ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osobnost a temperament
Advertisements

Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Typologie temperamentů
Temperament DUM_20. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Temperament
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ANOTACE Vysvětlit žákům pojem osobnost, popsat typy osobností podle různých autorů, určit jejich charakteristiky.
OD – Tablety: ukázková hodina s QR kódy
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Temperament VY_32_INOVACE_1B_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Rysy osobnosti Temperament Charakter
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Psychologie ROČNÍK 2.- HŠ DATUM TVORBY Říjen 2013

Anotace Prezentace: seznámí žáky s pojmy „osobnost“ a „temperament“ představí nejznámější typologie osobnosti Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení

Osobnost a temperament

Osobnost Osobnost je „individuum, chápané jako integrace k seberealizaci v interakci se svým prostředím.“ (Říčan, P. – Psychologie osobnosti) Osobnost je „individuum, chápané jako integrace k seberealizaci v interakci se svým prostředím.“ (Říčan, P. – Psychologie osobnosti) Komplex tří aspektů: Komplex tří aspektů: - fyzická stránka - psychická stránka - společenská stránka

Temperament souhrn charakteristických rysů osobnosti souhrn charakteristických rysů osobnosti určuje, jak dotyčný jedinec reaguje na různé podněty a situace určuje, jak dotyčný jedinec reaguje na různé podněty a situace zahrnuje tendenci měnit nálady zahrnuje tendenci měnit nálady popisuje vzrušivost (ochotu reagovat na podněty) popisuje vzrušivost (ochotu reagovat na podněty)

Typologie osobnosti 1. Hippokratova typologie - starořecký lékař, autor tzv. Hippokratovy přísahy – cca 377 př.n.l. - založil svou teorii na představě, že povahu člověka určuje převažující „tělesná šťáva“ - později rozpracoval Galénos (3. stol. n.l.)

sangvinik (krev) – reaguje přiměřeně podnětu, vyrovnaný, optimistický, veselý sangvinik (krev) – reaguje přiměřeně podnětu, vyrovnaný, optimistický, veselý flegmatik (hlen) – vyrovnaný, lhostejný, až apatický, pasivní, nemá rád změny flegmatik (hlen) – vyrovnaný, lhostejný, až apatický, pasivní, nemá rád změny melancholik (černá žluč) – posmutnělý, pesimistický, nevyrovnaný, uzavřený, žije spíše vnitřním životem melancholik (černá žluč) – posmutnělý, pesimistický, nevyrovnaný, uzavřený, žije spíše vnitřním životem cholerik (žluč) – velmi vzrušivý, hněvivý, sklony k agresivitě, nevyrovnaný, impulzivní a nerozvážný cholerik (žluč) – velmi vzrušivý, hněvivý, sklony k agresivitě, nevyrovnaný, impulzivní a nerozvážný

2. Typologie C. G. Junga -podle vztahu jedince k okolnímu světu -podle vztahu jedince k okolnímu světu - extrovert – spontánní, komunikativní, otevřený, povrchní, společenský - introvert – uzavřený, hluboké city, nerad se seznamuje s cizími lidmi, nerad se prezentuje na veřejnosti, opatrný, mlčenlivý, empatický - rozvinul Hippokratovu typologii: - stabilní extrovert = sangvinik - stabilní introvert = flegmatik - labilní extrovert = cholerik - labilní introvert = melancholik

Kruh Hippokratovy typologie temperamentu s vlastnostmi přidanými I. P. Pavlovem, C. G. Jungem, H. Eysenckem a J. P. Guilfordem.

Shrnutí Osobnost v psychologickém smyslu je každý člověk, je tvořena třemi stránkami – fyzickou, psychickou a společenskou Osobnost v psychologickém smyslu je každý člověk, je tvořena třemi stránkami – fyzickou, psychickou a společenskou Temperament je způsob, jakým jedinec reaguje na podněty z okolí Temperament je způsob, jakým jedinec reaguje na podněty z okolí Nejznámější typologie osobnosti pochází od Hippokrata – 4 typy (sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik) Nejznámější typologie osobnosti pochází od Hippokrata – 4 typy (sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik) Podle přístupu ke světu stanovil C. G. Jung dva typy – extrovert a introvert Podle přístupu ke světu stanovil C. G. Jung dva typy – extrovert a introvert

Zdroje ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 208 s. Psyché (Grada). ISBN ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 208 s. Psyché (Grada). ISBN ppocrates_rubens.jpg ppocrates_rubens.jpg f/f5/Galen_detail.jpg/478px-Galen_detail.jpg f/f5/Galen_detail.jpg/478px-Galen_detail.jpg ng_1910-cropped.jpg ng_1910-cropped.jpg uh_typologie_temperamentu.png uh_typologie_temperamentu.png