EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_12_INOVACE_04 - 04 ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Hmyz Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
Advertisements

Hmyz s proměnou dokonalou
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Organismy mírného pásu (střední Evropy)
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Hmyz v lese Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Hmyz - stavba těla, zástupci
Bezobratlí v sadech a zahradách
Volně žijící zvířata III bezobratlí
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Bezobratlí živočichové travních společenstev
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
ČLENOVCI HMYZ.
Bezobratlí.
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
VČELA MEDONOSNÁ.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Hmyz s proměnou dokonalou
Hmyz domácí Karolína Černá.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Číslo přílohy: VY_52_INOVACE_02_MOTÝL Autor:Mgr. Libuše Stonawská Předmět:Přírodověda Třída: 4. ročník Šablona projektu:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Volně žijící zvířata I. – savci (srnec.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Denní motýli (hmyz). Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Veronika Kurišová Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.ZOO3.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
 Materiál pro výuku přírodopisu v 6. ročníku základní školy praktické  Určeno pro interaktivní tabuli  Výklad nové látky – druhy hmyzu, stavba těla,
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Domácí zvířata - savci Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_133_Škodlivý hmyz TÉMA: Živá.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_18_Hmyz Téma: Hmyz
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I)
LOUKA živočichové.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Zvířata v lese – mravenec lesní
RISK HMYZ ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_10_PŘV_OBRATLOVCI A BEZOBRATLÍ
Výukový materiál VY_52_INOVACE_13_HMYZ_NA_POLI_V_PUDE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
DENNÍ MOTÝLI.
DVOUKŘÍDLÍ.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Hmyz Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Ročník: 4., 5. Jméno autora: Mgr. Kateřina Píšová Vytvořeno dne: Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem

Anotace: Žák by měl uvést nejznámější zástupce živočišné říše vyskytující se v nejbližším okolí a popsat jejich základní životní podmínky. Žák by měl znát základní druhy hmyzu vyskytující se u nás a znát o nich základní informace. Podporuje aktivitu žáka, jeho samostatnost a schopnost vyhledávat informace. Metodický popis: Žáci si sami nebo společně s učitelem přečtou základní informace o běžných zástupcích hmyzu žijiících u nás a na závěr zodpoví několik kontrolních otázek k přečtenému textu. Odpovědi mohou být ústní nebo písemné. Klíčová slova: hmyz, užitečný hmyz, obtížný hmyz, škodlivý hmyz Materiál má návaznost na:  učivo přírodovědy 4. a 5. ročníku  pěstitelské práce – škůdci a ochránci zahrady  vycházku do přírody – pozorování hmyzu a poznávání druhů hmyzu  francouzský dokumentární film Microcosmos  český jazyk – O. Sekora: Ferda Mravenec  DUM Hmyz – poznávací test od téže autorky

Včela medonosná  užitečná – opyluje květy  chová se pro med  od včely se využívá i mateří kašička a propolis – ve zdravotnictví  žije v úlech  rozmnožování včel zajišťuje matka (královna) – klade vajíčka  dělnice – starají se o mladé včely (larvy), o úl a sbírají med  trubec – samec  včelaři se o úly starají, při dlouhé zimě je potřeba včely dokrmovat cukrem, aby nezemřely  včela přezimuje v úlu  při bodnutí žihadlo zůstává v ráně a včela umírá

Vosa obecná  černožluté pruhování  užitečná – požírá mrtvé brouky, loví malý hmyz – pro své larvy  živí se nektarem, má ráda sladké šťávy  staví se velká hnízda – „báně“, o které se starají dělnice  přes zimu přežívají pouze oplodněné samičky, jinak celé hnízdo umírá  na jaře si královna staví nové hnízdo  při bodnutí žihadlo vytáhne z rány a může ho opět použít

