ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ Bičíková, Cihelková, Kubová, Wünschová
Gnoseologie = nauka zabývající se hranicemi poznání a pravdy 17. – 18. století, ontologie ustupuje do pozadí Dva proudy: 1. Racionalismus - z latinského ratio - základem poznání jsou apriorní principy v rozumu 2. Empirismus - základem je smyslová zkušenost (aposteriori) - naše poznání je smyslově omezené
Racionalismus René Descartes: - Francouzský filosof a matematik - Metodická skepse – nic není pravdivé, nic není jisté - Metoda souvislého snu, argument zlého démona - Jediná jistota jsem já („Cogito ergo sum“) a Bůh - Vyvrácení počáteční skepse - Dualismus poznání (res extensa X res cogitans)
Racionalismus B. Spinoza: - Holandský filosof - Panteistický monismus (jediná substance = příroda = Bůh) G. W. Leibniz: - Německý filosof, právník, politik - Monadologie – nekonečný počet substancí (tzv. monády)
Empirismus John Locke: - Anglický lékař, filosof a politik - Obsahy našeho vědomí = ideje a) jednoduché b) složené - Žádné vrozené ideje neexistují, nacházíme je během života. - Při narození je naše mysl úplně čistá, jako nepopsaná deska (tabula rasa), máme pouze schopnost poznávat…
Empirismus George Berkeley: - Irský filosof a teolog - Vnímáme pouze obsahy svého vědomí, nikoliv skutečné věci, teprve vnímání uděluje věci existenci („Být znamená být vnímán…“) - Obsahy našeho vědomí: 1. představy (sami aktivně vytváříme) 2. vjemy (dostáváme od Boha) - Bez vjemů by nebyly představy
Empirismus David Hume: - Profesor a politik ze Skotska - Skepticismus - Přírodní vědy nikdy nebudou vědami v pravém slova smyslu, protože se opírají o zákon kauzality opírající se o pouhý zvyk… - Obsahy našeho vědomí (= percepce): 1. Imprese (aktuální bezprostřední vjemy) 2. Ideje (představy, kopie impresí)
Vnímání Smyslové vnímání souvisí s myšlením Filtrace Vědomá Nevědomá Odvozování
Jak vnímání probíhá?
Optické iluze v umění M. C. Escher
Pavement art Edgar Müller (Německo)
Julian Beever (Velká Británie)
Paměť aktivní! Rozdělení: Pracovní paměť další subsystémy Dlouhodobá paměť
3 etapy paměti Kódování (vstup) proces, kdy něco vnímáme Uchování Zpracování informace (uložení do paměti) Oprava informace (přepsání paměti) Vybavování (výstup) Vzpomínání Rozpoznání
Kódování Vnímání ovlivněno mnoha faktory (emoce, city,...) zkreslené informace už při vstupu do paměti
Uchování Tendence dodávat věcem kolem nás smysl vidíme vzorce chování i tam, kde nejsou vyplňujeme mezery zkreslená paměť
Experiment – popisky (labels)
Vybavování (výstup) Vzpomínání Aktivní vybavit si informaci (např. jméno) Rozpoznání Pasivní rozpoznat věc, kterou vnímáme Rekonstrukce - správné pořadí vzpomínek Vliv - emoce, současné mínění, forma otázky,...
Kontext, podněty, schéma Kontext – prostředí, souvislosti, ve kterých jsme vzpomínku prožili Podněty – stimulace naší paměti (předměty, vůně,...) Schéma– balíček obecných informací o jistém tématu – stereotypy
Chyby v paměti Zapomenutý zdroj Mylná informace Falešná vzpomínka Obranný mechanismus Přetrvávající mínění Zpětné zkreslení - Já to věděl! Nehybná vědomost
Jak zlepšit paměť?
Být aktivní během výuky Heslovité poznámky svými slovy
Spojovat nové poznatky s těmi, které už známe Číst pozorně, vlastními slovy zopakovat, o čem byla každá kapitola
Hodnocení vizualizace, modelování, reagování, řešení „otevřených problémů“, hraní, humor, hodnocení, vyhodnocování nekomunikativních signálů, atd. Pravá mozková hemisféra Okolní objekty nás mohou mást
Argument Argument je odůvodněné tvrzení Hodnocení argumentů Argumenty přijímáme nebo vyvracíme Skládá se ze dvou hlavních složek Ze skupiny jedné či více vět – předpoklady Z jedné další věty, která představuje závěr
Argument Argumenty mají tři hlavní funkce 1. metoda „co, když“ - simulace možných situací 2. O něčem přesvědčit sebe nebo druhé 3. Hodnocení argumentů - zda jsou správné, a pokud ne, zda je na místě sdělit proč a jak správné nejsou
Argument hodnotíme rozdílně Předpoklad:„Osoba na sobě má růžové nabírané šaty.“ Závěr:„Dotyčná osoba je žena.“ Jiný pohled nastává při záměně předpokladu se závěrem Předpoklad: „Dotyčná osoba je žena.“ Závěr: „Osoba na sobě má růžové nabírané šaty.“
Informace a internet Ten, kdo přidal text, je zároveň autorem? Pokud ne, kdo je autor? Jaké jsou důvody k tomu si myslet, že autor je kvalifikovaný a spolehlivý? Spravuje stránky renomovaná společnost či organizace? Je nějaký důvod si myslet, že stránky mohou být zkreslené? Co dokazuje, že tvrzení na stránkách jsou pravdivá? Jsou uvedeni autoři textu? Může být autor zaujatý? Jsou informace na stránkách od nezávislých zdrojů? Kdy stránka vznikla? Kdy byla naposledy aktualizována? Jsou informace podrobné a úplné? Jsou pro mě srozumitelné?
Emoce a kognitivní hodnocení Stres - obranná reakce proti nebezpečné situaci a může narušit schopnost jednat rychle a jasně - je často dlouhodobý a na venek se tolik neprojevuje Kognitivní hodnocení „Propojení hodnocení události s aktuální fyziologickou aktivací; kognitivní faktory určují, kterou konkrétní emoci lidé pociťují, stupeň autonomní aktivace určuje nakolik, a zda vůbec ji pociťují.“