Raný středověk – centra: Itálie 5.–6. stol. barbarské nájezdy, germánské vlivy ostrogótská říše, Theodorich: Boethius, Cassiodorus sermo vulgaris, ale.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románská kultura.
Advertisements

Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
HUMANISTICKÁ a BAROKNÍ LATINA
Shrnutí učiva raného středověku
Románský sloh.
FRANCKÁ ŘÍŠE Z materiálu sestavil a přeložil: Mgr. Vít Zahradníček.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Franská říše a Karel Veliký
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Zánik říše západořímské
Stěhování národů ● tímto pojmem se označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (barbarských kmenů), které probíhaly koncem starověku a počátkem středověku.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Christianizace Evropy v raném středověku
Středověká kultura Románský sloh
ROMÁNSKÁ KULTURA.
Stěhování národů a barbarské státy
Raný středověk 5. – 11. století
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Časové vymezení pojmu středověk Stěhování národů
Středověká kultura Románský sloh
Antický Řím Dějiny impéria.
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Karel Veliký ( ) III-02.
Struktura třetího tématu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Počátky Svaté říše římské
Franská říše.
Vznik Anglie.
Románská kultura.
Francká říše.
Franská říše
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
STRUKTURA DRUHÉ PŘEDNÁŠKY. ASKEZE A MNIŠSTVÍ VE STARÉ CÍRKVI Počátek – konec 3. století Anachorectví Cenobitství První kláštery Velcí otcové mnišství:
Franská říše 7. ročník.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Francká říše Petr Procházka
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Rytířská hrdinská epika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Úvod do středověku.
Stěhování národů Zánik římské říše.
Historické počátky středověké Evropy
Pokus o konsolidaci Evropy- Karlovci, Otoni století
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
"první významný stát ve středověku"
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Francká říše.
Význam křesťanství ve středověku
Stěhování národů Zánik římské říše.
Transkript prezentace:

Raný středověk – centra: Itálie 5.–6. stol. barbarské nájezdy, germánské vlivy ostrogótská říše, Theodorich: Boethius, Cassiodorus sermo vulgaris, ale latina vnímána stále jako domácí jazyk zbytky knihoven a škol z římské doby, kontinuita s římskou vzdělaností i po přechodu výuky do klášterů 2. ½ 6. st.: Řehoř VelikýX Řehoř Tourský kláštery langobardská říše: Paulus Diaconus

Gallie merovejská dynastie, romanizace Franků 6. stol.: Gregorius Turonensis, Venantius Fortunatus Fredegarova kronika na jedné straně snaha o spisovnou latinu, na druhé tendence k osamostatnění hovorové řeči snaha k pozvednutí jazykové úrovně

Hispánie visigotská říše, ale románské prostředí školy v Toledu, Saragosse a Seville poměrně korektní latina, ale málo dokladů v 8. stol. arabský vpád, ale k přílišnému úpadku nedošlo díky dobré organizaci církevních škol a dědictví autorů 7. stol. (Isidor ze Sevilly)

Afrika souvislý pás starých provincií v severní Africe Augustinus (Tagaste, Kartágo, Hippo Regius) Tertullianus, Lactantius, Cyprianus… za nadvlády Vandalů Dracontius a další básníci po vpádu Arabů koncem 7. stol. zde zaniká latinská civilizace

Irsko zcela odlišná situace, latina cizím prvkem, nesplývala s mateřským jazykem sv. Patrik (5. stol.), kláštery, „insula sanctorum et doctorum“ od 6. stol. navázány styky s Římem, ale irská církev si uchovala značnou samostatnost Schoti (Skotové) = irští mniši peregrinatio pro Christo: misie k Anglosasům a dalším germánským kmenům Columbanus – stol., kláštery Luxeuil a Fontaine ve Francii a Bobbio v Lombardii latinskou liturgii se mniši učili na bibli a křesťanských autorech, ne na antických literárních dílech, proto jejich latina má spíše školský než literární charakter

Británie nikdy nebyla zcela romanizována, proběhla však částečná christianizace v 5. stol. se stáhli Římané, v 6. stol. zemi obsadili germánské kmeny Anglů, Sasů a Jutů (Gildas Sapiens) opětovná christianizace: A. kláštery irských mnichů (6. stol.: Columba Starší, klášter Iona) B. nová římská misie (za Řehoře Velikého, mnich Augustin) Aldhelm z Malmesbury, Beda Venerabilis, Alcuin peregrinatio pro Christo: sv. Bonifác („apoštol Německa“, Fuldský klášter)

Karolinská renesance kolem r. 700 už nemohla sloužit jako kulturní a úřední řeč ve velkém království prostředkem k jazykové nápravě měl být návrat ke studiu gramatiky a literatury klasického období a reorganizace školství nešlo o návrat k antice a její kultuře ani o sekularizaci, jako v renesanci stol., šlo čistě o jazyk: antičtí autoři se čtou, aby usnadnili přístup k biblickým a patristickým textům spisy antických autorů byly formálními vzory, ale skutečnou autoritou zůstala bible a křesťanští autoři

Rysy: A. zahraniční učenci a učitelé na franckém dvoře: - Itálie: Petr z Pisy, Paulinus z Aquileje, Paulus Diaconus - Británie: Alcuin - Hispánie: Theodulf z Orleánsu Teprve ve 2. generaci to byli Frankové (Einhard)

B. Spojení Karlova dvora s kláštery: -záměrem bylo vybudovat síť klášterních škol -jedno z významných center vzdělanosti při fuldském klášteře (opati Hrabanus Maurus, Lupus de Ferrières)

C. Panovníkova osobní účast -Karel uměl latinsky mluvit a číst, nikoliv psát, ale šlo mu o kulturní a duchovní rozkvět, dokázal najít vhodné poradce a poskytl jim velkou oporu -789: Admonitio generalis (min. požadavky na vzdělání) -800: Epistula de litteris colendis (o studiu v klášterech a vzdělávání světského kléru) -schola palatii, schola palatina: původně ke vzdělávání písařů a notářů u dvora, za Karla reorganizována a měla se stát vzorem pro ostatní; učily se na ní disciplíny trivia i quadrivia

Důsledky Karolinské renesance náprava ortografie a výslovnosti latiny, zmizela konfuze latiny merovejské znovu se vytvořila literární latina (sice dále rozvíjená, ale odtud opět konzervační tendence způsobující vzdalování literárního a mluveného jazyka) přestala existovat vulgární latina, vznikají románské jazyky