Čmelák zemní  žije v dírách v zemi (například v dírách po myších)  má dlouhý sosák – opyluje květy, kam se včely nedostanou → užitečný  živí se nektarem z květin  přes zimu přežívají pouze oplodněné samičky  chráněný

Babočka paví oko  je to motýl  své jméno dostala podle výrazně zbarvených skvrn na křídlech  patří mezi nejznámější a nejvíce rozšířené motýly u nás  je jedním z prvních jarních motýlů  živí se nektarem z květů  z vajíček se líhnou housenky, které pojídají kopřivy a chmel  po zakuklení se vylíhne dospělý jedinec

Bělásek zelný  motýl  křídla má z vrchní strany bílá s černými konci, spodní strana křídel je nažloutlá s dvěma tmavými skvrnami  samička má dvě velké černé skvrny na vrchní straně křídel  je škodlivý – housenky bělásků škodí na brukvovitých rostlinách – kedluben, zelí, kapusta, květák

Slunéčko sedmitečné  je známé jako beruška  má červené krovky se sedmi černými tečkami – podle nich má svůj název  je užitečné – jeho larvy požírají mšice a tím chrání rostliny

Kobylka luční  říká se jí luční koník  žije na loukách, v trávě  má dlouhá nitkovitá tykadla  má dlouhé zadní nohy – dělá dlouhé skoky  vydává cvrkavý zvuk – samci cvrkají třením křídel o sebe  je masožravá

mravenec  jeden z nejrozšířenějších druhů hmyzu u nás  žije všude – na loukách, zahradách, v lese, v domácnosti  staví si hnízda – mraveniště  o mraveniště, o potravu a o potomstvo se starají dělnice  rozmnožování zajišťuje samička – královna  samci jsou okřídlení a žijí jen po dobu páření  je všežravý – živí se hmyzem, sladkostmi, zbytky rostlin a živočichů  na zahrádkách je škodlivý – roznáší mšice po rostlinách

Žížala obecná  žije v půdě  její potravu tvoří tlející listí, případně uhynulí živočichové v půdě  je důležitou součástí potravy pro další živočichy (ptáci, ježci, krtci a další)  užitečná – provrtává půdu a tím ji provzdušňuje, podílí se na vytváření humusu  má velkou regenerační schopnost – pokud je přetržena za opaskem (ztluštělá část na těle), zadní část těla ji doroste

Křižák obecný  pavouk, u nás velmi rozšířený  charakteristická je křížová kresba na hřbetní straně zadečku  zadeček je výrazně větší než hlavohruď  tká charakteristické pravidelné kolové pavučiny  do pavučiny chytá hmyz, který usmrcuje jedem  jed křižáka je však pro člověka naprosto neškodný

Moucha domácí  jeden z nejvíce rozšířených druhů hmyzu  vyskytuje se všude  patří mezi obtížný hmyz – může přenášet různé nemoci  důležitou součástí potravy dalších živočichů – ptáci, žáby, pavouci a další

Komár pisklavý  velmi rozšířený  larvy komárů se líhnou ve vlhku nebo přímo ve vodě  samice se živí krví savců, mimo jiné i krví člověka → obtížný hmyz  komáří štípnutí nepříjemně svědí  komár může přenášet některé nebezpečné nemoci

Klíště obecné  obtížný hmyz – samičky se živí sáním krve savců, plazů a ptáků  může přenášet nebezpečné choroby, například lymeská borrelióza a klíšťová encefalitida  vyskytuje se v lesích, na okrajích lesů, na loukách, zahradách, zejména tam, kde je vysoká tráva  přisáté klíště je potřeba vytahovat opatrně, aby se nepřetrhlo a hlavička nezůstala v ráně  ránu po klíštěti je důležité sledovat a při jakékoliv komplikaci raději navštívit lékaře

blecha  hnědá až žlutá barva  tělo je ze stran zploštělé a vyztužené, proto se nedá lehce rozmáčknout a zabít  velmi dobře skáče  živí se krví savců a ptáků  může přenášet různé druhy nemocí  i zvířecí blechy mohou sát krev člověka

