VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
VY_32_INOVACE_9_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jak již bylo řečeno, z ropy se při rektifikaci získávají jednotlivé frakce. Jaké je jejich použití? V jakých oblastech.
VY_32_INOVACE_14_1_7 Ing. Jan Voříšek  Základy systematického názvosloví byly položeny v roce 1892 na Mezinárodním kongresu pro reformu chemické nomenklatury.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_03_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Karboxylové kyseliny = organické kyseliny.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Téma :Názvosloví alkanů, vlastnosti, použití
Alkyny.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Deriváty uhlovodíků Chemie 9. třída.
Nitrosloučeniny, názvosloví
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Mgr. Simona Komárková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Damníkov
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
Alkeny a alkadieny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Alkeny.
Téma :Názvosloví alkenů, vlastnosti, použití
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
SOLI.
Deriváty uhlovodíků.
Pracovní list č. 5 Karboxylové kyseliny. Pracovní list č. 5 Karboxylové kyseliny.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu Úvod do organické chemie
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek

 Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C. Vazby vznikají sigma (σ) překryvem dvou sp 3 -orbitalů atomů uhlíku.  Dříve se používalo také označení alifatické. (Odvozeno od řeckého aleiphas =mastný, živočišné tuky obsahují dlouhé uhlíkaté řetězce podobné alkanům).

 Obr.1: Živočišný tuk  Příklad tuku – trimyristoylglycerol, glycerol esterifikovaný třemi kyselinami myristovými

 Obr.2: Živočišný tuk-schema  Strukturní vzorec jiného tuku; tento má tři různé mastné kyseliny: palmitovou, olejovou a alfa- linolenovou.  ( Na tomto vzorci vidíte zjednodušování strukturního vzorce, které někteří chemici používají).

 Názvy alkanů s přímým (lineárním) řetězcem tvoříme podle počtu atomů uhlíku v řetězci.  Obecný vzorec alkanů je C n H 2n+2  První čtyři uhlovodíky mají historický původ názvu: 1. Methan CH 4 2. Ethan CH 3 CH 3 = C 2 H 6 3. Propan CH 3 CH 2 CH 3 = C 3 H 8 4. Butan CH 3 CH 2 CH 2 CH 3 = C 4 H 10 =CH 3 (CH 2 ) 2 CH 3

 Příklady alkanů:  methan ethan propan butan  CH 4 C 2 H 6 C 3 H 8 C 4 H 10  CH 4 CH 3 CH 3 CH 3 CH 2 C 3 CH 3 CH 2 CH 2 CH 3

 Názvy následujících uhlovodíků odvozujeme od řeckých nebo latinských číslovek.  Na konci každého alkanu je zakončení (sufix) –an.  Pentan je alkan s pěti uhlíky.  Hexan je alkan se šesti uhlíky.

 Ukázka názvosloví alkanů:  Methan CH 4 Undekan C 11 H 24 Ethan C 2 H 6 Dodekan C 12 H 26 Propan C 3 H 8 Tridekan C 13 H 28 Butan C 4 H 10 Ikosan C 20 H 42 Pentan C 5 H 12 Triakontan C 30 H 62 Hexan C 6 H 14 Hexakontan C 60 H 122 Heptan C 7 H 16 Hektan C 100 H 202 Oktan C 8 H 18 Nonan C 9 H 20 Dekan C 10 H 22

 Názvosloví rozvětvených alkanů se řídí pravidly, která jsme probírali v Úvodu do organické chemie.  Dokážete pravidla vyjmenovat?  Opakování:  Základní schéma: prefix(předpona - kmen - sufix (zakončení) Kde a jaké jsou kolik je uhlíků k jaké skupině látek substituenty v hlavním řetězci molekula patří

 U rozvětvených alkanů platí 4 postupné kroky tvorby jejich názvosloví: 1.Najdeme uhlovodík, který bude tvořit kmen názvu. 2.Očíslujeme atomy uhlíku v hlavním řetězci. 3.Identifikujeme a očíslujeme substituenty. 4.Napíšeme jednoslovný název.

 Cykloalkany  Názvy cykloalkanů se tvoří podle analogických pravidel jako názvy alkanů, s tím rozdílem, že součástí názvu je předpona cyklo-.  Pokud na cyklickém řetězci dojde k substituci, poloha substituentů se vyjadřuje tehdy, jsou-li aspoň dva. CH 2 – CH 2 cyklobutan

 Obr.3: Cykloalkan  Adamantan (tricyklo[ ,7 ]dekan, sumární vzorec C 10 H 16 )  Adamantan se poprvé podařilo izolovat z hodonínské ropy v Ústavu technologie paliv a svítiv a technologie vody (izolace prezentována na XII. sjezdu průmyslové chemie roku 1932 v Praze.

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN

 Obr.1: Živočišný tuk vdW.png vdW.png Staženo: Obr.2: Živočišný tuk-schema shorthand_formula.PNG shorthand_formula.PNG Staženo: Obr.3: Cykloalkan mbering.svg mbering.svg Staženo:

 Téma sady: Studium uhlovodíků  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Alkany, cykloalkany – dělení a názvosloví.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák charakterizuje skupiny uhlovodíků alkany a cykloalkany a pojmenuje jednoduché i rozvětvené alkany a cykloalkany.  Klíčová slova: organická chemie, alkany, cykloalkany.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. Po skončení prezentace je vhodné následující hodinu provést nějakou formou přezkoušení znalostí žáků. Názvosloví alkanů je základem pro celou organickou chemii. Vzhledem k tomu, že se v „Úvodu do organické chemie“ probíralo i základní názvosloví alkenů a alkynů, je možné do testu přidat i toto názvosloví.