Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Žák se seznámí s dílem Jiřího Wolkera …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo J. Wolkera, pojmenuje versologické.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
¨-4-.
Srovnávací a vědomostní test
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
František Ladislav Čelakovský
Český jazyk 6. ročník ZŠ Jiří Wolker
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Český jazyk a literatura
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
William Shakespeare.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR.
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Šimek a Grossmann – humor a povídky Šimek a Grossmann – humor a povídky.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Nezapomenutelná kniha Dášeňka čili život štěněte. KAREL ČAPEK KAREL ČAPEKKAREL.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Joseph Heller Joseph Heller služba u letectva účast ve 2. světové válce.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAN WERICH - FIMFÁRUM - … KUS POLE ČTVRTÁ PLANETA VELMI MALÝ JEDNOTKA EL.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Názvy částí mnoha českých měst (Pardubice,Žďár n. Sázavou, Teplice, Zlín…) EDVARD.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V jakých novinách vycházely Čapkovy povídky? RUB A … PENÍZ MN. Č OD ČLOVĚK.
„Smrt není zlá, co zlé je, to umírání je.”
Na rubové straně mince dvacetikorunové hodnoty je zobrazen jako rytíř.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
František Ladislav Čelakovský
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Jiří Wolker František Gellner NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Meziválečná poezie a drama
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jiří Wolker životopis, literární.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA OPAK RUBU VÁNOČNÍ PÍSEŇ RODOVÝ ZNAK HRDINA W A T T O V E R A L K O L E D A L Í C E R B R E K

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co už o tématu znám? Jiří Wolker byl: významný český básník, který působil v období po první světové válce. Wolkerovy pohádky: O milionáři, který ukradl slunce – pokus o sociální pohádku, lékař nemocnému milionáři poradí, aby snesl z oblohy slunce a zavřel se s ním v jedné místnosti, aby měl všechnu jeho léčivou sílu jen pro sebe… Wolkerův krátký život : Wolker zemřel velmi mladý ve věku 24 let roku 1924.

Jaké si řekneme nové termíny a názvy? proletářská poezie sociální balada proletariát Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Vznikla ve 20. letech jako reakce na sociální bídu a důsledky 1. světové války. Zdůrazňovala úlohu dělnictva. Byla levicově orientovaná. Cílem bylo dosáhnout sociální spravedlnost. Jiří Wolker psal převážně balady se sociální tematikou s poukazem na velké sociální rozdíly, kde zlo působí společnost. Námětem jeho balad je bída a utrpení proletariátu. Je podle K. Marxe třída, jejíž příslušníci (proletáři, dělníci a zaměstnanci) nevlastní výrobní prostředky a jsou svou obživou závislí na jejich vlastnících (kapitalistech, buržoazii).

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Jiří Wolker (1900 – 1924) Jiří Wolker (1900 – 1924) 1)Pocházel z Prostějova, kde studoval gymnázium. 2)Pocházel z rodiny bankovního úředníka. 3) Na přání otce studoval v Praze práva. 4)Prvotinu (Host do domu) vydal v r ) Jeho tvorba byla převážně sociálně orientovaná. 6)Trpěl tuberkulózou, léčil ji u moře i ve Vysokých Tatrách, nakonec jí podlehl. Je pochován na městském hřbitově v Prostějově s epitafem, který si sám napsal.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co si řekneme nového? Tvorba J. Wolkera Host do domu – sbírka, která vznikla z jeho gymnazijních prací. Součástí sbírky je báseň Poštovní schránka (obdiv k prosté, obyčejné věci, využití přirovnání, kontrastu, metafory, personifikace). Těžká hodina – jeho nejvýznamnější sbírka, obsahuje nejtypičtější básně proletářské poezie. Wolker zde rozvinul sociální baladu. Součástí sbírky je např. Balada o nenarozeném dítěti (milenci nemohou mít z finančních důvodů dítě) nebo Balada o očích topičových (za svou tvrdou práci u pece ztrácí topič zrak - oslepne. Nikdo mu však nemůže pomoci. Pracovat nemůže a doma má ženu s dítětem). Ukázky viz Čítanka. Byl také autorem pohádek a divadelních her.

Procvičení Vysvětli souvislost pojmů s J. Wolkerem. Uveď příklady. Pracuj ve skupině. onemocnění levicová orientace Host do domu Těžká hodina pohádky epitafstudium proletářská poezie Prostějov sociální balada proletariát obyčejné věci ?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk I would like to speak English. to die very young zemřít velmi mladý básník poet studovat práva to study law sbírka básní verš collection of poems verse

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zpětná vazba: která tvrzení vyplývají z textu? Zpětná vazba: která tvrzení vyplývají z textu?  Jiří Wolker pocházel z dělnického prostředí.  Proletářská poezie jako reakce na sociální bídu a důsledky 1. světové války.  Wolkerova poezie je spíše levicově orientovaná.  Sociální balady obsahují vždy přirovnání a metaforu.  Jiří Wolker psal výlučně poezii.  První básnickou sbírku vydal J. Wolker r  Jiří Wolker působil v letech po první světové válce. NAANNAANAANNAA

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Použité zdroje Použité zdroje obrázky kliparty Microsoft Office PowerPoint publikace ČORNEJ, Petr a kol. Osobnosti českých dějin. 1. vyd. Český Těšín: Nakladatelství Fragment, ISBN SOUKAL, Josef. Čítanka vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, ISBN internet