JANA JIROUTOVÁ, M.PHIL. UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA VÝTVARNÉ VÝCHOVY Role muzejního pedagoga pohledem zahraničních odborníků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Dagmar Fialová Asociace muzeí a galerií České republiky
Advertisements

Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Muzejní management.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Profil HR poradce a školitele
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Městský architekt z pohledu výkonu architektonické profese Konference O městských architektech, jejich potřebnosti a postavení v místní správě Cheb, 15.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Muzejní pedagogika.
Doprovodné programy I. běh ŠMP – Muzejní výstavnictví Mgr. Dagmar Fialová.
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Education Developments in the United Kingdom Rozvoj vzdělávání ve Spojeném království Diversification and Specialism Diverzifikace a specializace Why and.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Vlastní hodnocení školy
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
New Marketing Media Michal Pilík.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Gateshead – město s inspirací Gateshead – město s inspirací Havlíčkův Brod Havlíčkův Brod duben 2004 duben 2004 Zlata Houšková Zlata Houšková.
Strategie AGE MANAGEMENTu v české republice
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Komunitní a otevřená škola
Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národní muzeum Informační portál eMuzeum.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Public relations Obsah a struktura inovovaného předmětu Projekt 1098/ inovace výuky studijního předmětu public relations financovaný z prostředků.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Návrh koncepce a implementace CSR Česká zemědělská univerzita Jan Burian - ČZU Lucie Ceplová - ČZU Tereza Dohnalová - UK Kateřina Klimentová - ČZU Tereza.
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Muzejní pedagog jako klíčový nástroj v komunikaci s veřejností Mgr. Zdeňka Kulhavá, Muzeum východních Čech v Hradci Králové.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Seminář pro výchovné poradce SŠ
PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
Rekonstrukce Horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Kariérní řád a motivace k dalšímu vzdělávání učitelů
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Konflikt, koření života
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
VIKBA32 Informační vzdělávání
Galerijní pedagogika v teorii a praxi: Literatura, vzdělávání,
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Rodičovské fórum kraj Vysočina
Transkript prezentace:

JANA JIROUTOVÁ, M.PHIL. UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA VÝTVARNÉ VÝCHOVY Role muzejního pedagoga pohledem zahraničních odborníků

OBSAH Vzdělávací role muzea Počátky profese muzejního pedagoga Izolovanost profese muzejního pedagoga Pracovní náplň muzejního pedagoga Poslání muzejního pedagoga 21. století

Vzdělávací role muzea vzdělávací aspekt připisován muzeu od dob vzniku prvních veřejných muzeí na přelomu 18. a 19. století - vzdělávat a sloužit široké veřejnosti obohacující rekreace pro pracující lid, neutrální prostory pro setkávání všech představitelů společnosti (funkce společensko-stmelovací), vytvořit lépe vzdělanou pracující třídu – demokratizace společnosti výsledkem nejen probíhajících celospolečenských změn, ale take sílících filantropických a humanitárních tendencí ve společnosti

Vzdělávací role muzea do počátku 20. století probíhají kurátorské práce v součinnosti se vzdělávacími do muzeí přicházejí učitelé zaměstnáni místními úřady pro vzdělávání a výchovu  oddělení kurátorské a vzdělávací činnosti kurátoři začínají upouštět od kontaktu s veřejností – objekty samy mají dostatečně výpovědní hodnotu nová generace kurátorů zaměřená na akvizici a akumulaci sbírek

Počátky profese muzejního pedagoga Klíčové zprávy – Velká Británie: Rosse Report (1963), Wright Report (1973), Drew Report (1979) Rosse Report – spolupráce muzeí s místní správou pro vzdělávání a výchovu, upozorňuje na činnost René Marcousé (Victoria and Albert Museum) Wright Report – doporučuje celoplošné zavedení vzdělávacích center v muzeích Drew Report – navrhuje vytvoření celonárodního muzejního systému = muzejní pedagogové součástí muzea, své poslání vzdělávat by mělo muzeum finančně i personálně podporovat

Počátky profese muzejního pedagoga Klíčové zprávy – Spojené státy americké: Belmont Report (1969), Museums for a New Century (1984), Excellence and Equity: Education and the Public Dimension of Museums (1992) Belmont Report – definuje roli muzea: prohlubovat a šířit vědomosti, a činit tak formou vzbuzující zájem a potěchu Druhá zpráva - upozorňuje na nutnost muzeí poskytovat návštěvníkům interpretaci svých sbírkových předmětů Třetí zpráva - vyzdvihuje nutnost vzdělávání v muzeu ještě více a definuje aspekty muzejní kultury v USA

Počátky profese muzejního pedagoga dětské muzeum v Bostonu a Field Museum of Natural History v Chicagu – týmový přístup – kurátor, architekt a muzejní pedagog – série workshopů Kurátor: obecného konceptu expozice Architekt: vizuální stránka a ucelenost expozice, přitažlivost a srozumitelnost expozičního materiálu Pedagog: propojení obsahu expozice a muzejních návštěvníků, odborník na komunikaci, úspěšnost muzejní expozice (Roberts, 2000)

