Jan Dobeš (Gymnázium Františka Palackého, Neratovice) Jakub Kantner (Gymnázium Českolipská, Praha) Tomáš P. Mirchi (Gymnázium Františka Palackého, Neratovice)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Magnetohydrodynamické studie plazmatu na tokamaku GOLEM T. Lamich, J. Žák, A. Hrnčiřík, M. Grof, V. Oupický Garant: T. Markovič.
Advertisements

ZPĚTNOVAZEBNÍ ŘÍZENÍ POLOHY PLAZMATU NA TOKAMAKU GOLEM Jindřich Kocman Mariánská 2015.
Zpětnovazební řízení polohy plazmatu na tokamaku GOLEM Jindřich Kocman.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_38_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná syntéza.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Stejnosměrné motory.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 2.7.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Indukční cívka zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Navíjení Obor:Elektrikář.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Krokový motor.
Transformátor.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Jakub Marek Gymnázium Christiana Dopplera
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Transformátory.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Vývoj optické diagnostiky pro tokamak COMPASS
Vedení elektrického proudu v látkách
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Vázané oscilátory.
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Tato prezentace byla vytvořena
Elektromotor a jeho využití
Elektromotor.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Narušování symetrie v laserovém rezonátoru
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Magnetická pole tokamaku
Krokový motor.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Stabilizátory napětí Jejich úkolem je udržovat stálé napětí na zátěži.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zpětnovazební řízení polohy na tokamaku GOLEM
Základy diagnostiky vysokoteplotního plazmatu na tokamaku GOLEM
Číslicové měřící přístroje
Studentský experiment
Měření osciloskopem.
jako děj a fyzikální veličina
Magnetické pole, tvrdé magnety
Jak postupovat při měření?
Martin Matušů Miroslav Šaur Kristýna Holanová
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Ondřej Kudláček Princip tokamaku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Kmity.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Ivan Lomachenkov Překlad R.Halaš
MAGNETICKÉ INDUKČNÍ ČÁRY
MAGNETICKÉ POLE CÍVKY S PROUDEM.
Intenzita elektrického pole
Otáčivý účinek síly. Páka.
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
Přesný analogový generátor několika tisíc různých barevných světel
Transkript prezentace:

Jan Dobeš (Gymnázium Františka Palackého, Neratovice) Jakub Kantner (Gymnázium Českolipská, Praha) Tomáš P. Mirchi (Gymnázium Františka Palackého, Neratovice) Peter Švihra (Gymnázium Jozefa Lettricha, Martin) Jakub Veverka (Gymnázium Jiřího Ortena, Kutná Hora) Týden vědy FJFI ČVUT

Jak pracuje tokamak? Tokamak se skládá ze tří základních komponent Velký transformátor Prstenec plazmatu, který představuje jeden závit sekundárního vinutí Cívky pro udržení a tepelnou izolaci prstence pomocí magnetického pole Electrický proud I, který se vytváří v plazmatu pomocí transformátoru ohřívá prstenec plazmatu výkonem P ohmic = I 2 R plasma (Ohmův zákon) vytváří tzv poloidalní magnetické pole => nutné pro stabilitu prstence Cívky vytvářejí toroidální mag. pole Kombinace toroidálního a poloidálního mag. pole tvoří stabilnejší šroubovicovité mag. pole

Inženýrské schéma

Experiment  Pokus o vylepšení parametrů plazmatického výboje změnou počátečních podmínek systému

Rovnovážná pozice prstence plazmatu Dva důvody: Amperova síla (expanze proudového závitu) Kinetický tlak plazmatu Růst R se kompenzuje radialní silou F radial = J plasma x B vertical kde B z je vnější vertikální mag. pole R Prstenec s electrickým proudem J p expanduje ve směru velkého poloměru

Jak vytvořit vertikální mag. pole v tokamaku? Bz Vertikální mag. pole se generuje čtyřmi závity s definovaným směrem proudu (kvadrupol)

Referenční výboj (optimalizovaný) Ub = 1400 V Ucd = 450 V Tcd = 0 ms PH2 = 20 mPa Parametry plazmatu: Uloop = 10 V Uloopmin = 2,1 V Ipmax = 6,7 kA Temax = 170 eV ∆t = 17 ms

Vliv polarity magnetického pole na výboj Ub = 1400 V Ucd = 450 V Tcd = 0 ms PH2 = 20 mPa Uloop = 9 V (BD) Uloopmin = 2,5 V Ipmax = 5,8 kA Temax = 142,3 eV ∆t = 17,04 ms Uloop = 9 V (BD) Uloopmin = 3,3 V Ipmax = 6,8 kA Temax = 187,1 eV ∆t =16,67 ms Parametry plazmat:

Vliv dynamické stabilizace na délku výboje Ub = 1400 V Ucd = 450 V Tcd = 0 ms PH2 = 20 mPa Uloop = 9 V(BD) Uloopmin = 2,5 V Ipmax = 5,9 kA Temax = 154,5 eV ∆t =16,58 ms Uloop = 9,5 V (BD) Uloopmin = 3,0 V Ipmax = 5,9 kA Temax = 142,3 eV ∆t =17,04 ms Parametry plazmat:

Závěr  Byla zjištěna špatnost polarity cívek dynamické stabilizace tokamaku Golem  Překonány 2 teplotní rekordy  Výsledky měření potvrdily účinnost dynamické stability radiální polohy plazmatu