KOŘEN.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lukáš Petr 5. A Stonek.
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
STONEK.
Rostlinná pletiva.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
STONEK.
Stavba rostlinného těla
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_52_INOVACE_PŘ. 7.13_Botanika , test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Přechod rostlin na souš
Digitalizace výuky Příjemce
Vegetativní orgány rostlin
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Kořen autor: David Hainall.
Rostlinné orgány - stonek
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_481_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
Uspořádání rostlinného těla

Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Stavba rostlinného těla Stonek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
Rostlinné orgány KOŘEN
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Kořen Biologie 1. ročník.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
STONEK ROSTLINY.
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Stavba rostlinného těla
Název projektu: Moderní škola
Vegetativní rostlinné orgány
Autor: Mgr. Iveta Váňová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Vegetativní orgány kořen.
Stonek.
Transkript prezentace:

KOŘEN

KOŘEN Patří mezi vegetativní orgány (umožňují život rostliny) Zpravidla podzemní orgán Heterotrofní (neprovozuje fotosyntézu) Je založen již v zárodku semene → klíčení → kořínek radikula → hlavní kořen → postranní kořeny

VZNIK KOŘENE

FUNKCE KOŘENE Upevňuje rostlinu v půdě Čerpá z půdy vodu a v ní rozpuštěné živiny (minerální látky) Vede živiny do nadzemních částí rostliny Zásobní orgán

PŘEMĚNY KOŘENE ZÁSOBNÍ - kořenové hlízy (jiřina) nebo bulvy (řepa) VZDUŠNÉ – přijímají vzdušnou vlhkost, (monstera, fikus) PŘÍČEPIVÉ (přichycovací) – u popínavých rostlin (břečťan) HAUSTORIA - kořeny parazitických rostlin – pronikají do vodivých pletiv hostitelských rostlin (jmelí)

bulva (ředkvička) příčepivé kořeny břečťan kořenové hlízy (jiřiny)

bulva (cukrová řepa) Vzdušné kořeny (monstera) Haustoria (jmelí)

STAVBA KOŘENE Na povrchu kořenová pokožka (Rhizodermis) Kořenové vlásky – k čerpání živin rozpuštěných ve vodě Primární kůra Střední válec s vodivými pletivy Dřeň Samotný konec kořene je chráněn kořenovou čepičkou

STAVBA KOŘENE

VÝZNAM KOŘENE Potrava člověka (kořenová zelenina, např. mrkev, celer, petržel, křen) Krmivo pro zvířata (krmná řepa) Potravinářský průmysl (např. cukrová řepa – cukr, líh) Koření (zázvor) Lékařství (např. kostival lékařský) Kosmetika (smetanka lékařská)

KOŘENOVÁ ZELENINA

Opakování K čemu potřebuje rostlina kořen? K upevnění v půdě. K získání vody a minerálních látek. Ke shromažďování zásobních látek. K syntéze organických látek. Seřaďte kořenová pásma od povrchu půdy směrem dolů. Vzrostný vrchol. Pásmo absorpční. Pásmo prodlužovací. Pásmo větvení. Co by se stalo, když by rostlina neměla kořenovou čepičku? Ničily by se vrcholové meristémy. Kořen by špatně pronikal substrátem. Kořen by nerostl pozitivně geotropicky. K čemu se kořeny využívají? Potrava. Krmivo. Výroba léčiv. Kořenové čističky. Víte, proč je obtížné pěstovat některé houby? Protože houba potřebuje ke svému růstu rostlinu (symbióza, mykorrhiza). 4. 2. 3. 1.