Soustava trávicí- prvoci až ploštěnci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oběhová soustava kroužkovců a členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Advertisements

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
Soustava krycí – od protist po hlístice Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Rozmnožování nižších obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření16.
Zobrazení kulovým zrcadlem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
KMEN: ŽAHAVCI (CNIDARIA) Biologie, 3. ročník, Zoologie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Jednobuněční živočichové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
než začnete prohlížet prezentaci ...
Náš svět Tematická oblast
Člověk a vývoj civilizace
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Činnost nervové soustavy
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název vzdělávacího materiálu
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Název vzdělávacího materiálu
Svalová soustava - ploštěnci až měkkýši
Prvoci.
Pohlavní rozmnožování prvoků
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
TRÁVICÍ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Trávicí soustava hmyzu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
Úvod do kosterní soustavy
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Lidé a ostatní živočichové
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Život – pohledy na přírodu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Prezentace – výklad učiva
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Kontrolní práce – složené lomené výrazy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Č.DUMu: VY_32_INOVACE_10_první pomoc
Rozmnožování organismů
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

Soustava trávicí- prvoci až ploštěnci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3. ročník čtyřletého G a 7. ročník osmiletého G Stručný obsahPrezentaci k prohloubení a procvičení učiva doprovázená otázkami. Způsob využitíPostupně procházíme listy prezentace. Úkoly pro samostatné procvičení jsou součástí prezentace. AutorRNDr. Ilona Houšková KódVY_ 32_ INOVA CE_ 32_BHOU15

Popište příjem potravy prvoků Celým povrchem těla (osmotrofně), např. endoparazité. Panožkami (fagotrofně) na libovolném místě těla, např. měňavky. Popis k obrázku 1 (měňavka velká): c) jádro s jadérkem d) pulzující vakuola e) potravní vakuola f) panožka g) vznikající potravní vakuola Obr. 1

Popište příjem potravy prvoků Buněčná ústa - na určitém místě těla. Tento způsob příjmu potravy mají nálevníci. Dále následuje buněčný hltan, potravní vakuoly a buněčná řiť. V potravní vakuole se mění reakce uvnitř z kyselé na zásaditou. Během změny se vakuoly pohybují po určité dráze= cyklóze.

Nálevníci – cyklóza potravní vakuoly a)buněčná ústa b)potravní vakuola při vyprazdňování nestravitelných zbytků c)makronukleus d)mikronukleus e)dráha potravní vakuoly (naznačena šipkami) Obr. 2

Jak prvoci zpracovávají potravu? Zpracování potravy: potravní vakuoly Vylučování nestrávených částeček: o na libovolném místě těla, u většiny prvoků o na předem určeném místě těla - buněčná řiť (cytopyge), u nálevníků. Obr. 5

Popište trávicí soustavu u hub Potrava je přijímána ostiemi = otvůrky specializovaných ektodermálních buněk tzv. porocytů. Částečky jsou strhávány pohybem bičíku v límečku choanocytů (límečkovité buňky). Jsou pohlceny jejich plazmou a předávány amoebocytům v mezenchymu. Vyvrhovací otvor je jeden - osculum.

Jaké jsou tělní typy hub? Trávení hub je nitrobuněčné. Podle umístění límečkovitých buněk rozlišujeme tři tělní typy živočišných hub: askon sykon leukon. Obr. 3

Popište trávicí soustavu u žahavců K příjmu potravy i výdeji nestravitelných zbytků slouží jediný otvor. Ten ústí do vakovité nebo rozvětvené dutiny (láčky). U medúzovců se vak větví do chodeb s postranními vychlípeninami, které pronikají do všech částí těla. Takový vak nazýváme gastrovaskulární soustava. Ta zabezpečuje i rozvod živin ke všem tkáním. Obr. 4

Žahavci Láčka je vystlána dvěma typy entodermálních buněk: buňkami s jedním nebo dvěma bičíky a žláznatými buňkami. Žláznaté buňky natravují pohlcenou kořist svými enzymy vylučovanými do láčky (mimobuněčné trávení). Funkcí bičíkatých buněk je vstřebání rozložených živin nebo fagocytóza (vnitrobuněčné trávení).

Procvičování 1.Vytvoř správná spojení: 1)nálevníci 2)endoparazité 3)měňavky a)osmotrofní výživa b)fagotrofní výživa c)buněčná ústa d)buněčný hltan e)cyklóza f)panožky 2.Jaké tělní typy živočišných hub znáš? 3.Který typ je na obrázku? Obr. 4 4.Jaké typy buněk obsahuje láčka a jakou mají funkci?

Řešení 1.Správná spojení: 1)c, d, e 2)a 3)b, f 2.Jsou to : askon, sykon, leukon. 3.Na obrázku je leukon. 4.Žláznaté buňky natravují pohlcenou kořist svými enzymy vylučovanými do láčky (mimobuněčné trávení).Funkcí bičíkatých buněk je vstřebání rozložených živin nebo fagocytóza (vnitrobuněčné trávení).

Informační zdroje KUBIŠTOVÁ, Iva; JŮVOVÁ, Alena. Přehled zoologie. Brno: Paido, 1984, ISBN ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, SEDLÁK, Edmund. Zoologie bezobratlých. Brno: Masarykova universita, 2003, ISBN Obr. 1, 2, 4: převzato z ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, Obr. 3: PHILCHA. [online]. [cit ]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW:. Obr. 4: PHILCHA. [online]. [cit ]. Dostupný jako volné dílo na WWW:. HONZAXJ. [online]. [cit ]. Dostupný podle licence Creatice commons na WWW:.