Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3465.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Ladislava Paterová
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ČÍSELNÉ OBORY 03 Prvočíslo a číslo složené MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Zdeněk Kubík Název: VY_32_INOVACE_00_A_06_prvocisla_a_slozena_cisla Téma: Matematika 6. ročník.
Dělitelnost přirozených čísel
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_FYZIKA
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Rozklad na prvočinitele
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dělitelnost přirozených čísel
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Učňová Tematický okruh: Název: EU OPVK VY_32_INOVACE_07_ROZKLAD_SLOŽENÝCH_ČÍSEL Vytvořeno: -březen 2014 Anotace: -tato prezentace slouží žákům k seznámení s učivem prvočísel, čísel složených a jejich rozkladu na prvočinitele; doporučuji tento materiál k úvodu do látky, procvičování, nebo domácí samostatné přípravě žáků Zdroj: HERMAN. Matematika: dělitelnost. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 100 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN TAIŠL, VOJÁČEK. Aritmetika pro sedmý ročník. 12. vyd. Praha: SPN, 1975, 150 s. Učebnice pro základní devítileté školy (SPN). ISBN

Malé opakování na začátek 1. Co je prvočíslo? Číslo větší než 1, které není součinem dvou menších čísel. 2. Co je číslo složené? Číslo, které lze rozložit na součin dvou menších čísel = 14 ČINITEL SOUČIN Jak se nazývají jednotlivé členy při násobení?

Základní pojmy 12=3. 4= prvočísločíslo složenéprvočísla Víme, že každé složené číslo se dá rozložit na součin dvou menších čísel. Je-li některý z činitelů složené číslo, lze v rozkladu dále pokračovat tak dlouho, než složené číslo bude zapsáno jako součin činitelů, které už dál rozkládat není možné - těmi to činiteli jsou PRVOČÍSLA.

Každé složené číslo můžeme zapsat jako součin několika prvočísel, přitom některá z nich se v tomto součinu mohou opakovat. Výsledný součin nezávisí na postupu rozkládání a je jediný, pokud nebereme ohled na pořadí činitelů. Tyto činitele nazýváme prvočinitele daného složeného čísla a celému součinu říkáme rozklad daného čísla na prvočinitele. Při rozhodování, zda dvojciferné číslo je, nebo není prvočíslo, stačí zkoumat, zda je dělitelné čísly 2, 3, 5, 7. Není-li dvojciferné číslo dělitelné žádným z těchto prvočísel, pak je prvočíslo.

Cvičení 1. Jaký je rozdíl mezi prvočíslem a číslem složeným? Uveďte příklady. 2. Vyberte z následujících rozkladů ty, které číslo rozkládají na prvočinitele: 3. Určete všechna složená čísla menší než 150, která mají ve svém rozkladu prvočíslo Rozložte na součin prvočinitelů: 66, 75, 84, 88, 90, = = = = = = =

Cvičení - řešení Příklad 1: Jaký je rozdíl mezi prvočíslem a číslem složeným? Uveďte příklady. Prvočíslo je číslo, které má jen dva dělitele, číslo 1 a samo sebe. Mezi čísly 2 – 20 najdeme kupříkladu tato prvočísla: 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19. Číslo složené je číslo, které má více než dva dělitele. Mezi čísly 2 – 20 najdeme kupříkladu tato složená čísla: 4, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 20.

Příklad 2: Vyberte z následujících rozkladů ty, které číslo rozkládají na prvočinitele: -podívejme se na všechny zadané rozklady a vypišme si z nich všechna prvočísla: 2, 3, 5, 11, 17, 73 -a vyberme pouze ty, která mají právě ve svých rozkladech jen tato čísla 28 = = = = = = =

Příklad 3: Určete všechna složená čísla menší než 150, která mají ve svém rozkladu prvočíslo 11. Co to jinými slovy znamená hledat složená čísla, která mají v rozkladu prvočíslo 11? … hledat násobky tohoto čísla. Mezi tato čísla patří: 22, 33, 44, 55, 66, 77, 88, 99, 110, 121, 132, 143

Příklad 4: Rozložte na součin prvočinitelů: 66, 75, 84, 88, 90, = = = = = = = = A tak bychom postupovali i pro čísla 90 a 93.

Příklady k ověření znalostí žáků se á rozdělit do několika pracovních skupin tak, aby všechny skupiny měly stejný počet členů. Který způsoby to zle provést, má-li být v každé skupině minimálně 5 a maximálně 16 žáků? 2. Najděte nejmenší číslo, které lze rozložit: a) na součin dvou prvočísel b) na součin dvou různých prvočísel c) na součin tří prvočísel d) na součin tří různých prvočísel. 3. Rozložte na prvočinitele číslo 100. Umíte to zpaměti? 4. Dokážete zpaměti rozložit na prvočinitele čísla a ?