Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření1.7. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
PŮDA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
Název vzdělávacího materiálu
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
Název vzdělávacího materiálu
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název vzdělávacího materiálu
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření Ročník1. Stručný obsahPedosféra Způsob využitígymnázium AutorMgr. Magdaléna Teplá KódVY_32_INOVACE_39_GTEP18

Pedosféra Pedosféra: půdní obal Země Půdní obal Země: velmi důležitý, vyrůstají z něj rostliny, které nám dávají kyslík Co je to půda?

Pedosféra Pedosféra: půdní obal Země Půda: nejsvrchnější často tenká vrstva zemské kůry, která vznikla přeměnou horniny za působení vzduchu, slunečního záření, rostlin, živočichů a bakterií.

Půda Půda: vzniká přeměnou zvětralin za působení vody a organismů v průběhu dlouhé doby. Půdu tvoří: a) živá složka b) neživá složka

Půda a) živá složka: kořeny živých rostlin, mikroorganismy, půdní bakterie, drobní živočichové (dešťovky, brouci, mravenci)= mikroedafon a větší živočichové (krtci) = makroedafon b) neživá složka: pevné částice hlíny (směs jílu, prachu, jemného písku a kamínků), půdní voda a vzduch, odumřelé části rostlin (fytoedafon) a živočichů (zooedafon)

Půda Půdní edafon (zbytky rostlin a živočichů) jsou působením mikroorganismů přeměňovány na tmavou hmotu zvanou humus. Proces přeměňování na humus = humifikace Humus: hlavní úloha ve výživě rostlin

Půdy Podle zrnitosti rozlišujeme půdy: 1) kamenité: převažují kamínky, neúrodné 2) písčité: převažuje písek, lehké, dobře obdělávatelné, hodně vysychají 3) hlinité: převažuje prach, středně těžké, úrodné, nejvhodnější pro zemědělství 4) jílovité: těžké

Půdní profil A – nadložní organický horizont B – vrstva humusu C – vrstva zvětralé mateční horniny D – mateční hornina

Foto: půdní profil

pH půdy Podle pH dělíme půdy: a)kyselé: pH pod 7 b) neutrální: pH 7 c) zásadité: pH nad 7

Půdy v ČR Černozemě: černá barva, mnoho humusu, v nížinách, nejúrodnější Hnědozemě: lemují černozemě, úrodné, v nížinách Hnědé půdy: méně úrodně, tenká vrstva humusu, v ČR nejrozšířenější, v pahorkatinách Podzolové: v pohořích, šedá barva, tenká vrstva humusu, neúrodné

Další typy půd Rendzinové, ilimerizované, nivní, skeletové Rašelinové: tvoří se v povrchové vrstvě organogenních a rašelinových substrátů mocnějších než 50 cm slatiniště vrchoviště

Práce s atlasem S pomocí školního atlasu ČR vypiš konkrétní místa výskytu těchto půd: Černozemě: Podzoly: Nivní půdy: Hnědozemě: Rašelinné půdy:

Práce s atlasem S pomocí školního atlasu ČR vypiš konkrétní místa výskytu těchto půd: Černozemě: Polabí, moravské úvaly Podzoly: Krkonoše, Šumava Nivní půdy: povodí střední Moravy Hnědozemě: střední Morava, střední Čechy Rašelinné půdy: Šumava, Jesníky

Rašeliník

Rašeliniště - Jizera

Rašeliniště

Použité zdroje a literatura: Dobrovolná, V.: Školní atlas světa, Praha: Kartografie Praha, s. Tomeš, J., Jelínek, R. a kol: Školní atlas – Dnešní svět, Praha: Terra, 1997, 93s. Karniš,J., Kupka, R., Gutwirth, L.: Obecný fyzický zeměpis. Praha: SPN, s.