Vliv hudby v pozadí na proces verbálního učení Eva Bakalová Olga Haringová
Sledován vliv hudby v pozadí na proces verbálního učení a na mozkovou aktivitu (EEG) 77 lidí -> 5 skupin; každá dostala sadu slov k naučení nejdříve s hudbou v pozadí, pak bez ní Hudba složena speciálně pro tuto studii Nově vytvořená slova Hodnocení naučených slov a EEG
Metody 77 zdravých dobrovolníků Normální sluch Inteligence v rámci širší normy Praváci Základní schopnost verbálního učení Bez hudebního vzdělání
5 druhů hudby Pomalá Rychlá Pomalá falešná Rychlá falešná Hluk Hudba složena přímo pro experiment, aby neovlivňovala svou familiárností
Verbal memory test Dlouhodobá verbální paměť 160 slov – neologismů Některá slova se opakovala S a BEZ hudby v pozadí
Psychometrická měření Subjektivní nálada po každém experimentu Př. Spokojenost, odpočatost, únava…
EEG EEG+EOG Analýza (de)synchronizace v α aktivitě v závislosti na konané činnosti Frontální, centro-temporální, parieto- occipitální oblast
EEG výskyt alfa vln je nepřímo úměrný aktivitě ve frontálním a parietálních lalocích negativní hodnoty = relativní pokles v oblasti alfa pásma (event related desynchronization, ERD), pozitivní hodnoty = zvýšení výskytu alfa vln (event related synchronization, ERS)
Výsledky - EEG Fronto-parietální oblast – čas od prezentace slova: – ms: ERD (=aktivní, „dekódování“ slova) – po 1200 ms: ERS (=inhibice, „ukládání“ slova) – ms: silná ERD pouze u skupiny poslouchající harmonickou rychlou hudbu (=silná aktivace, ale změna v učení neprokázána) – ms: silná ERS pouze u skupin poslouchajících neladící hudbu (=silná inhibice, pravděpodobně vliv paměti, kompenzační mechanismus k udržení schopnosti učení)
Výsledky Učení s hudbou/bez hudby – bez rozdílu:
Zdroje: Music listening while you learn: No influence of background music on verbal learning Lutz Jäncke and Pascale Sandmann 5/#B68
Děkujeme za pozornost…