Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROKOKO 18.století.
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Lubomír Kacálek Název šablony III/2 – Inovace.
ROKOKO.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Evropská kultura na prahu moderní doby
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
BAROKNÍ STAVBY – JIHOMORAVSKÝ KRAJ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Rokoko PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: rokaj intarzie intarzie porcelán porcelán štuk štuk JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad rokokového umění na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad rokokového umění na vyšším stupni gymnázia.

Historické a společenské souvislosti umění přibližně 1. poloviny 18. století; umění přibližně 1. poloviny 18. století; vznik ve Francii na dvoře Ludvíka XV.; vznik ve Francii na dvoře Ludvíka XV.; vychází ze životního stylu tehdejší šlechty a panovnických dvorů (vzorem šlechtický libertin, tedy volnomyšlenkář); vychází ze životního stylu tehdejší šlechty a panovnických dvorů (vzorem šlechtický libertin, tedy volnomyšlenkář); pouze vnější formou blízké doznívajícímu baroku; pouze vnější formou blízké doznívajícímu baroku; obsah, témata rokoka ovlivnil nový myšlenkový proud – osvícenství. obsah, témata rokoka ovlivnil nový myšlenkový proud – osvícenství.

Charakter rokoka místo barokní náboženské zanícenosti zobrazování radostných stránek každodenního života (často intimních); místo barokní náboženské zanícenosti zobrazování radostných stránek každodenního života (často intimních); hravost, bezstarostnost, erotičnost místo barokní dramatičnosti; hravost, bezstarostnost, erotičnost místo barokní dramatičnosti; záliba v miniaturách, obecně drobnějších rozměrech v kontrastu s barokní monumentalitou; záliba v miniaturách, obecně drobnějších rozměrech v kontrastu s barokní monumentalitou; smysl pro vytříbenou zdobnost, dekorativnost; smysl pro vytříbenou zdobnost, dekorativnost; inspirace asijským (zvláště čínským) uměním. inspirace asijským (zvláště čínským) uměním.

Znaky rokoka Rokaj základní zdobný prvek vycházející z tvaru mušle, doplněný rostlinnými motivy; základní zdobný prvek vycházející z tvaru mušle, doplněný rostlinnými motivy; výtvarná metafora podmořského útesu s lasturami, chaluhami; výtvarná metafora podmořského útesu s lasturami, chaluhami; rokaj dal název celému umění. rokaj dal název celému umění. Obr. 14 Obr. 15

Znaky rokoka Výzdoba interiérů salónky rokokových zámků menší než barokní; salónky rokokových zámků menší než barokní; stěny zdobeny malbou, zlacenými ornamenty a štukovými výjevy; stěny zdobeny malbou, zlacenými ornamenty a štukovými výjevy; PRÁCE S OBRÁZKEM Na obrázku ukaž štuk, vysvětli. Na obrázku ukaž štuk, vysvětli. Obr. 9

Znaky rokoka Výzdoba interiérů stěny salónků často pokryty textilem, gobelíny; stěny salónků často pokryty textilem, gobelíny; typickým prvkem velká zrcadla, bohaté lustry; typickým prvkem velká zrcadla, bohaté lustry; PRÁCE S OBRÁZKEM Vysvětli pojem gobelín, pomož si internetem. Vysvětli pojem gobelín, pomož si internetem. Obr. 10

Architektura rokoka – zámky typické menší stavby; typické menší stavby; exteriér více dekorativní; exteriér více dekorativní; salónky uvnitř také menší oproti baroku; salónky uvnitř také menší oproti baroku; objekty zdobené sochami, kamennými vázami. objekty zdobené sochami, kamennými vázami. Obr. 2

Architektura rokoka – zámky Dispozice rokokového zámku stejné půdorysy jako barokní zámky; stejné půdorysy jako barokní zámky; hlavní křídlo, uprostřed často s reprezentačním sálem přesahujícím do druhého patra; hlavní křídlo, uprostřed často s reprezentačním sálem přesahujícím do druhého patra; kratší boční křídla otvírající se do parku. kratší boční křídla otvírající se do parku. Obr. 13