Mandelinka bramborová  škodlivý hmyz – požírá natě brambor a tím poškozuje úrodu brambor  má bíložluté až bílooranžové krovky s černými čarami  pochází původně ze Severní Ameriky

Škvor obecný  protáhlé zploštělé tělo, tmavě zbarvené  všežravec  aktivní v noci  loví hmyz, okusuje části rostlin a ovoce  při přemnožení je škůdce – ničí rostliny, ovoce a zeleninu

Kontrolní otázky 1.Vyjmenuj tři zástupce užitečného hmyzu. 2.Co všechno využíváme od včely medonosné? 3.Kdo se u včel stará o úl a sbírá med? 4.Vyjmenuj tři zástupce obtížného hmyzu. 5.Vyjmenuj tři zástupce škodlivého hmyzu. 6.Jaký je rozdíl mezi obtížným hmyzem a škodlivým hmyzem? 7.Proč je pro člověka nebezpečný komár, klíště a blecha? 8.Čím je užitečná žížala obecná? 9.Na které rostlině škodí mandelinka a na které bělásek? 10.Vyrábí čmelák med? 11.Je křižák obecný pro člověka nebezpečný? 12.Jak se chráníme proti klíšťatům, když jdeme do lesa?

Kontrolní otázky řešení 1.Včela medonosná, čmelák zemní, vosa obecná, slunéčko sedmitečné, žížala obecná. 2.Od včely využíváme med, mateří kašičku, propolis a včelí vosk. 3.O úl a o potravu a sběr medu se starají včely dělnice. 4.Moucha domácí, komár pisklavý, klíště obecné, blecha. 5.Bělásek zelný, mandelinka bramborová, škvor obecný. 6.Obtížný hmyz nás obtěžuje – například saje krev, přenáší nemoci. Škodlivý hmyz škodí na rostlinách nebo v domácnosti. 7.Klíště obecné, komár pisklavý a blecha sají lidem krev a tím mohou přenášet vážné nemoci. 8.Žížala obecná provrtává půdu a tím ji kypří, podílí se na vytváření humusu, který zúrodňuje půdu a je důležitou potravou pro některé další živočichy. 9.Mandelinka bramborová škodí na bramborách – ožírá jejich listy. Bělásek zelný škodí na zelí, kedlubnech a květáku (brukvovité rostliny) – jeho housenky pojídají listy těchto rostlin. 10.Ne, čmelák zemní med nevyrábí. Pouze se živí nektarem z květů. 11.Křižák obecný pro člověka nebezpečný není. Má sice jed, kterým zabíjí hmyz, kterým se chytne do jeho sítí, ale tento jed není pro člověka nijak nebezpečný. 12.Když jdeme do lesa, měli bychom si vzít na sebe dlouhé kalhoty, trika s dlouhým rukávem, případně holínky a pokrývku hlavy a nastříkat se repelentem proti klíšťatům. Po příchodu z lesa bychom měli oblečení co nejdříve svléci, řádně ho vyklepat a prohlédnout se po celém těle, jestli po nás nějaké klíště neleze nebo není přisáté.

Použité zdroje obrázků a textů mandelinka bramborová: ULATHAAR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: komár pisklavý: VITVIT. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: klíště obecné: BAUER, Scott. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: moucha domácí: DEZIDOR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ommons.wikimedia.org/wiki/File:Moucha.jpg bělásek zelný: KARELJ. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: blecha: EVANHERK. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: čmelák zemní : ALVESGASPAR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: babočka paví oko: DEZIDOR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: křižák obecný: GÄBLER, Michael. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: žížala obecná: LINNENBACH, Michael. cs. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ostatní obrázky: Galerie Microsoft Office texty: Wikipedie otevřená encyklopedie: cs.wikipedia.org