1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra
Advertisements

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Vyhodnocení chodu NO x na dvou stanovištích měřící sítě v Brně za období Vedoucí práce: Ing. Jan Svoboda, CSc. Vypracoval: Miloš Veselý.
oblaka Venuše dobře odrážejí sluneční svit a proto je tato planeta ve vhodné poloze po Slunci a Měsíci nejjasnějším tělesem na obloze Večernice někdy.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
VY_52_INOVACE_05_12_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
Protierozní ochrana 2. cvičení Téma: Analýza území - morfologie terénu, odtokové dráhy 143YPEO ZS 2016/ ; z,zk.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
Termika – Fotovoltaika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Rozklad světla optickým hranolem.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barva světla, šíření světla a stín
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Další součástky s jedním přechodem PN
Ohyb světla na optické mřížce
VESMÍR.
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektromagnetická slučitelnost
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Přídavná zařízení.
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Měření elektrického odporu
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Optimální pořadí násobení matic
Meteorologický preprocesor CALMET a jeho využití pro objektivizaci konstrukce větrných růžic Radostovice Hana Škáchová, OME.
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
VLASTNOSTI KAPALIN
Neživá příroda - vzduch
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
Technická specifika využití solární energie
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Přesný analogový generátor několika tisíc různých barevných světel
Transkript prezentace:

1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky, PdF MU

2 1. Cíle Podat komplexní přehled současných znalostí v oboru fyzikálního výzkumu vlivu zemské atmosféry na intenzitu slunečního záření. Ověřit některé z metod určování Linkeho faktoru T L (vyjadřujícího stupeň zákalu atmosféry) z intenzity přímého slunečního záření. Prozkoumat možnost aplikování již známých modelů bezoblačné oblohy na data získaná měřením slunečního záření fotovoltaickým článkem při různém sklonu a orientaci. Navrhnout jednoduché experimenty pro zjištění stavu atmosféry na základě měření intenzity slunečního záření.

3 2. Členění diplomové práce Diplomová práce je členěna do úvodu, 3 kapitol, závěru a příloh (meteorologické podmínky měření, obrazová příloha aj.). První kapitola (12 stran) představuje charakteristiky slunečního záření a určení polohy Slunce na obloze. Druhá kapitola (19 stran) pojednává o základních charakteristikách atmosféry a o Linkeho koeficientu. Třetí kapitola (16 stran) popisuje měření a některé úlohy, které je možno využít ve školních podmínkách.

4 3. Linkeho koeficient Hodnoty Linkeho koeficientu jsou obvykle T L = 2,0 pro polohy nad m n. m., T L = 2,5 pro místa m n. m., T L = 3,0 pro venkov bez průmyslových exhalaci, T L = 4,0 pro města s průmyslovými exhalacemi a T L = 5 − 6 v průmyslových městech.

5 LEDEN ČERVENEC Průměrné hodnoty T L ve střední Evropě

6 ● Digitálním luxmetrem byla měřena intenzita osvětlení jak přímo, tak přes barevné fotografické filtry. ● Ukázalo jako dostačující použití běžných fotografických filtrů – červeného a modrého. ● K zjištění kolmosti čidla k slunečním paprskům byl použit jednoduchý „stínoměr“. Měření změn spektrálního složení přímého slunečního záření během dne 4. Ukázka jednoho z měření

7 Pro znázornění změn spektra je výhodou zavést relativní poměr K B−R rozdílu intenzity osvětlení při použití modrého filtru E B a při použití červeného filtru E R. Výsledek měření dne ve Šlapanicích u Brna

8 5. Závěr 1.Diplomová představuje jednoduchá měření týkající se kvality ovzduší a vlivu úhlové výšky Slunce na barevné složení denního světla. 2.Měření relativního poměru intenzity osvětlení při použití modrého a při použití červeného filtru ukazuje, že se v průběhu dne mění barevné rozložení spektra slunečního světla tak, že se k večeru podíl červené složky zvyšuje. 3.S použitím fotovoltaického článku je možné stanovit hodnotu Linkeho faktoru znečištění ovzduší. 4.Byly ověřeny 4 modely bezoblačné oblohy. Pro zpracování dat z pyrheliometrických měření se z těchto modelů jeví jako nejlepší metoda Ineichena a Pereze, pro měření FV panelem je vhodnější metoda Heindela-Kocha.

9 6. Diskuze 1."Nerozlišování veličin a jejich číselných hodnot." 1."Není uveden způsob, jak byl z údajů z fotovoltaických panelů (v jednom případě napětí naprázdno, ve druhém výkonu) počítán Linkeho koeficient."  Z výkonu: Měření výkonu poskytoval střídač.  Z napětí naprázdno:

10 Při vlastním měření natáčíme pomocí stínoměru panel kolmo ke slunečním paprskům, a měříme napětí naprázdno U oc a proud nakrátko I sc. Výkon fotovoltaického panelu vypočítáme pomocí vztahu: P = U oc · I sc · FF kde FF je koeficient plnění (fill factor), pro monokrystalický křemík má obvykle hodnotu FF = 0,75. Intenzita přímého slunečního záření na plochu kolmou ke směru paprsků je pak: kde η je účinnost fotovoltaického panelu (obvykle asi 0,125, resp. 12,5 %) a S je jeho plocha (včetně rámu) v m 2. Linkeho koeficient znečištění atmosféry lze podle Ineichena a Pereze vypočítat následujícím empirickým vztahem:

11