Architektura rokoka – zámky Sanssouci zámeček pruského krále Fridricha II. u Postupimi, Německo; zámeček pruského krále Fridricha II. u Postupimi, Německo; PRÁCE S OBRÁZKEM Kdo opticky podpírá střechu tohoto pavilónu? Kdo opticky podpírá střechu tohoto pavilónu? Obr. 2 Obr. 3

Architektura rokoka – zámky Zwinger zámeček v Drážďanech, Německo; zámeček v Drážďanech, Německo; sídlo postavené pro saského vévodu Augusta II. sídlo postavené pro saského vévodu Augusta II. Obr. 1 Obr. 4

Architektura rokoka – zámky Charlottenburg Charlottenburg zámek v Berlíně, Německo zámek v Berlíně, Německo Obr. 12

Architektura rokoka – zámky Stupinigi zámek savojského krále Viktora Amadea II., poblíž Turína, v Itálii; zámek savojského krále Viktora Amadea II., poblíž Turína, v Itálii; pohled na interiér centrální haly. pohled na interiér centrální haly. Obr. 5 Obr. 6

Architektura rokoka – zámky Soubise palác v Paříži, Francie; palác v Paříži, Francie; PRÁCE S OBRÁZKEM Popiš výzdobu interiérů na obrázku. Popiš výzdobu interiérů na obrázku. Obr. 9 Obr. 10

Architektura rokoka – zámky Francouzský pavilón v zahradách Trianonu ve Versailles, Francie příklad malého objektu vsazeného do zámeckého parku; příklad malého objektu vsazeného do zámeckého parku; PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi některé shodné rysy se zámečkem Sanssouci. Najdi některé shodné rysy se zámečkem Sanssouci. Obr. 11

Architektura rokoka Neptunova fontána v Nancy, Francie typickým stavebním projevem rokoka též parky; typickým stavebním projevem rokoka též parky; fontány s bohatou sochařskou výzdobou. fontány s bohatou sochařskou výzdobou. Obr. 7 Obr. 8

Architektura rokoka – kostely od barokních se liší pouze výzdobou interiérů; od barokních se liší pouze výzdobou interiérů; typickým prvkem opět rokaj; typickým prvkem opět rokaj; nástěnné malby, štuková výzdoba; nástěnné malby, štuková výzdoba; převládají jednolodní prostory. převládají jednolodní prostory. Obr. 16

Architektura rokoka – kostely Wieskirche v Steingadenu, Německo příklad rokokového kostela; příklad rokokového kostela; PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi na obrázku antické prvky, sloup, volutu. Najdi na obrázku antické prvky, sloup, volutu. Obr. 22 Obr. 23

Rokokový nábytek nábytek bohatě zdobený hřebínkovými ornamenty či motivy rokaje; nábytek bohatě zdobený hřebínkovými ornamenty či motivy rokaje; zlacené či vyřezávané zdobení; zlacené či vyřezávané zdobení; častá také výzdoba pomocí tzv. intarzie častá také výzdoba pomocí tzv. intarzie (viz. obrázek č. 18); (viz. obrázek č. 18); SOUVISLOST SOUVISLOST Na internetu najdi pojem intarzie. Na internetu najdi pojem intarzie. Obr. 18 Obr. 17

Rokokový nábytek Nábytek odlehčen štíhlými nožkami s typickým kroucením do tvaru písmen S či C. Nábytek odlehčen štíhlými nožkami s typickým kroucením do tvaru písmen S či C. Obr. 17

Rokokový nábytek ukázka rokokové postele, bohatě zdobené, s motivem rokaje v čele ukázka rokokové postele, bohatě zdobené, s motivem rokaje v čele Obr. 19

Porcelán počátky jeho výroby v Evropě – kolem 1710; počátky jeho výroby v Evropě – kolem 1710; první porcelánky – míšeňská, později i vídeňská; první porcelánky – míšeňská, později i vídeňská; smysl pro miniatury – typické figurální motivy; smysl pro miniatury – typické figurální motivy; malovaný, často čínské náměty. malovaný, často čínské náměty. Obr. 20 Obr. 21

