Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO6 - 2 Datum ověření ve výuce:15. 9. 2010 Téma: Cyklus přírody - kalendář Tématický okruh: Člověk v rytmu času Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Čas a jeho měření.
ŘÍMSKÝ KALENDÁŘ Základní škola Sedmikráska, o.p.s. Projekt Sedmikráska
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Cyklus přírody Petr Machala.
Vytvořil: Dominik Maršík: Simona Hořavová: Daniel Slavětínský:
Čas nezastavíš Výchova k občanství 6. ročník ZŠ
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Člověk v rytmu času Výchova k občanství 6. ročník ZŠ
Kalendář a jeho vývoj.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO9 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Daně Tématický okruh: Stát a národní hospodářství Vzdělávací obor:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 3 Datum ověření ve výuce: Téma: Výživa půdy - kompost Tématický okruh: Půda Vzdělávací obor: Pěstitelství.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Otáčivé účinky síly Tématický okruh: Účinky síly Vzdělávací obor:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F7 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Vzájemné silové působení Tématický okruh: Síla Vzdělávací obor: Fyzika.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Polní plodiny – charakteristika, dělení Tématický okruh: Polní plodiny.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO9 - 6 Datum ověření ve výuce: Téma: Peněžní ústavy Tématický okruh: Hospodářství a stát Vzdělávací obor:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě Datum ověření ve výuce: Téma: Bonsaje - charakteristika Tématický okruh: Okrasné sadovnictví Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F6 - 8 Datum ověření ve výuce: Téma: Elektrování při vzájemném dotyku Tématický okruh: Elektrické vlastnosti.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO Datum ověření ve výuce: Téma: Policie ČR Tématický okruh: Pracovní ochrana Vzdělávací obor: Výchova.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO Datum ověření ve výuce: Téma: Evropská unie Tématický okruh: Nadnárodní společenství Vzdělávací.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 7  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Tematický okruh: VESMÍR Název učiva: JAK SE MĚNÍ MĚSÍC
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Kapitolka o čase pro žáky 4. ročníku ZŠ.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11 Jednotky času – historie.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_01
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Předmět: prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Čas 2.část
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Jednotky času Kalendář
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
ZŠ a MŠ Deštné v O. h. Mgr. Martin Kapucián VY _52_INOVACE_A_12_Čas
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO6 - 2 Datum ověření ve výuce: Téma: Cyklus přírody - kalendář Tématický okruh: Člověk v rytmu času Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Ročník: šestý Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

ANOTACE Digitální výukový materiál KALENDÁŘ je součástí výkladové hodiny. Výklad je doplněn obrázky z internetu. Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Práce je určena na interaktivní tabuli SMART Notebook.

Kalendář Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice

calendae - původně svátky novoluní abstraktní systém pro členění času a orientaci v čase v periodách dnů a delších v odvozeném smyslu také roční rozvrh dní, týdnů a měsíců tištěný nebo elektronický kalendář nástěnný nástěnný nebo stolní kalendář rozvrh událostí či svátků vůbec Kalendář

Významné druhy kalendářů 1. Egyptský kalendář 2. Řecký kalendář 3. Mayský kalendář 4. Juliánský kalendář 5. Židovský kalendář 6. Gregoriánský kalendář 7. Islámský kalendář

Egyptský kalendář jeden z nejstarších kalendářů vznikl pro účely účetnictví a daňové evi- dence rok měl 365 dní a 12 měsíců po 30 dnech s vloženým „malým měsícem“ roku 266 př. n. l. zavedl Ptolemaios III. přestupné roky Ptolemaiův kalendář byl základem ka- lendáře juliánského

Egyptský kalendář

Řecký kalendář řecký den začínal východem Slunce roky měly 12 nebo 13 měsíců po 29 nebo 30 dnech měsíc u starých Řeků se dělil na 3 dekády po 10 dnech v měsících s 29 dny měla druhá dekáda jen 9 dní počátkem letopočtu byl první den první olympiády (8. červenec r. 776 př. n. l.) olympiáda znamenala čtyřleté období a označovala se pořadovým číslem

Mayský kalendář mayský letopočet začínal rokem 3114 př. n. l. a pracoval s cykly po 5119 letech, „Velkými roky“Velkými roky celé schéma zahrnuje více než let mayské datum pro tento den totiž je Ahau 3 Kankin

Mayský kalendář Mayský znak pro den „muluk“

Juliánský kalendář zavedl ho v Římě Gaius Julius Caesar roku 46 před n. l. měl 12 měsíců po 29, 30 nebo 31 dnech dohromady 365 dnů s tím, že každý čtvrtý rok je přestupný a přidává se jeden den na konec měsíce února

Juliánský kalendář

Židovský kalendář je lunisolární, tzn. měsíce jsou počítány podle Měsíce a roky podle Slunce letopočet se datuje od stvoření světa, latinská zkratka je AM (anno mundi) všechny měsíce židovského kalendáře začínají novem kalendář založený na přesných výpočtech se začal používat od poloviny 4. století a dnes platný židovský kalendář zůstal nezměněný od 10. století

Židovský kalendář

Gregoriánský kalendář vznikl reformou papeže Řehoře (Gregor) XIII. v r počet přestupných let byl zredukován tak, že roky dělitelné stem jsou přestupné pouze jsou-li zároveň dělitelné čtyřmi sty je v současnosti celosvětově používaný systém pro počítání času v některých zemích byl přijat až ve 20. století

Gregoriánský kalendář

Islámský kalendář je výjimečný tím, že je čistě lunární a nezná ani přestupné měsíce, běžné i v daleko jednodušších kulturách byl zaveden chalífou Umarem roku 637 počátek letopočtu byl stanoven na rok 622 (hidžra)

Islámský kalendář Je pouze lunární

Kalendářní deska Staroměstského orloje

Zdroje Janošková, D. a kol., Občanská výchova 6 s blokem rodinná výchova, Fraus, /S145/small_mc9312_L10_B10.jpg 10/S145/small_mc9312_L10_B10.jpg pg pg Muluk.png/180px-MAYA-g-log-cal-D09-Muluk.png Muluk.png/180px-MAYA-g-log-cal-D09-Muluk.png tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLugljd1J_jsx_QzQKBUBe9HdsYg2C_VjiJZB wPsDLlGsgQwdTag tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLugljd1J_jsx_QzQKBUBe9HdsYg2C_VjiJZB wPsDLlGsgQwdTag