Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů. 28.9.2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kompas.
Advertisements

Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Měření na mapách.
Poznej mapu: 1. seznámení
Práce s mapou – určování azimutu
Tvar a rozměry Země.
Světové strany SEVER ZÁPAD VÝCHOD
Tvar a rozměry Země.
Magnetické pole Země Co to je magnet Popiš magnet
PROJEKT ZACHRÁNÍME PLANETU
Magnetické pole Země kompas.
Orientace na mapě a v krajině
4.1 Místo, kde žijeme – SVĚTOVÉ STRANY, MAPA, KRAJINA
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Buzola.
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Mapa a buzola.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
Orientace na mapě a v krajině
MAGNETICKÉ POLE ZEMĚ.
Registrační číslo projektu
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Magnetické pole Země Zapiš si! North (Sever) South (Jih)
Působení magnetického pole na cívku s proudem
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN
MAPA A JEJÍ OBSAH Co je to mapa? Proti skutečnosti vypadá mapa jak?
Zeměpisná poloha.
MAPY.
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Magnetické pole Země Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektronická učebnice - I
29.1 Kompas a světové strany
Trigonometrie ve slovních úlohách
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 ORIENTAČNÍ BĚH.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
B.Kahánková, L.Kyselá, K.Kulišťáková, N.Smetanová
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ORIENTACE V KRAJINĚ ANOTACE
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_08_Magnetická síla
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_ORIENTACE_V_KRAJINE Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Jak udělat skákajícího panáka ještě přesněji
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346, příspěvková org.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
VY_32_INOVACE_18_Orientace v krajině
MAGNETICKÉ POLE ZEMĚ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_29.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Transkript prezentace:

Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů

Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Práce s buzolou OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-012

Buzola:  Buzola (také busola) je jednoduchý přístroj, který slouží k orientaci v terénu, určování světových stran a měření azimutu. První buzolu sestrojil český vynálezce Josef Ressel.

 Jejím základem je magnetická střelka ukazující k severnímu magnetickému pólu. To ostatní kolem ní slouží k pohodlnějšímu a přesnějšímu měření azimutů. Na otočné stupnici jsou světové strany označeny cizojazyčně (N – sever, S – jih, E – východ, W – západ).

Orientace mapy Na mapu se přiloží buzola tak, aby mřížka mapy (směr sever - jih) byla rovnoběžná s dlouhým okrajem buzoly. Značka severu na otočném kotouči se nastaví proti pevnému ukazateli (šipce) buzoly. Pak se otáčí mapou i s buzolou, dokud střelka neukazuje na označení severu („N“) na stupnici.

Azimut bodu v terénu Buzolu nasměrujeme k měřenému bodu průzorem. Otočným kotoučem otočíme tak, aby střelka byla rovnoběžně s ryskami kotouče. Pomáháme si při tom zrcátkem. Pevný ukazatel buzoly ukazuje na stupnici otočného kotouče hodnotu azimutu. Azimut na mapě Mapa nemusí být zorientována. Buzola se na mapu přiloží tak, aby dlouhý okraj spojoval výchozí místo s cílem. Otočný kotouč na buzole se natočí tak, aby se rysky kotouče shodovaly s mřížkou na mapě, a sever na otočném kotouči mířil na sever na mapě. Pevný ukazatel buzoly ukazuje na stupnici otočného kotouče hodnotu azimutu.

Pochod podle azimutu Na mapě si změříme azimut k cíli. Kotouč buzoly ponecháme po celou dobu pochodu nastaven na změřený úhel. Nastavená buzola se vezme do ruky. Celou buzolou se otáčí tak, aby střelka byla rovnoběžná s ryskami kotouče. Jakmile se tam nastaví, podélná osa buzoly a průzor ukazuje k cíli. Ve směru průzoru si najdeme tzv. dílčí cíl, a dojdeme k němu. Od něj opět nastavenou buzolou určíme další dílčí cíl. A tak až do hlavního cíle. Je-li hustá mlha a dílčí cíle nejsou vidět, můžeme kráčet a přitom neustále sledovat buzolu a dbát na to, aby se střelka stále udržovala rovnoběžná s ryskami kotouče a musíme hlídat to, aby buzola byla vodorovně se zemí.

Azimutový závod Hlídky musí proběhnout co nejrychleji neznačenou trati v délce 1-2 km. Jednotlivé postupné cíle jsou udány azimutem a vzdáleností (např. 1200, 90 m). Délka jednotlivých azimutových úseků by ne- měla přesáhnout 200 m. Pro závod je vhodný mírně členitý terén vzrostlého lesa. Obvykle zařazujeme kontrol. Na konci každého azimutového úseku je terč s udáním dalšího azimutového úseku a razítko nebo per- forační kleště, kterými si hlídka zaznamenává projití úseku do startovní legitimace. Hlídka je vybavena startovní legitimací a busolou. Vítězí ta hlídka, která proběhne trať za nejkratší čas a má zaznamenány všechny kontroly. Vynechání některé z kontrol znamená diskvali- fikaci.

Zdroje:    m m  l l