Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3577 - VY_32_Inovace_11.3.5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Atmosféra Země Název školy
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Abiotické faktory prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
ATMOSFÉRA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Atmosféra VY_32_INOVACE_00_ATMOSFÉRA autor: Helena Nováková
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaAtmosféra.
Atmosféra Filip Bordovský.
Atmosféra Země a její složení
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Planeta.
Vznik a vývoj atmosféry Země
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Stavba Země Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Litosféra I – úvod Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Hydrosféra – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 20 TEMA: Atmosféra – plynný obal Země.
Atmosféra.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Atmosféra je plynný obal Země, který je k Zemi připoután gravitační silou, která nám zaručuje, že plyny neuniknou do okolního vesmírného prostoru. Model.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VZDUCH Vzduch je všude kolem nás. Tvoří obal kolem země – atmosféru. Většinou ho nevidíme. Vidíme, když fouká vítr a poletuje listí nebo sněhové vločky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Vzduch Vzduch.
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
ATMOSFÉRA.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_15_Atmosféra
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace: Žáci se seznámí s atmosférou Země, uvedou složení vzduchu, vysvětlí princip skleníkového efektu, vysvětlí princip ochrany povrchu Země pře UV zářením, popisují znečištění vzduchu

Atmosféra plynný (vzdušný) obal Země Obr. 1

Atmosféra - opakování složení vzduchu: … 78% dusík21% kyslík1% ostatní plyny (0,03%) oxid uhličitý, vzácné plyny Obr. 2

na rovnováze CO 2 (skleníkový plyn) se podílí rostliny fotosyntézou (CO 2 spotřebovávají) a živočichové dýcháním (CO 2 vylučují) CO 2 v atmosféře

Obr. 3

rovnováha CO 2 (skleníkový plyn) se podílí rostliny fotosyntézou (CO 2 spotřebovávají) a živočichové dýcháním (CO 2 vylučují) spalováním fosilních paliv množství CO 2 v atmosféře stoupá oteplování může mít za následek tání ledovců a zatopení pobřežních zemí CO 2 v atmosféře

Obr. 4

Atmosféra plynný obal Země zasahuje do výšky 1 200km nad povrch Země dělí se do určitých vrstev (troposféra, stratosféra, mezosféra, termosféra, exosféra) Obr. 5

Vrstvy atmosféry důležité pro život na Zemi jsou: TROPOSFÉRA – 0-15km nad povrchem (obsahuje důležitý kyslík) STRATOSFÉRA – 15-50km nad povrchem (obsahuje ozonovou vrstvu)

Ozonová vrstva vrstva ozonu (plyn O 3 ), který chrání Zemi před škodlivým UV zářením ze Slunce Obr. 6

Obr. 7

Ozonová vrstva vrstva ozonu (plyn O 3 ), který chrání Zemi před škodlivým UV zářením ze Slunce v dnešní době je ozonová vrstva poškozena (lidskou činností – chemikáliemi) vznikají ozonové díry (místa, kde je ozonu málo a UV záření je propouštěno na povrch Země

Obr. 8

Vítr pohyby a proudění vzduchu díky místům na Zemi s vyšším nebo nižším tlakem vzduchu = tlakové výše a tlakové níže

Beaufortova stupnice

Srážky vodní nebo sněhové vodní pára v atmosféře může zkapalnět (kondenzovat) a vznikají srážky mraky jsou mnoha typů např.: bouřkové, dešťové, kouřovité, kupovité …

Obr. 9

Teplotní inverze za normálních podmínek teplota vzduchu s rostoucí výškou klesá, tj. čím jsme výše, je větší zima při inverzi je tomu naopak na horách je jasno a vzduch čistý v nížinách je zataženo a vzduch znečištěný

Obr. 10

Znečišťování ovzduší emise - to, co se vypouští do ovzduší imise - to, co se z ovzduší dostane na povrch Země smog - směs mlhy a nečistot ve vzduchu kyselé deště - vznikají z oxidů dusíku a síry (NO X a SO X ) s vodou další znečištění – prach, přízemní ozon, uhlovodíky ze spalování benzinu atd.

SMOG Obr. 11

Vznik kyselých dešťů oxidy síry a dusíku se rozpouští ve vodě, ta se pak jako déšť dostane na povrch Země Obr. 12

Zdroje Obr. 1: NASA EARTH OBSERVATORY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: vlastní archiv Obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4: SLEJŠKA, Antonín. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 5: KORONER. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 6: MILLS, Ben. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: dipole.png

Zdroje Obr. 7: NASA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 8: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _24.jpg Obr. 9: DE BRUYN, Valentin. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr 10: THE GHOST, Johan. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 11: EDWIN; EWING. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Zdroje Obr. 12: SAVAGE. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Beaufortova stupnice [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: učebnice : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007, 128 s. ISBN