Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/02.0010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Kvantitativní analytická chemie
Názvosloví anorganických sloučenin
Typy chemických reakcí
REAKCE ANIONTů Praha – město našeho života
Měď, stříbro, zlato Cu – biogenní (měkkýši – krevní barvivo)
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Analytická chemie Kvalitativní analýza
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Analytická chemie.
Názvosloví - opakování II.
Vzorce - opakování I..
Názvosloví solí.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Kyseliny.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Identifikace vzdělávacího materiálu
Vzorce pro opakování.
Analytická chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Metody analytické chemie
HALOGENIDY.
Jak vznikají soli.
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_114.
Názvosloví - opakování I.
Soli Richard Horký. BarvaNázvosloví 2Názvosloví 1SůlKoncovky
SOLI KYSLÍKATÝCH KYSELIN
AZ KVÍZ NÁZVY A VZORCE SOLÍ Hra.
Halogeny Jsou prvky 7.A skupiny – mají 7 valenčních elektronů a podobné vlastnosti Tvoří dvouatomové molekuly F2, Cl2, Br2, I2 Ve sloučeninách tvoří halogenidové.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
prof. Viktor Kanický, Analytická chemie I
PrvekXI b. t. (K) b. v. (K) O 3, ,3 90,1 S 2, ,6 717,7 Se 2, ,6 958,0 Te 2, ,91263,0 Po 1, ,0 1235,0 VI. VI. skupina.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rozpustné soli v půdách
KVALITATIVNÍ ANALYTICKÁ CHEMIE - anorganická
Salinita (zasolení) půdy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Stříbro (Ag).
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vážková analýza - gravimetrie
Transkript prezentace:

Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/

ANALÝZA ANIONTŮ Ing. Eva Gefingová

-důkaz aniontů ve vzorku se provádí vždy až po provedeném zjištění kationtů -existují tři analytické třídy, oddělujeme je pomocí dvou skupinových činidel TŘÍDA SKUPINOVÉ ČINIDLO ANIONTY I. BaCl 2, AgNO 3 SO 4 2-, SO 3 2-, CO 3 2-, PO 4 3-, CrO 4 2- II.AgNO 3 S 2-, CN -, Cl -, Br -, I -, NO 2 - III NO 3 -, ClO 3 -, ClO 4 -

I. ANALYTICKÁ TŘÍDA ANIONTŮ: A)reakce s 1. skupinovým činidlem BaCl 2 : 1) Důkaz aniontu SO 4 2- SO BaCl 2 → BaSO 4 ↓ + 2Cl - = bílá sraženina síranu barnatého

2) Důkaz aniontu SO 3 2- SO Ba 2+ → BaSO 3 ↓ = bílá sraženina siřičitanu barnatého -siřičitany reagují s kyselinami za vzniku SO 2, který lze identifikovat čichem a ovlhčeným indikátorovým pH papírkem 3) Důkaz aniontu CO 3 2- CO Ba 2+ → BaCO 3 ↓ = bílá sraženina uhličitanu barnatého - uhličitany reagují s kyselinami za vzniku CO 2 - oxid uhličitý je plyn bez zápachu a lze jej identifikovat ovlhčeným acidobazickým indikátorovým papírkem (modrý lakmusový papírek zčervená)

4) Důkaz aniontu PO PO Ba 2+ → Ba 3 (PO 4 ) 2 ↓ = bílá sraženina fosforečnanu barnatého rozpustná v kyselině octové a ve zředěné kyselině chlorovodíkové 5) Důkaz aniontu CrO 4 2- CrO Ba 2+ → BaCrO 4 ↓ = žlutá sraženina chromanu barnatého

B) reakce s 2. skupinovým činidlem AgNO 3 : 1) Důkaz aniontu SO 4 2- SO AgNO 3 → Ag 2 SO 4 + 2NO 3 - = nevzniká sraženina, ale bílý roztok síranu stříbrného 2) Důkaz aniontu SO 3 2- SO Ag + → Ag 2 SO 3 ↓ = bílá sraženina siřičitanu stříbrného

