Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Řízení živočišného organismu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LÁTKOVÁ A NERVOVÁ REGULACE
Advertisements

Organismy jednobuněčné a mnohobuněčné
Smyslová soustava člověka
Nervová soustava bezobratlí
Obecná biologie.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Nervová soustava, smyslová soustava, žlázy s vnitřní sekrecí
FYLOGENEZE CÉVNÍ SOUSTAVY
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŘÍDÍCÍ SOUSTAVY.
Nervová soustava.
4. Neuron.
Nervová soustava- úvod
ŽIVOČICHOVÉ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Energie Informace Energie Látky Informace Látky ROVNOVÁŽNÝ STAV.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Základní struktura života
Čidla receptory.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Hormonální řízení.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Nervová soustava a smyslové orgány
Biologie člověka.
Nervová soustava Olga Bürgerová.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Patologická anatomie jatečných zvířat
2. Nervová soustava: fylogeneze.
Trávicí soustava.
Přírodopis Žáci byli poučeni o bezpečnosti práce, chování a hygienických zásadách v hodinách.
Fyziologie opěrných a pohybových soustav živočichů
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Obecná endokrinologie
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
U jednobuněčných je tělo tvořeno jedinou buňkou  na změnu prostředí reaguje buňka.  tělo mnohobuněčných je tvořeno mnoha specializovanými skupinami.
HORMONÁLNÍ REGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Typy nervových soustav Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření19.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Hormonální regulace bezobratlých
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Buněčná fyziologie Buněčné membrány: 1.1 Vlastnosti membrán
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Řízení živočišného organismu
Tělní tekutiny živočichů Cévní soustava Vylučovací soustava
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Řízení živočišného organismu

Obecný pohled na řízení jedna ze základních vlastností života regulace na úrovni molekul, buněk i celého organismu u jednobuněčných regulace dějů uvnitř buňky, koordinace aktivity enzymů, buněčných organel … u mnohobuněčných navíc komunikace buněk, vzájemná kontrola, regulace a koordinace aktivity buněk nebo jejich skupin poruchy v řízení vedou k poškození nebo smrti organismu

Řízení u živočichů Co je řízeno: růst a vývoj organismu, diferenciace buněk metabolismus reakce na podněty vnějšího prostředí pohyb rytmy (aktivita/klid, denní, roční a jiné rytmy) zajištění obrany a celistvosti organismu (poranění, infekce, nádory …) chování

Základní schéma řízení 1.Rozpoznání a příjem vstupní informace (podnětu) 2.Transport informace do centra 3.Zpracování v centru, vytvoření odpovědi 4.Transport výstupní informace z centra 5.Odpověď Stejný princip na úrovni buňky i organismu Vstupním podnětem může být jak informace z vnějšího prostředí, tak i podnět z vnitřního prostředí buňky, organismu nebo „samovolná“ aktivita řídícího systému.

Varianty řízení 1.Látkové –univerzální, u všech organismů –chemické signály mezi buňkami –hormony –neurohormony 2.Nervové –jen u mnohobuněčných živočichů –základem nervová buňka – neuron (buňka specializovaná na příjem, zpracování a předávání signálů) –různé typy nervových soustav

Srovnání látkového a nervového řízení Látkové řízeníNervové řízení pomalejší přenos signálu, dlouhodobější (sekundy – hodiny) rychlejší přenos signálu, okamžitý (milisekundy) hormon transportován tělními tekutinami k cílovému orgánu transport signálu po nervových vláknech (dendritech a axonech) na cílovém orgánu receptory specifické pro daný hormon (na membráně nebo uvnitř buňky) nervová vlákna vedou přímo do cílového orgánu společná vlastnost: chemická komunikace mezi buňkami - hormon: (tkáňová nebo žlázová) buňka  buňka - neurohormon: neuron  buňka - mediátor (neurotransmitter): neuron  neuron

Uspořádání nervové soustavy difúzní (rozptýlená) nervová soustava – síť nervových buněk, u pokročilejších forem se nervová soustava částečně centralizuje (vzniká např. nervový prstenec kolem těla nebo uzliny na bázi chapadel medúzy) – žahavci nervová soustava ploštěnců obvykle tvořena párem nervových pruhů které vedou podélně tělem a z nichž vybíhají příčné nervy do těla nervová soustava hlístic – podélné pruhy doplněné kruhovitými prstenci na začátku a na konci těla

Uspořádání nervové soustavy žebříčková nervová soustava – dvě podélné řady ganglií (nervových uzlin) propojené podélnými (konektivy) a příčnými (komisury) spojkami, kroužkovci, členovci, v modifikované formě i měkkýši –časté různé modifikace – splývání nebo zmenšení počtu ganglií, přiblížení konektiv a spojení páru ganglií do jednoho, … trubicovitá nervová soustava obvykle tvořena nervovou trubicí na hřbetní straně těla, u obratlovců se diferencuje na mozek a míchu - strunatci

Trendy ve vývoji nervové soustavy Trendy ve vývoji nervových soustav, které se vyvíjely u různých skupin nezávisle na sobě, lze pozorovat např. u měkkýšů, členovců, strunatců 1.Centralizace: zhušťování nervové tkáně do větších celků (ganglií), zmenšování počtu ganglií a zvětšování jejich velikosti, vznik mozku. 2.Cefalizace: soustředění většího objemu nervové tkáně do hlavy (souvisí s orientovaným pohybem a umístěním smyslových orgánů) 3.Vznik hierarchie: vytvoření nadřazených a podřízených nervových center, vyšší efektivnost řízení (např. nadřazenost koncového mozku savců)

Nervová soustava nezmara

Nervová soustava ploštěnky

Nervová soustava hlístice

Nervová soustava žížaly

Nervová soustava měkkýšů A – obecné schéma B – plž C – mlž A B C

Nervová soustava korýšů A – žábronožka B – rak C – krab

Nervová soustava hmyzu A – moucha B – včela AB

Nervová soustava kopinatce

Stavba mozku obratlovců

Použité zdroje a literatura ROSYPAL, Stanislav a kol.: Fylogeneze, systém a biologie organismů. 1. vyd., Praha: SPN 1992 KUBIŠTA, Václav: Fyziologie živočichů. 1. vyd., Praha: SPN 1978 Internetové zdroje obrázků: dQuarterLessons/Chapter6/6-4.htmlhttp://ykonline.yksd.com/distanceedcourses/Courses/Biology/lessons/Secon dQuarterLessons/Chapter6/6-4.html s_files/frame.htmhttp://people.eku.edu/schusterg/bio141/POWERPOINT%20NOTES/Annelid s_files/frame.htm

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Vít Růžička Předmět: Mozek, komunikace, chování Datum: