Pojetí tvořivosti v dějinách PSY 155 9. 3. 2015. Pravěké nálezy ò Pracovní nástroje (vznikaly metodou pokus – omyl) ò Hudební nástroje ò Sošky, malby,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Právní odpovědnost sportovců za sportovní úrazy (teoretický vstup do problematiky) M ICHAL K RÁLÍK,
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Politologie jako věda Politika moc
Aristotelés – část druhá
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Renesance a humanismus v Itálii
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Řekové ( př.n.l.) - zlatý věk tvořivého myšlení - vynalezli většinu současných politických a literárních a jiných uměleckých forem (Homér – „svatý.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Nejstarší prameny ekonomického myšlení spojeno s písmem –každá kultura má své kořeny ekonomického myšlení Čína Indie Islám „naše“ kultura –Bible –řecká.
Antický Řím sochařství.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Typické rysy antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život. Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu.
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Původ hudby, pravěk, starověk
Manager nebo leader? Management je pozice
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Demokracie Seminář politologie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Platón & „objektivní idealismus“
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Biblioterapie jako pomocná ruka
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Starověká literatura.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Od antiky ke středověku
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Helénistická estetika
Novoplatonismus.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Pojetí tvořivosti v dějinách PSY

Pravěké nálezy ò Pracovní nástroje (vznikaly metodou pokus – omyl) ò Hudební nástroje ò Sošky, malby, kultovní předměty Tzv. umění – kultovní funkce - Expresivní role - Sebeuvědomovací - Formativní zvuku-obor-ktery-ozivuje-davne-rytmy)

Pravěké nálezy ò Silný podíl fantazie jako reakce na skutečnost a její chápání ò Tvořivost je možno chápat jako způsob adaptace ò Diferenciace lidských rolí ve smyslu specializace činností: - Sběrač - Lovec - Pastevec - Zemědělec

Pravěké nálezy ò Diferenciace probíhala dále také ve smyslu: Užitkovost vs. čistě estetická funkce pracovních a jiných předmětů Pozn. pod čarou: Byli jste v Anthroposu?

Nejstarší civilizace ò Abstrakce – vznik piktogramů a posléze písma ò Hmotné artefakty ò Literární památky -Gilgameš -Íllias -Odysseia -Védské hymny -Bhagavadíta -Konfuciovy spisy aj.

Nejstarší civilizace - zdroje uvažování o procesu tvorby, stvoření, tvořivosti 1) Mytologické systémy jako lidská zkušenost s realitou 2) Filosofie: Vědecky tvůrčí práce Obecné koncepce, které mají postihnout řád a zákonitosti světa

Nejranější výklad tvorby ò Dvoukomorová teorie mysli (Homér, bible) – nespojovat s teoretickým výkladem o 2 hemisférách mozku!! 1. komora mysli : ovládána bohy Tvůrčí myšlenky pocházejí od bohů, obvykle prostřednictvím Múz

Múzy (pro podporu všeobecných vědomostí ) ò Kaliopé – epická poezie, heroické verše ò Klió - historie ò Eros – milostná poezie ò Melpomené - tragédie ò Polyhymnie - písně, hymny na oslavu bohů ò Terpsichoré - tanec ò Thálie - veselohra ò Uránie - astronomie

1. komora mysli ò Bohové přenášeli svém myšlenky z Olympu tím, že inspirovali 1. komoru mysli ò Hésiodos, Homér – hrdinové jednají pod vedením bohů (adaptace ÍIlias – velkofilm Trója tento aspekt zcela vyrušila )

1. a 2. komora mysli ò 1. tzv. tvůrčí komora hostila dle této koncepce též „šílenství“ – viz Platón, Aristoteles ò Nikoliv však v dnešním smyslu duševního onemocnění ò 2. komora mysli: -účelem bylo vyjádřit inspiraci prostřednictvím obyčejných mechanismů – písmo, řeč -mluvčí 1. komory -světské myšlenky

Platón (427 – 347 př. Kr.) ò Tvoření je ekvivalent plození ò Od neexistence k bytí ò Umění se dělí na: - božské (pocházející od bohů, adorace) - nepotřebné (odraz odrazu)

Platón (427 – 347 př. Kr.) ò Potřeba „tvořit“ je slučována s touhou po nesmrtelnosti ò Tvůrčí proces byl provázen stavy „krásného šílení“ (deia mania) pod patronací Dionýsa nebo Múz

