„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta UP Jana Slezáková: Pedagogické praxe studentů učitelství přírodovědných předmětů a matematiky na PřF UP Olomouc
Typy pedagogické praxe 1.Náslechová (individuální průběžná) pedagogická praxe a)Náslechová pedagogická praxe 1 (KNP1) b)Náslechová pedagogická praxe 2 (KNP2) c)Náslechová pedagogická praxe (PRN) d)Průběžná pedagogická praxe pro DS (PPPR) 2. Asistentská praxe a)Asistentská praxe 1 (AP1B) b)Asistentská praxe 1 (KAP1) c)Asistentská praxe 2 (KAP2, AP2C) d)Asistentská praxe 2 (KAP2N) 3. Souvislá pedagogická praxe
Charakteristika jednotlivých typů praxe, požadavky na studenta 1.Náslechová (individuální průběžná) pedagogická praxe -pozorování činnosti učitelů a žáků ve vyučovacích hodinách s následnou analýzou prováděnou ve spolupráci s učitelem student: -hospitační záznamy (nejméně z 8 vyučovacích hodin) -akční výzkum (pozorování činnosti učitele, žáků, klima třídy, vyučovací metody, analýza vzdělávacího programu školy, apod.)
2. Asistentská praxe -dlouhodobější působení ve škole, kde student je asistentem (pomocníkem učitele) -pomáhá pracovat s talentovanými žáky (spolupráce při vedení seminářů zaměřených na podporu rozvoje přírodních věd), příprava a realizace laboratorních pokusů, tvorba a oprava písemných prací -možnost seznámit se s pedagogickou dokumentací školy (např. ŠVP, používané učebnice, školní řád, bezpečnostní předpisy vztahující se k výuce daného předmětu, apod.) student: -výkaz práce pedagogické praxe -projekt praxe
3. Souvislá pedagogická praxe -třítýdenní pedagogická praxe ve škole s vyučovací povinností -student vykoná nejméně 3 náslechy a 12 výstupů z každého aprobačního předmětu -organizačně zajištěna pracovníky Kabinetu pedagogické přípravy -plně podřízen vedení školy a vedoucímu učiteli praxe student: -dotazník s hodnocením vedoucího učitele praxe -výkaz práce pedagogické praxe -přípravy na výstupy -záznamy náslechů -dotazník, kterým se student vyjádří k vlastní praxi
Typy studia na PřF a jejich studijní plán v rámci společného základu učitelských oborů Bakalářský studijní program Kombinované studium dvouoborové (učitelské) Povinné předměty (statut bloku A): KAP1 (Asistentská praxe 1) KNP1 (Náslechová praxe 1) Prezenční studium dvouoborové (učitelské)
Navazující magisterský studijní program Prezenční studium dvouoborové (učitelské) 1. ročník: Povinné předměty (statut bloku A): AP1B (Asistentská praxe 1) Souvislá pedagogická praxe Volitelné předměty (statut bloku C): AP2C (Asistentská praxe 2) PRN (Náslechová praxe) 2. ročník: Povinné předměty (statut bloku A): Souvislá pedagogická praxe Povinně volitelné předměty (statut bloku B): AP1B (Asistentská praxe 1) PRN (Náslechová praxe) Volitelné předměty (statut bloku C): AP2C (Asistentská praxe 2)
Navazující magisterský studijní program Kombinované studium dvouoborové (učitelské) 1. ročník: Povinné předměty (statut bloku A): KAP2N (Asistentská praxe 1) Souvislá pedagogická praxe Povinně volitelné předměty (statut bloku C): KNP1 (Náslechová praxe) 2. ročník: Povinné předměty (statut bloku A): Souvislá pedagogická praxe Povinně volitelné předměty (statut bloku B): KAP1 (Asistentská praxe 1) KAP2 (Asistentská praxe 2) KNP1 (Náslechová praxe 1) KNP2 (Náslechová praxe 2)
Celoživotní vzdělávání Navazující magisterský studijní program Souběžné doplňující studium (učitelské) Povinné předměty (statut bloku A): SPPR (Souvislá pedagogická praxe pro DS) PPPR (Průběžná pedagogická praxe pro DS)
Navazující magisterský studijní program Kombinované studium jednooborové (učitelské M, Dg) Schváleno AK od příštího akademického roku. Námět: Praxe praktikantská (pracovní název, předmět bloku C - Vedení zájmové mimoškolní činnosti – kroužky DDM, lletní tábory, vedení oddílu Junáka apod. Děkuji za pozornost.