Izolovanost muzejního pedagoga Graeme K. Talboys (2005):  Dlouhotrvající přesvědčení, že muzeum svou vzdělávací roli splňuje již samotným vystavováním předmětů  První muzejní pedagogové zaměstnáváni v muzeu externími institucemi např. místními správami pro vzdělávání a výchovu  Zdánlivá dichotomie – mezi konzervačními a vzdělávacími činnostmi

Pracovní náplň muzejního pedagoga reflektuje nové pojetí muzea – proměna muzea jako pasivního úložiště artefaktů na aktivní vzdělávací centrum sloužící široké veřejnosti (Hooper- Greenhillová, 1994) Definice profese: muzejní pedagog je učitel, ale také muzeolog, manager a administrátor, odborník na daný obor, a kurátor se specializací na vzdělávání a výchovu (Talboys, 2005) Faktory ovlivňující pracovní náplň muzejního pedagoga: postoj vedení muzea, finanční zdroje, typ muzea, jeho velikost a vztah s ostatními muzei a komunitou, charakter muzejních sbírek apod.

Pracovní náplň muzejního pedagoga Muzejní edukace – výchova a vzdělávání Školení pro učitele Školení muzejního personálu Usilovat o participaci široké veřejnosti Spolupráce na plánování a projektování výstavních expozic Vyhodnocování vzdělávacích aktivit Administrativní práce Marketingová činnost a zviditelňování muzejních aktivit

Poslání muzejního pedagoga 21. století Reflexe informační doby – ještě větší posun k výchově a vzdělávání (využití nových technologií a sociálních médií, muzejních prohlídek online apod.) muzejní edukace zaměřena na základní dovedosti dnešní doby: kritické myšlení, schopnost třídit a syntetizovat informace, schopnost aplikovat nové poznatky v reálném světě, inovativnost a tvořivost, týmová práce a spolupráce (Framework for 21 st Century Learning – P21) Esencí muzea 21. století již není předmět, ale zkušenost s ním  již ne pouhé prohlížení objektu, ale navazování hlubšího smyslově prožitého kontaktu s ním

Poslání muzejního pedagoga 21. století v pol. 19. stol. soudce Coleridge: „podstatou sbírkotvorné činnosti muzeí není pouhá existence obrazů, ale nalézání způsobů, jak pomocí nich vytvářet pro širokou veřejnost zušlechťující zážitky“ (in Conn, 2010)

Literatura EdCom Task Force on Professional Standards In: Edcom.org [online]. © Excellence in Practice: Museum Education Principles and Standards. [cit ]. Dostupné z: FALK, John H. a Lynn D. DIERKING Learning from Museums. Visitor Experiences and the Making of Meaning. Plymouth: AltaMira Press. ISBN FALK, John H. a Lynn D. DIERKING Lessons without Limit: How Free-Choice Learning Is Transforming Education. Walnut Creek, Calif.: AltaMira Press. ISBN FALK, John H. a Lynn D. DIERKING The Museum Experience. Washington, D.C.: Whalesback Books. ISBN HEIN, George E Learning in the Museum. Abingdon: Routledge. ISBN HIRSCH, Joanne S. a Lois H. SILVERMAN Transforming Practice. Washington, D.C.: Museum Education Roundtable. ISBN HIRZY, Ellen Cochran Excellence and Equity. Education and the Public Dimension of Museums. Washington: American Association of Museums. ISBN Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education. Abingdon: Routledge, ISBN 10: HOOPER-GREENHILL, Eilean Museums and their Visitors. Abingdon: Routledge. ISBN JOHNSON, Anna et al The Museum Educator’s Manual. Educators Share Successful Techniques. Plymouth: AltaMira Press. ISBN-10: LORD, Barry The Manual of Museum Learning. Plymouth: AltaMira Press. ISBN-10: LORD, Barry a Gail Dexter LORD The Manual of Museum Planning. Oxford: AltaMira Press. ISBN MOFFAT, Hazel a Vicky WOOLLARD Museum & Gallery Education. A Manual of Good Practice. Norwich: The Stationary Office. ISBN MUNLEY, Mary Ellen Museum Education and the Genius of Improvisation. In The Journal of Museum Education. Leeds: Maney Publishing. Vol. 21, No. 1, s TALBOYS, Graeme K Museum Educator’s Handbook. Hampshire: Gower Publishing Limited. ISBN TALBOYS, Graeme K Using Museums as an Educational Resource, An Introductory Handbook for Students and Teachers. Farnham, Surrey: Ashgate Publishing Limited. ISBN WITTLIN, Alma Stephanie The Museum, Its History and Its Tasks in Education, London: Routledge and Keagan Paul.