Aristoteles (384 – 322 př. Kr.) ò Katartická funkce umění ò Poznání věcí je důsledek vlastních myšlenek jedince na základě „asocianismu“ ò Kritika představy dvou komor mysli

Zlatý věk – Řecko (500 – 200 př. Kr.) ò Vznikla většina dnešních západních literárních a politických forem a umění ò Většina disciplín současné vědy: Historie Medicína Matematika Filosofie

Zlatý věk – Řecko (500 – 200 př. Kr.) ò Moses Hadas (1965): koncentrace „tvořivosti“ v tomto období byla způsobena nepřítomností překážek na cestě za poznáním jako u jiných velkých civilizací. -Ekonomické zajištění -Otrokářský systém -Absence jednotné náboženské víry (církve, dogmat)

Řecké pohanství vs. křesťanské postoje ò Polyteismus umožňoval volbu ò Autonomie jedince byla bez hranic (tedy alespoň svobodných občanů ) ò Hlavním cílem umění je získání uznání, pocty /viz soutěže a slavnosti) ò Autorství Řeků (i hrnčíři) vs. bezejmenost středověku (umění pro slávu a vyšší poctu Boží)

Sokrates (469 – 399 př. Kr.) Dialog Nástroj diskuse Řešení problému Umění sporu

Archimedes (287 – 212 př. Kr.) Heuréka!!! Transformace úloh, odpoutání se od přesného zadání otázky (předobraz divergentního myšlení)

Starověký Řím ò Objevuje se proud duševního stoicismu ò Morální aspekt tvorby Quintus Flaccus – Ars poetica – zdravý rozum jako zdroj poezie Marcus Aurelius (121 – 180 n. l.): - snaha o sebeutváření - empatii - nutnost nezávislosti soudu - neúnavnosti duševní činnosti

Panteon ò Uctívání „skvělých duchů“ - Vojevůdci - Politikové - Řečníci - Básníci - Filosofové Nepatří sem výtvarníci – pouhé „řemeslo“

Středověk ò Potlačuje zájem o osobnost tvůrce ò Orientace na ideál světce ò Vliv platonských myšlenek – božská podstata tvorby

Tomáš Akvinský (1225 – 1274) ò Bůh jako tvůrce „všeho z ničeho“ ò Creator ex nihilo ò Kodex zásad pro umělce: má vést tvůrce od zobrazování pozemské krásy k symbolickému naznačování nadpozemské krásy

Roger Bacon (cca 1210 – 1294) ò Odklon od scholastiky ò Vědění je moc a síla ò Schopnost provádět pokusy je základem poznání

Renesance ò Pozornost se obrací k tvůrci ò Touha po nesmrtelnosti ò Touha po zanechání něčeho trvalého, vzdorujícího smrti

Renesance ò Obrat k výlučným činnostem ò Bůh je sice Stvořitel, jeho činem je však jednorázové stvoření, dále je svět přetvářen samotnými lidmi ò Odlišuje se „umění“ od „napodobení“ ò Snaha o dosažení uznání již za pozemského života (fama et gloria)

Leonardo da Vinci (1452 – 1519) ò Úzké sepětí mezi vědou a uměním ò Věda je napodobitelná, umění však jedinečné a nepřesnosné

Francis Bacon (1561 – 1626) ò Induktivní empirická metoda ò 3 základní duševní potence: - Rozum (věda) - Paměť (historie) - Fantazie (poezie)

René Descartés (1596 – 1650) ò Myšlení jako podstata lidské existence ò Základní téma Descartových myšlenek je podobné jako sv. Augustina: Bůh a duše. Pro toto zkoumání však používá specifickou metodu, všechny myšlenky získává dedukcí z nejjednodušších základních pojmů.

Thomas Hobbes (1588 – 1679) ò Vznáší požadavek fantazie při myšlenkové činnosti ò Typickým spojením fantazie a rozumu je básnická metafora.

Gottfried Wilhelm Leibniz (1646 – 1716) ò Ars inveniendi: - Kombinatorika (schopnost nalézání problémů, kladení otázek) - Analytika (pojímána jako řešení problémů)

Shrnutí ò Obrat k subjektu tvůrce ò V oblibě biografie, autobiografie, úvahy, deníky ò Renesanční člověk = univerzalita osobnosti ò Nadání a ingénium se v průběhu života rozvíjejí a to tvůrčí prací! ò Dále pak baroko – důraz na formu, umnost a eleganci (schöngeist, bell esprit)