SAN 280 ANTROPOLOGIE DĚTSTVÍ Jarní semestr 2016 Vyučující: Radka Klvaňová Konzultační hodiny: úterý 15,30 – 16,30, místnost 3.48

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
(CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM…nový projekt…aktuální téma…) CO PŘINÁŠÍ PRAVIDELNÉ ČTENÍ DÍTĚTI? vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem podílí se na emočním.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zpracovala: Simona Hyková
VY_32_INOVACE_PSYPS14360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Model transkulturní péče
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Základní charakteristika
Výchova k občanství RODINA
CESTA PŘES ALTERNATIVY TRADIČNÍHO MODELU K OSVOBOZUJÍCÍMU POJETÍ DÍTĚTE Karel Rýdl Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Sexualita, sociologie těla
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Rodina jako sociální instituce
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Psychologie adolescentů
Pedie Co mají společné?.
„Zaostřeno na dítě": rizika pedagogiky mezi ochranou a autonomií dítěte Stanislav Štech.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Pracovní výchova - dívky 9.tř. Prezentace č.19
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Rodičovství biologické a pěstounské
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

SAN 280 ANTROPOLOGIE DĚTSTVÍ Jarní semestr 2016 Vyučující: Radka Klvaňová Konzultační hodiny: úterý 15,30 – 16,30, místnost

3.týden 8.3. Dětství v historické perspektivě I: Objevené dětství

Struktura hodiny Zpětná vazba k reflexím Skupinová diskuze nad textem od Ariése Přednáška Rozdělení referátů (nebo na začátku?) Závěrečná reflexe

Čas dětství Bezstarostnost, bez zodpovědnosti, nevinnost, naivita, upřímnost, radost „Užívat si dětství“ Bez povinností (i práv), hlavní povinnost školní docházka a příprava na dospělost (méně čirého dětství) Závislost, nesvéprávnost, podřízenost Snění (vs. Realita), hra, emoce Nejasná hranice mezi dětstvím a dospělostí Přechodové rituály? Právo na dětství Zkracování dětství Proměna charakteru dětství v průběhu života dítěte Dětství vs. realita různých dětí (ne-dětství, předčasná dospělost) Formální dospělost vs. Psychická dospělost Společenský vliv na dětství – proměny v čase

Děti ve středověku – malí dospělí?

Philippe Ariés ( )– Objevení dětství Kategorie dětství ve středověku – fluidnější než v modernitě, neexistovala pevně věkově vymezená moderní kategorie dětství Postupné vydělování dětství od století jako zvláštní etapy života a sociální kategorie hodné zvláštního zacházení Dětství začalo být od 16. století vymezováno též stylem oblékání (zejména chlapci ze střední třídy) Zájem o kulturu dětství – dětské hry, způsoby řeči Oddělení dětských her a her dospělých Sexuální indiference => Sexuální nevinnost dětí

Ariés – školský systém a nukleární rodina Děti musí být kultivovány, potřebují dohled – vznik školského systému Věkově oddělené skupiny studentů Hierarchické vztahy mezi dětmi a dospělými, disciplinace ve škole Škola vyjmula dítě z dospělé společnosti Rodina a třída – středostavovský koncept rodiny a dítěte Třídní rozdělení dětství Vznik ideje moderní rodiny – oddělení veřejné a privátní sféry Organizace rodiny okolo dítěte Individualizace

Ariés - shrnutí Dětství jako moderní kategorie, životní etapa hodna zvláštní pozornosti, oddělení života dětí a dospělých Kulturní konstruovanost zdánlivě přirozených kategorií (láska k dětem) Koncept „nevinného dětství“ - musí být chráněno před světem dospělých (sexualita, práce, války atd.) Vývojový model lidského života – postupné stávání se dospělým (dětství jako typ nedostatečnosti) Dítě se stává ústředním bodem rodinného života – zejména péče o jeho vzdělání, výchovu, zdraví (vyšší a střední třídy), sentimentalizace dětství Význam: sociální a kulturní konstruovanost dětství, vzbudil zájem o studium dětství

Ariés - kritika Metoda – vychází především ze středověkých obrazů, selektivita, nebere v úvahu další materiály vypovídající o existenci dětství Selektivnost ve výběru důkazů pro svá tvrzení Zaměření na současnost – hodnotí minulost optikou současnosti Romantizace středověkého dětství

Lloyd DeMause – psychogenická teorie vývoje Psychogenní teorie dětství – historický vývoj vztahů mezi rodiči a dětmi Zacházení s dětmi klíčové pro pochopení stavu společnosti v různých fázích historického vývoje Zneužívání dětí Vývoj vztahů mezi dětmi a rodiči v modernitě: 1)Přemáhající mód (poč. 19. stol.) (tresty za masturbaci, výhružky, bití, nucení na nočník, dospělí si nehrají s dětmi) 2)Socializační mód (19./20. stol.) (vedení dítěte na správnou cestu, učení přizpůsobivosti, trénování dítěte, vstup otce do výchovy dětí) 3)Pomáhající mód (2. pol. 20. stol.) (dítě vede, není učeno, co má dělat, rodiče pouze pomáhají naplňovat jeho potřeby, silná empatie vůči dítěti)

PERIODIZATION OF MODES OF PARENT-CHILD RELATIONS (DeMause)

Moderní diskurzy dětství Různá pojetí dětství ve vývoji moderního západního myšlení: 1.Zlé dítě (evil child) 2.Nevinné dítě (innocent child) 3.Imanentní dítě (immanent child) 4.Přirozeně se vyvíjející dítě (naturally developing child) 5.Nevědomé dítě (unconscious child) (Zdroj: James, Jenks a Prout 1998, Theorizing Childhood)

Koncept dětství Historicky specifický – pevně spjatý s modernitou Nevinnost a závislost Třídně a genderově specifický Neoddělitelně spjato s dospělostí – binární opozice Dítě vs. dětství