Rokokové malířství zachycení každodenních situací; zachycení každodenních situací; častá soukromá, komorní témata (viz obrázek); častá soukromá, komorní témata (viz obrázek); mnohdy intimní, lehce erotické situace; mnohdy intimní, lehce erotické situace; smysl pro hravost, ironii; smysl pro hravost, ironii; Watteau – „Chybný krok“. Watteau – „Chybný krok“. Obr. 24

Rokokové malířství Antoin Watteau obraz Gilles; obraz Gilles; postava pierota s lehce smutným, melancholickým výrazem; postava pierota s lehce smutným, melancholickým výrazem; obraz vyjadřující lesk i bídu hereckého života. obraz vyjadřující lesk i bídu hereckého života. Obr. 25

Rokokové malířství Jean-Honoré Fragonard obraz Šťastné náhody houpačky; obraz Šťastné náhody houpačky; typické téma intimních situací, prchavých dojmů; typické téma intimních situací, prchavých dojmů; krásná barevná kombinace zelenomodravého pozadí a vystupující růžové barvy šatů. krásná barevná kombinace zelenomodravého pozadí a vystupující růžové barvy šatů. PRÁCE S OBRÁZKEM Můžeme obraz označit za erotický? Můžeme obraz označit za erotický? Obr. 26

Rokokové malířství Francois Boucher obraz Madam Pompadour; obraz Madam Pompadour; dvorní malíř Ludvíka XV.; dvorní malíř Ludvíka XV.; zachycení osobností jeho dvora; zachycení osobností jeho dvora; HISTORICKÁ SOUVISLOST Kdo byla madam Pompadour? Případně dohledej na internetu. Kdo byla madam Pompadour? Případně dohledej na internetu. Obr. 27

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, KOCH, Wilfried. Evropská architektura. 2. rozšířené vyd. Banská Bystrice: Euromedia Group, k.s.- Universum, ISBN Obr. 1: Harald Hoyer. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 1: Harald Hoyer. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Suse. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Suse. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: Steffen Heilfort. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: Steffen Heilfort. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: orge)_am_Hang_eines_Weinberg_ _Steffen_Heilfort.JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:1018.Schlo%C3%9F_Sanssouci(frz.sans_souci_%3D_ohne_S orge)_am_Hang_eines_Weinberg_ _Steffen_Heilfort.JPG Obr. 4: Vladislav Bezrukov.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 4: Vladislav Bezrukov.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5: PodracerHH. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5: PodracerHH. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Obr. 6: Danielm. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 6: Danielm. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: Parsifall. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ellate_di_J.Lamour.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nancy,_Place_Stanislas,_Fontaine_d%27Amphitrite,_B.Guibal,_canc ellate_di_J.Lamour.jpg?uselang=cs Obr. 8: Parsifall. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: e_di_J.Lamour_(2).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nancy,_Place_Stanislas,_Fontaine_de_Neptune,_B.Guibal,_cancellat e_di_J.Lamour_(2).jpg?uselang=cs Obr. 9: Parsifall. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 10: Parsifall. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: Moonik. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: =cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pavillon_fran%C3%A7ais,_Petit_Trianon,_Versailles_003.jpg?uselang =cs Obr. 12: Carmelo Bayarcal. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 13: Petr Kurfürst. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 14: Sokoljan. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Obr. 15: Philippe Alés. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 16: Holger.Ellgaard. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 17: BArchBot. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 668,_Potsdam,_Sanssouci,_Musiktruhe_im_Neuen_Palais.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_ ,_Potsdam,_Sanssouci,_Musiktruhe_im_Neuen_Palais.jpg Obr. 18: Amada44. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: Amada44. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 19: sailko.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 19: sailko. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 22: Ruedi.nie. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 22: Ruedi.nie. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 23: Zairon.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 23: Zairon. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Obr. 24: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 26: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 27: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: