Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
Opakování 7. ročníku 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
PLOD.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_411, 21. sada, Přírodověda
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Plod (fructus).
Krytosemenné rostliny
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
Plod (fructus) Morfologie rostlin.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Podzimní plody.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – V. část – plod Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/12 Šablona:
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SUBTROPICKÉ A TROPICKÉ OVOCE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název prezentace (DUMu): Semeno. Plod.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
generativní rostlinné orgány
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období: září – prosinec 2011
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM:VY_32_Inovace_GR06_Fia01_14 Vytvořeno:Srpen 2013 Autor:Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Biologie Sada:Botanika Název vzdělávacího materiálu:Plod - dužnaté plody Ročník:1. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace:Výkladová prezentace na téma dužnaté plody. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika:Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.

PLOD (fructus) DUŽNATÉ PLODY

Plod reprodukční orgán krytosemenných rostlin útvar obsahující semena může se podílet na rozšiřování semen pravé plody – vznikají z pestíku nebo jeho části nepravé plody – na vniku se podílí i další části květu (květní lůžko, květní obaly)

plody dužnaté peckovice malvice bobule suché pukavé měchýřek lusk tobolka šešule, šešulka nepukavé oříšek nažka obilka poltivé dvounažka tvrdka struk diskovitý plod zobanitý plod

Oplodí (perikarp) stěna plodu vyvíjí se ze srostlých plodolistů nebo dalších květních částí typy  xerokarp – př. javor, oplodí tenké až blanité, suché  sarkokarp – př. okurka, oplodí dužnaté  sklerokarp – př. líska, oplodí tvrdé, pevné  exokarp – vnější tenká vrstva oplodí (pokožka)  mezokarp – střední dužnatá část oplodí  endokarp – vnitřní blanitá/sklerenchymatická vrstva oplodí platí především pro dužnaté plody

DUŽNATÉ PLODY peckovice, malvice, bobule dužnaté oplodí má obvykle vyvinuté všechny tři vrstvy pravé dužnaté plody: peckovice, bobule nepravý dužnatý plod: malvice – na vzniku plodu se podílí i zdužnatělé květní lůžko

Peckovice (drupa) exokarp mezokarp endokarp

Peckovice * z jedno nebo dvouplodolistového semeníku endokarp – sklerenchymatická pecka obsahující semeno višeňbroskvoňnektarinka myrobalán

Vysychavá peckovice oplodí kožovitě vysychá mandloň ořešák královský (!nepravá peckovice!) oplodí se po vyschnutí rozpadá na vlákna kokosovník obr. 1

Bobule (bacca) exokarp mezokarpsemenazbytek čnělky

Bobule * z víceplodolistového semeníku endokarp – není vyvinut mnohosemenný plod lilek rajčemochyně okurka setá židovská třešeň

Vysychavá bobule dužina při zrání vysychá plod je částečně dutý paprika setá

Hesperidium bobule citrusů na povrchu – flavedo bílá vrstva obklopující dužninu – albedo dužnina rozdělena přepážkami – diafragma flavedo albedo diafragma

Malvice (pomum) exokarp mezokarp endokarp semena zbytek kalichu zbytek čnělky

Malvice nepravý plod, na vzniku se podílí i češule, což je miskovitě rozšířené květní lůžko * srůstem více plodolistů endokarp je blanitý (jádřinec) jeřábptačíjabloň obecnáhloh jednosemenný

Opakování 1) Jak se nazývá dužnatý plod na obrázku?MALVICE 2) popište vyznačené části plodu exokarp mezokarp endokarp semena zbytek kalichu zbytek čnělky

2) V posledním sloupci tabulky (nabídka) jsou informace, které patří k pravým i nepravým plodům. Rozřaďte je správně. pravé plodynepravé plodynabídka vznikz pestíkupodílí se i další části květu z pestíku příkladbobule peckovice malvice bobule malvice peckovice fotografie

Zdroje obrázků obr. 1 GAGO, Osvaldo. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Ostatní fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu