvenční metody, aby dosáhl konvenčních [marketingových] výsledků … používá nekonvenční metody, aby dosáhl konvenčních [marketingových] výsledků … slouží k rychlé návratnosti bez potřeby velkých investic času nebo peněz … slouží k rychlé návratnosti bez potřeby velkých investic času nebo peněz Gerilovou taktiku používáme tehdy, pokud je organizace malá a/nebo nemá dost prostředků, aby mohla čelit silnému a opevněnému protivníku. Gerilovou taktiku používáme tehdy, pokud je organizace malá a/nebo nemá dost prostředků, aby mohla čelit silnému a opevněnému protivníku. Shari Caudron: "Guerrilla Tactics" IndustryWeek, July 16, 2001 Jay Conrad Levinson

Gerilový marketing Základní předpoklady: Základní předpoklady:  kreativita  dobré vztahy s cílovou skupinou  odhodlání zkoušet mnoho různých taktik a „zbraní“ (ale konzistentní přístup!)

Gerilové taktiky buďte proaktivní buďte proaktivní angažujte se osobně angažujte se osobně rozmazlujte své zákazníky rozmazlujte své zákazníky humor vytváří atmosféru humor vytváří atmosféru buďte energičtí buďte energičtí vzdělávejte se vzdělávejte se propagujte se všude, kde se dá – i na nečekaných místech (branding) propagujte se všude, kde se dá – i na nečekaných místech (branding) zvěte zákazníky do knihovny – i když zrovna nepotřebují informace zvěte zákazníky do knihovny – i když zrovna nepotřebují informace nenechte se odradit nenechte se odradit

Nápady za hubičku newsletter – pravidelný zpravodaj newsletter – pravidelný zpravodaj proaktivní „výstřižková služba“ – AutoAlerts (SDI)! proaktivní „výstřižková služba“ – AutoAlerts (SDI)! podporujte publikační činnost svých pracovníků podporujte publikační činnost svých pracovníků soutěže pro uživatele soutěže pro uživatele dny otevřených dveří dny otevřených dveří běžte za zákazníky běžte za zákazníky Judith Siess: „Marketing Without Much Money“ Information Outlook, Oct 2004

Použitá a doporučená literatura vč. aktivních odkazů na zdroje!

Hodně dobrých nápadů pro Váš marketing! Děkuji za pozornost. Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.