Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace: Žáci se seznámí s atmosférou Země, uvedou složení vzduchu, vysvětlí princip skleníkového efektu, vysvětlí princip ochrany povrchu Země pře UV zářením, popisují znečištění vzduchu
Atmosféra plynný (vzdušný) obal Země Obr. 1
Atmosféra - opakování složení vzduchu: … 78% dusík21% kyslík1% ostatní plyny (0,03%) oxid uhličitý, vzácné plyny Obr. 2
na rovnováze CO 2 (skleníkový plyn) se podílí rostliny fotosyntézou (CO 2 spotřebovávají) a živočichové dýcháním (CO 2 vylučují) CO 2 v atmosféře
Obr. 3
rovnováha CO 2 (skleníkový plyn) se podílí rostliny fotosyntézou (CO 2 spotřebovávají) a živočichové dýcháním (CO 2 vylučují) spalováním fosilních paliv množství CO 2 v atmosféře stoupá oteplování může mít za následek tání ledovců a zatopení pobřežních zemí CO 2 v atmosféře
Obr. 4
Atmosféra plynný obal Země zasahuje do výšky 1 200km nad povrch Země dělí se do určitých vrstev (troposféra, stratosféra, mezosféra, termosféra, exosféra) Obr. 5
Vrstvy atmosféry důležité pro život na Zemi jsou: TROPOSFÉRA – 0-15km nad povrchem (obsahuje důležitý kyslík) STRATOSFÉRA – 15-50km nad povrchem (obsahuje ozonovou vrstvu)
Ozonová vrstva vrstva ozonu (plyn O 3 ), který chrání Zemi před škodlivým UV zářením ze Slunce Obr. 6
Obr. 7
Ozonová vrstva vrstva ozonu (plyn O 3 ), který chrání Zemi před škodlivým UV zářením ze Slunce v dnešní době je ozonová vrstva poškozena (lidskou činností – chemikáliemi) vznikají ozonové díry (místa, kde je ozonu málo a UV záření je propouštěno na povrch Země
Obr. 8
Vítr pohyby a proudění vzduchu díky místům na Zemi s vyšším nebo nižším tlakem vzduchu = tlakové výše a tlakové níže
Beaufortova stupnice
Srážky vodní nebo sněhové vodní pára v atmosféře může zkapalnět (kondenzovat) a vznikají srážky mraky jsou mnoha typů např.: bouřkové, dešťové, kouřovité, kupovité …
Obr. 9
Teplotní inverze za normálních podmínek teplota vzduchu s rostoucí výškou klesá, tj. čím jsme výše, je větší zima při inverzi je tomu naopak na horách je jasno a vzduch čistý v nížinách je zataženo a vzduch znečištěný
Obr. 10
Znečišťování ovzduší emise - to, co se vypouští do ovzduší imise - to, co se z ovzduší dostane na povrch Země smog - směs mlhy a nečistot ve vzduchu kyselé deště - vznikají z oxidů dusíku a síry (NO X a SO X ) s vodou další znečištění – prach, přízemní ozon, uhlovodíky ze spalování benzinu atd.
SMOG Obr. 11
Vznik kyselých dešťů oxidy síry a dusíku se rozpouští ve vodě, ta se pak jako déšť dostane na povrch Země Obr. 12
Zdroje Obr. 1: NASA EARTH OBSERVATORY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: vlastní archiv Obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4: SLEJŠKA, Antonín. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 5: KORONER. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 6: MILLS, Ben. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: dipole.png
Zdroje Obr. 7: NASA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 8: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _24.jpg Obr. 9: DE BRUYN, Valentin. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr 10: THE GHOST, Johan. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 11: EDWIN; EWING. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Zdroje Obr. 12: SAVAGE. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Beaufortova stupnice [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: učebnice : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007, 128 s. ISBN