Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor: Mgr. Ivana Kozubová VY_32_INOVACE_11_SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN-vzor žena
Skloňování podstatných jmen RODU ŽENSKÉHO
Skloňujeme všechna podstatná jména rodu ženského zakončená v 1. pádě čísla jednotného samohláskou –a Je to vzor tvrdý – píšeme všude –y, pouze u 7. pádu čísla množného je koncovka –ami Např.: škola, sestra, lípa, pila, teta, Sázava, hora, vosa, minuta, tlapka, vydra, sova, …
Jedn. č. žena ženy ženě ženu ženo! ženě ženou Množ. č. ženy žen ženám ženy ženy! ženách ženami 1.p. 2.p. 3.p. 4.p. 5.p. 6.p. 7.p.
Doplň koncovky: Žiraf_ Vyšší budov_ Na žížal_ Velké zásob_ Od kopřiv_ Se zebram_ O dvou žen_ Slané slz_ Včel_ Ze skál_ Zrnka káv_ S kozam_ Do škol_ O jedné žen_
Dej do množného čísla: Trouba ____________ Hračka ____________ Káva ____________ Řasa ____________ Bitva ____________ Vazba ____________ Pračka ____________ Kniha ____________ Bota ____________ Larva ____________ Květina ____________ Tapeta _____________
Dej do správného tvaru: Máš (koloběžka) ____________ ? Dej koláč do (trouba) _________ ! Čtu si pohádkovou (knížka) __________. Jedli jsme omáčku s (houby) _______________. U potoka kuňkají (žáby) _____________.
Doplň koncovky: Žirafy Vyšší budovy Na žížaly Velké zásoby Od kopřivy Se zebrami O dvou ženách Slané slzy Včely Ze skály Zrnka kávy S kozami Do školy O jedné ženě
Dej do množného čísla: Trouba - trouby Hračka - hračky Káva - kávy Řasa - řasy Bitva - bitvy Vazba - vazby Pračka - pračky Kniha - knihy Bota - boty Larva - larvy Květina - květiny Tapeta - tapety
Dej do správného tvaru: Máš (koloběžka) koloběžku ? Dej koláč do (trouba) trouby ! Čtu si pohádkovou (knížka) knížku. Jedli jsme omáčku s (houby) houbami. U potoka kuňkají (žáby) žáby.
Vytvořeno jako DUM do předmětu český jazyk na ZŠ a MŠ 17.listopadu 1325, Mladá Boleslav pro čtvrtý ročník základní školy. Materiál slouží k doplnění učiva o skloňování podstatných jmen, rodu ženského, vzoru žena. Materiál doporučuji prezentovat pomocí interaktivní tabule. Materiál byl vytvořen a pilotován v I. pololetí školního roku 2012/2013.
Text vlastní.