Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Řízení živočišného organismu
Obecný pohled na řízení jedna ze základních vlastností života regulace na úrovni molekul, buněk i celého organismu u jednobuněčných regulace dějů uvnitř buňky, koordinace aktivity enzymů, buněčných organel … u mnohobuněčných navíc komunikace buněk, vzájemná kontrola, regulace a koordinace aktivity buněk nebo jejich skupin poruchy v řízení vedou k poškození nebo smrti organismu
Řízení u živočichů Co je řízeno: růst a vývoj organismu, diferenciace buněk metabolismus reakce na podněty vnějšího prostředí pohyb rytmy (aktivita/klid, denní, roční a jiné rytmy) zajištění obrany a celistvosti organismu (poranění, infekce, nádory …) chování
Základní schéma řízení 1.Rozpoznání a příjem vstupní informace (podnětu) 2.Transport informace do centra 3.Zpracování v centru, vytvoření odpovědi 4.Transport výstupní informace z centra 5.Odpověď Stejný princip na úrovni buňky i organismu Vstupním podnětem může být jak informace z vnějšího prostředí, tak i podnět z vnitřního prostředí buňky, organismu nebo „samovolná“ aktivita řídícího systému.
Varianty řízení 1.Látkové –univerzální, u všech organismů –chemické signály mezi buňkami –hormony –neurohormony 2.Nervové –jen u mnohobuněčných živočichů –základem nervová buňka – neuron (buňka specializovaná na příjem, zpracování a předávání signálů) –různé typy nervových soustav
Srovnání látkového a nervového řízení Látkové řízeníNervové řízení pomalejší přenos signálu, dlouhodobější (sekundy – hodiny) rychlejší přenos signálu, okamžitý (milisekundy) hormon transportován tělními tekutinami k cílovému orgánu transport signálu po nervových vláknech (dendritech a axonech) na cílovém orgánu receptory specifické pro daný hormon (na membráně nebo uvnitř buňky) nervová vlákna vedou přímo do cílového orgánu společná vlastnost: chemická komunikace mezi buňkami - hormon: (tkáňová nebo žlázová) buňka buňka - neurohormon: neuron buňka - mediátor (neurotransmitter): neuron neuron
Uspořádání nervové soustavy difúzní (rozptýlená) nervová soustava – síť nervových buněk, u pokročilejších forem se nervová soustava částečně centralizuje (vzniká např. nervový prstenec kolem těla nebo uzliny na bázi chapadel medúzy) – žahavci nervová soustava ploštěnců obvykle tvořena párem nervových pruhů které vedou podélně tělem a z nichž vybíhají příčné nervy do těla nervová soustava hlístic – podélné pruhy doplněné kruhovitými prstenci na začátku a na konci těla
Uspořádání nervové soustavy žebříčková nervová soustava – dvě podélné řady ganglií (nervových uzlin) propojené podélnými (konektivy) a příčnými (komisury) spojkami, kroužkovci, členovci, v modifikované formě i měkkýši –časté různé modifikace – splývání nebo zmenšení počtu ganglií, přiblížení konektiv a spojení páru ganglií do jednoho, … trubicovitá nervová soustava obvykle tvořena nervovou trubicí na hřbetní straně těla, u obratlovců se diferencuje na mozek a míchu - strunatci
Trendy ve vývoji nervové soustavy Trendy ve vývoji nervových soustav, které se vyvíjely u různých skupin nezávisle na sobě, lze pozorovat např. u měkkýšů, členovců, strunatců 1.Centralizace: zhušťování nervové tkáně do větších celků (ganglií), zmenšování počtu ganglií a zvětšování jejich velikosti, vznik mozku. 2.Cefalizace: soustředění většího objemu nervové tkáně do hlavy (souvisí s orientovaným pohybem a umístěním smyslových orgánů) 3.Vznik hierarchie: vytvoření nadřazených a podřízených nervových center, vyšší efektivnost řízení (např. nadřazenost koncového mozku savců)
Nervová soustava nezmara
Nervová soustava ploštěnky
Nervová soustava hlístice
Nervová soustava žížaly
Nervová soustava měkkýšů A – obecné schéma B – plž C – mlž A B C
Nervová soustava korýšů A – žábronožka B – rak C – krab
Nervová soustava hmyzu A – moucha B – včela AB
Nervová soustava kopinatce
Stavba mozku obratlovců
Použité zdroje a literatura ROSYPAL, Stanislav a kol.: Fylogeneze, systém a biologie organismů. 1. vyd., Praha: SPN 1992 KUBIŠTA, Václav: Fyziologie živočichů. 1. vyd., Praha: SPN 1978 Internetové zdroje obrázků: dQuarterLessons/Chapter6/6-4.htmlhttp://ykonline.yksd.com/distanceedcourses/Courses/Biology/lessons/Secon dQuarterLessons/Chapter6/6-4.html s_files/frame.htmhttp://people.eku.edu/schusterg/bio141/POWERPOINT%20NOTES/Annelid s_files/frame.htm
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Vít Růžička Předmět: Mozek, komunikace, chování Datum: