ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Vietnamci Náboženství Strava.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
Buddhismus.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - BUDDHISMUS
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Světová náboženství.
Občanská výchova 7. ročník
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
BUDDHISMUS.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Buddhistická magie.
RISK Náboženství.
BuddhisMUs.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Buddhismus.
Starověká Indie 6. ročník
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Starověká Indie Petr Machala.
Michal Pek.  Označení lidí, organizací, akcí, praktik a myšlenek  Vlastní interpretace filosofie, vědy a náboženství  Prvky okultismu, mýtické a magické.
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Studijní literatura k religionistice. Základní pramen Ivan O. Štampach: Přehled religionistiky, Praha: Portál, 2008 Základní studijní text Stručné představení.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_16 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
BuddhisMUs.
Buddhismus Michaela Hrušková.
Náboženství Buddhismus.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Náboženství a fanatismus
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava

mystické náboženství bez boha cca do přelomu letopočtu filosofie vyrůstající z hinduistických kořenů, poté náboženství deistického typu (rituály, Buddha uctíván jako bůh) asi věřících BUDDHA = osvícený, každý může dojít osvícení, stát se buddhou Siddhártha Gautama – první osvícený, Buddha v Thajsku, Tibetu a Bhútánu státní náboženství, posledních 40 let populární také v Číně, VB, USA

REINKARNACE = každá lidská bytost je touhou připoutána k cyklu zrození-život-smrt, narodit se může v různých úrovních existence (také jako zvíře nebo rostlina) KARMA = součet dobrých/špatných skutků, čistota karmy určuje kvalitu další inkarnace NIRVÁNA = „chlad“, cíl duchovní cesty, vysvobození duše z reinkarnačního cyklu a její „rozplynutí v chladu“ hlavní hodnoty: NENÁSILÍ, MOUDROST, SOUCIT Kdo úspěšně půjde v Buddhových stopách, bude sám osvícen

Siddhártha Gautama, princ z královského rodu, narozen v květnu 560 př. n. l. v severovýchodní Indii během zemětřesení (matka Mája zemřela sedmý den po porodu) vychován tetou v přepychu a izolaci od běžných lidí, oženil se a měl syna (Ráhula) zatoužil poznat, jak žijí běžní lidé, vyšel z paláce a uviděl:  stáří (ničící paměť, sílu, krásu)  nemoc a bolest (utrpení)  smrt  štěstí potulného žebráka, jenž neměl nic v noci utekl z paláce, aby hledal pravdu nalezl ji při MEDITACI (3 fáze), byl osvícen  viděl všechny své minulé životy  viděl cyklus zrození-život-smrt + zákon, jenž ho ovládá  pochopil 4 základní pravdy

4 vznešené pravdy: UNIVERZÁLNOST UTRPENÍ, všichni jím procházejí PŮVOD LIDSKÉ STRASTI = touha (po životě, radosti, penězích) LÉČBA STRASTI = netoužit (kdo nedychtí, nebude zklamán) ZPŮSOB, JAK LÉČBU NALÉZT = „střední cesta“ mezi askezí a rozkošnictvím doporučenou „strategií“ je OSMIDÍLNÁ STEZKA

1.správné chápání 4 vznešených pravd 2.správný záměr mít rád všechny živé formy 3.správná řeč – čistá, ušlechtilá, správně zamýšlená 4.správné chování – ohleduplnost a laskavost ke všem tvorům 5.správné žití – nenásilí a nekonvertovat k jiným náboženstvím 6.správné úsilí o vyloučení špatných myšlenek 7.správná bedlivost vůči potřebám druhých 8.správná meditace – mír, klid, mír se světem i se sebou

různé praktiky prohlubování soustředění za účelem dosažení změněného stavu vědomí (stav, kdy je mysl zbavená všech myšlenek a otevírá se „božskému“) typická pro východní duchovní nauky (hinduismus, taoismus, buddhismus) evropskou obdobou je mystika více úrovní:  koncetrace  kontemplace  extáze více metod:  mantra (opakování jednoduchého verše)  koán – neřešitelná hádanka  dechové metody  zklidnění mysli – soustředění se na 1 trvající podnět

THÉRAVÁDOVÝ – osvícení může dosáhnout jedině mnich (je živen laiky, kteří tak investují do své karmy), Buddha byl člověk MAHÁJÁNOVÝ – i laik může dosáhnou osvícení, k cíli vede více cest, Buddha byl nadpřirozená bytost ZENOVÝ – učení beze slov, osobní zkušenost získaná probuzením a s ní spojené vnímání skutečné podstaty světa kolem nás, zen = tajemství o podstatě, absolutní realitě; koánové meditace

mniši a mnišky nemají citové vazby na osoby civilního světa, proto odcházejí do kláštera zpravidla v dětském věku klášter slouží zároveň jako škola mniši nesmějí:  účastnit se zábavy (ani zpěv a tanec)  spát v luxusních postelích  jíst mimo určenou dobu  používat parfémy nebo deodoranty  přijímat dary ze zlata a stříbra zbožnost:  meditace  modlitba a zpěv manter (užívání růžence)  oběti (dvětiny, světlo, kadidlo) buddhističtí mniši jsou známi politickými protesty sebeupálením (Tibet)

1.Co víte o Buddhovi? 2.Na jaké filosofii a jakých hodnotách staví buddhismus? 3.Jak jste porozuměli Buddhovu učení? 4.Co může buddhismus nabídnout současnému západnímu člověku? 5.Co je meditace? Máte s ní nějaké zkušenosti?

PARTRIDGE, CH. Lexikon světových náboženství. Praha: Slovart, WILKINSON, P. Ilustrovaný slovník náboženství. Praha: Slovart, HALÍK, T. Prolínání světů. Praha: nakladatelství Lidových novin, 2006.