 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
Advertisements

Téma Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Robert Navrátil.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Planetky, měsíce, komety, meteory
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 19.
VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Meteority, Komety, Planety Třída:2L Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování: 29.1 Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Vyučující:
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/ ASTRONOMIE RNDr. Miroslav Randa, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Submodul :(2)- (. 2.1.)-(2.1.6) Název příspěvku :Život uprostřed vesmíru Forma příspěvku :Powerpoint Pracoviště :Katedra geografie Pedagogická fakulta.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Neptun Neptun je osmá a od slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi plynné obry. Neptun má pravděpodobně modrou barvu.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
KOMETY.
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Obsah úvod povrch Měsíce pohyby Měsíce polokoule Měsíce
Slunce Juli Krejčí.
Komety, meteority a jiná vesmírné tělesa
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
VESMÍR.
Sluneční soustava 4. ročník/oktáva.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Největší impaktní krátery na Zemi
Vznik Země Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
KOMETY A METEORY -Prezentace do fyziky – Pracovali: Kryštof Klapal
Člověk a vesmír – 5. ročník
Sluneční soustava - součást Galaxie
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Karel Jahodík
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Planeta Země.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Atmosféra Země.
Země ve vesmíru.
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slunce.
Sluneční soustava.
Naše Země ve vesmíru Utváření Země.
Planetky.
VI. ročník ZŠ (praktická)
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Štěpán Hájek KAB Tadeáš Rach KAB
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ANNA SLAPNIČKOVÁ A JULIE LOLA KOREŠOVÁ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky

 malé objekty, obíhají kolem Slunce mezi drahami Marsu a Jupitera tzv. hlavní pás planetek  většinou nepravidelný tvar  velké množství - téměř 400 tisíc  rozměry od 100 m do 100 km  Ceres (od r. 1801, od r – trpasličí planeta)  Gaspra

 menší než planety  „nevyčistí“ prostor svou gravitací  kategorie zavedena v roce 2006 Kuiperův pás- transneptunické objekty - trpasličí planety Pluto, Eris - krátkoperiodické komety (oběžná doba kratší než 200 let)

 objeveno v r planeta sluneční soustavy  2006 trpasličí planeta (především z kamenných materiálů a ledu)  = 2320 km (0,18 Země)  teplota: -229° C  5 známých měsíců, největší – Charon  obíhá po vysoce výstřední a nakloněné dráze vzdálenost od Slunce: 4,4 – 7,4 mld. km  doba oběhu: 248 let

boční pohled na oběžnou dráhu Pluta a rovinu ekliptiky horní pohled na oběžnou dráhu Pluta a rovinu ekliptiky

 z řec. – dlouhovlasý „vlasatice“  jádro – pevná část ze směsi prachu a zmrzlých plynů: kometa = „obrovská špinavá sněhová hrouda“  jádro občas ke Slunci zmrzlé plyny se zahřívají a vypařují mlhavý obal (= koma) někdy i ohon (= chvost, ocas) – plyn a prachové částice směřující od Slunce  odklon od Slunce - po několika týdnech až měsících není pozorovatelná

 Oortův oblak komet - dlouhoperiodické komety - oběžná doba více než 200 let - asi bilion těles - daleko za dráhou Pluta

 komety mají značně protáhlé oběžné dráhy

 Hale – Boppova  objevena  snímek z  velkými teleskopy – do r  její návrat – v roce 4380 plynný ohon prachový ohon  Halleyova  ze Země vidět každých 75 – 76 let  viditelná pouhým okem  naposledy 1986 – příště 2061

 meteor - lidově – „padající hvězda“ - světelný jev, který nastane při průletu drobného kosmického tělíska zemskou atmosférou (většinou zbytky rozpadlých komet) - zahřeje se, roztaví a vypaří  pokud se celý nevypaří zbytek dopadne na Zemi = meteorit

 velké meteority vytvářejí na Zemi (i na ostatních planetách a jejich měsících) tzv. impaktní (= vzniklé dopadem) krátery  v minulosti významně ovlivnily vývoj Země  nejvíce jich pochází z období jejího dotváření v době asi před 4,5 – 4 mld. let tzv. kosmické bombardování Meteor Crater; Arizona, USA; ø 1200 km; meteorit: okolo 50 m, cca. 300 tisíc tun, náraz rychlostí asi km/h Tycho; MěsícLowell; Mars

1.Vyjmenuj nějaká menší vesmírná tělesa. ▪ planetky, trpasličí planety, komety 2.Jaký je hlavní rozdíl mezi planetou a trpasličí planetou? ▪ menší než planety, „nevyčistí“ prostor svou gravitací 3.Čemu ve vesmíru říkáme vlasatice? ▪ kometě 4.Co je to meteor? ▪ světelný jev, který nastane při průletu drobného kosmického tělíska zemskou atmosférou 5.Pokud jeho zbytek dopadne na Zemi, jde o … ▪ meteorit