3) Důkaz aniontu CO 3 2- CO Ag + → Ag 2 CO 3 ↓ = žlutá sraženina uhličitanu stříbrného 4) Důkaz aniontu PO 4 3- PO Ag + → Ag 3 PO 4 ↓ = žlutá sraženina fosforečnanu stříbrného

5) Důkaz aniontu CrO 4 2- CrO Ag + → Ag 2 CrO 4 ↓ = červenohnědá sraženina chromanu stříbrného

II. ANALYTICKÁ TŘÍDA ANIONTŮ: Reakce se skupinovým činidlem AgNO 3 : 1) Důkaz aniontu S 2- S AgNO 3 → Ag 2 S↓+ 2NO 3 - = černá sraženina sulfidu stříbrného - reakcí s kyselinami se uvolňuje sulfan, který lze identifikovat čichem nebo indikátorovým papírkem nasyceným octanem olovnatým (papírek zčerná vyloučeným sulfidem olovnatým)

2) Důkaz aniontu CN - CN - + Ag + → AgCN↓ = bílá sraženina kyanidu stříbrného 3) Důkaz aniontu Cl - Cl - + Ag + → AgCl↓ = bílá sraženina chloridu stříbrného dobře rozpustná ve zředěném roztoku amoniaku AgCl↓ + 2 NH 3 → [Ag(NH 3 ) 2 ]Cl

4) Důkaz aniontu Br - Br - + Ag + → AgBr↓ = žlutobílá sraženina bromidu stříbrného - rozpouští se v konc. amoniaku za vzniku komplexu [Ag(NH 3 ) 2 ]Br AgBr↓ + 2 NH 3 → [Ag(NH 3 ) 2 ]Br

5) Důkaz aniontu I - I - + Ag + → AgI↓ = žlutá sraženina jodidu stříbrného nerozpustná v amoniaku

6) Důkaz aniontu NO 2 - NO Ag + → AgNO 2 ↓ = bílá sraženina dusitanu stříbrného, odbarvuje roztok KMnO 4

III. ANALYTICKÁ TŘÍDA ANIONTŮ: -nemá skupinové činidlo 1) Důkaz aniontu NO 3 - NO difenylamin (C 12 H 11 N) → modrá barva -dusičnany v roztoku se dokazují tzv. zónovou (prstencovou) reakcí: směs roztoku vzorku s koncentrovaným roztokem FeSO 4 se opatrně podvrství koncentrovanou kyselinou sírovou -na rozhraní kapalných fází se objeví intenzivně hnědý prstenec (mezivrstva) obsahující komplex tetranitroželeznatý [Fe(NO) 4 ] 2+

2) Důkaz aniontu ClO 3 - ClO KI → KClO 3 + I - = modrý roztok 3) Důkaz aniontu ClO 4 - ClO KCl → KClO 4 ↓+ Cl - = bílá krystalická sraženina

-jestliže je vzorek rozpustný ve vodě, potom přítomnost některých kationtů vylučuje přítomnost některých aniontů -např. je-li ve vzorku dokázána přítomnost Ca 2+, nemůže být v roztoku vzorku síran nebo uhličitan -podobně, je-li prokázána v roztoku vzorku přítomnost Ag +, nemůže být vzorek chlorid, bromid, jodid, fosforečnan, siřičitan, chroman, uhličitan -v případě, že vzorek neobsahuje barevné kationty, lze podle zbarvení roztoku usoudit na přítomnost některých aniontů

Děkuji za pozornost

Literatura a zdroje: 1)STRAKA, I.: Kvalitativní chemická analýza. Újezd u Brna, ISBN )ADAMKOVIČ, E. a kol.: Analytická chemie pro 3. ročník gymnázií. SNTL Praha, ) 4) 5)