ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ Bičíková, Cihelková, Kubová, Wünschová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Noetická filozofie 17. a 18. století
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vymezení, funkce, zdroje
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Psychologie test.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
7. Paměť.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
RENÉ DESCARTES OB21-VVP-HUM-JOH-L
(komentovaný přehled)
Předpoklady a historické souvislosti
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Filozofie empirismu, racionalismu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Teorie vzdělávání dospělých
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Základy sociální psychologie
Co je kognitivní psychologie?
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Intuitivní rozhodování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pozornost a vědomí.
K novověké filosofii 16.–17. století
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Teorie vzdělávání dospělých
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Paměť a soustředění.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Základní filozofické otázky
Francouzský materialismus I
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ Bičíková, Cihelková, Kubová, Wünschová

Gnoseologie  = nauka zabývající se hranicemi poznání a pravdy  17. – 18. století, ontologie ustupuje do pozadí  Dva proudy: 1. Racionalismus - z latinského ratio - základem poznání jsou apriorní principy v rozumu 2. Empirismus - základem je smyslová zkušenost (aposteriori) - naše poznání je smyslově omezené

Racionalismus  René Descartes: - Francouzský filosof a matematik - Metodická skepse – nic není pravdivé, nic není jisté - Metoda souvislého snu, argument zlého démona - Jediná jistota jsem já („Cogito ergo sum“) a Bůh - Vyvrácení počáteční skepse - Dualismus poznání (res extensa X res cogitans)

Racionalismus  B. Spinoza: - Holandský filosof - Panteistický monismus (jediná substance = příroda = Bůh)  G. W. Leibniz: - Německý filosof, právník, politik - Monadologie – nekonečný počet substancí (tzv. monády)

Empirismus  John Locke: - Anglický lékař, filosof a politik - Obsahy našeho vědomí = ideje a) jednoduché b) složené - Žádné vrozené ideje neexistují, nacházíme je během života. - Při narození je naše mysl úplně čistá, jako nepopsaná deska (tabula rasa), máme pouze schopnost poznávat…

Empirismus  George Berkeley: - Irský filosof a teolog - Vnímáme pouze obsahy svého vědomí, nikoliv skutečné věci, teprve vnímání uděluje věci existenci („Být znamená být vnímán…“) - Obsahy našeho vědomí: 1. představy (sami aktivně vytváříme) 2. vjemy (dostáváme od Boha) - Bez vjemů by nebyly představy

Empirismus  David Hume: - Profesor a politik ze Skotska - Skepticismus - Přírodní vědy nikdy nebudou vědami v pravém slova smyslu, protože se opírají o zákon kauzality opírající se o pouhý zvyk… - Obsahy našeho vědomí (= percepce): 1. Imprese (aktuální bezprostřední vjemy) 2. Ideje (představy, kopie impresí)

Vnímání  Smyslové vnímání souvisí s myšlením  Filtrace  Vědomá  Nevědomá  Odvozování

Jak vnímání probíhá?

Optické iluze v umění M. C. Escher

Pavement art Edgar Müller (Německo)

Julian Beever (Velká Británie)

Paměť  aktivní!  Rozdělení:  Pracovní paměť  další subsystémy  Dlouhodobá paměť

3 etapy paměti  Kódování (vstup) proces, kdy něco vnímáme  Uchování Zpracování informace (uložení do paměti) Oprava informace (přepsání paměti)  Vybavování (výstup) Vzpomínání Rozpoznání

Kódování  Vnímání ovlivněno mnoha faktory (emoce, city,...)  zkreslené informace už při vstupu do paměti

Uchování  Tendence dodávat věcem kolem nás smysl  vidíme vzorce chování i tam, kde nejsou  vyplňujeme mezery  zkreslená paměť

Experiment – popisky (labels)

Vybavování (výstup)  Vzpomínání  Aktivní  vybavit si informaci (např. jméno)  Rozpoznání  Pasivní  rozpoznat věc, kterou vnímáme Rekonstrukce - správné pořadí vzpomínek Vliv - emoce, současné mínění, forma otázky,...

Kontext, podněty, schéma Kontext – prostředí, souvislosti, ve kterých jsme vzpomínku prožili Podněty – stimulace naší paměti (předměty, vůně,...) Schéma– balíček obecných informací o jistém tématu – stereotypy

Chyby v paměti  Zapomenutý zdroj  Mylná informace  Falešná vzpomínka  Obranný mechanismus  Přetrvávající mínění  Zpětné zkreslení - Já to věděl!  Nehybná vědomost

Jak zlepšit paměť?

Být aktivní během výuky Heslovité poznámky svými slovy

Spojovat nové poznatky s těmi, které už známe Číst pozorně, vlastními slovy zopakovat, o čem byla každá kapitola

Hodnocení  vizualizace, modelování, reagování, řešení „otevřených problémů“, hraní, humor, hodnocení, vyhodnocování nekomunikativních signálů, atd.  Pravá mozková hemisféra  Okolní objekty nás mohou mást

Argument  Argument je odůvodněné tvrzení  Hodnocení argumentů  Argumenty přijímáme nebo vyvracíme  Skládá se ze dvou hlavních složek  Ze skupiny jedné či více vět – předpoklady  Z jedné další věty, která představuje závěr

Argument  Argumenty mají tři hlavní funkce  1. metoda „co, když“  - simulace možných situací  2. O něčem přesvědčit sebe nebo druhé  3. Hodnocení argumentů  - zda jsou správné, a pokud ne, zda je na místě sdělit proč a jak správné nejsou

Argument hodnotíme rozdílně  Předpoklad:„Osoba na sobě má růžové nabírané šaty.“  Závěr:„Dotyčná osoba je žena.“  Jiný pohled nastává při záměně předpokladu se závěrem  Předpoklad: „Dotyčná osoba je žena.“  Závěr: „Osoba na sobě má růžové nabírané šaty.“

Informace a internet  Ten, kdo přidal text, je zároveň autorem? Pokud ne, kdo je autor?  Jaké jsou důvody k tomu si myslet, že autor je kvalifikovaný a spolehlivý?  Spravuje stránky renomovaná společnost či organizace?  Je nějaký důvod si myslet, že stránky mohou být zkreslené?  Co dokazuje, že tvrzení na stránkách jsou pravdivá?  Jsou uvedeni autoři textu?  Může být autor zaujatý?  Jsou informace na stránkách od nezávislých zdrojů?  Kdy stránka vznikla?  Kdy byla naposledy aktualizována?  Jsou informace podrobné a úplné?  Jsou pro mě srozumitelné?

Emoce a kognitivní hodnocení  Stres  - obranná reakce proti nebezpečné situaci a může narušit schopnost jednat rychle a jasně  - je často dlouhodobý a na venek se tolik neprojevuje  Kognitivní hodnocení  „Propojení hodnocení události s aktuální fyziologickou aktivací; kognitivní faktory určují, kterou konkrétní emoci lidé pociťují, stupeň autonomní aktivace určuje nakolik, a zda vůbec ji pociťují.“