Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost 1 2 3 4 5 A B C D 1.1 Stavební spoření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Advertisements

VY_62_INOVACE_A FINANČNÍ PRODUKTY – SOUHRNNÉ OPAKOVÁNÍ VY_62_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Radka Koldinská VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: opakování.
Nástroje finančního trhu
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Stavební spořitelny, penzijní fondy
Role stavebního spoření na trhu financování bydlení v ČR
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Stavební spoření, úvěry, leasing
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_01 NázevStavební spoření Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekStavební.
Hypoteční úvěr Stavební spoření
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
HYPOTEČNÍ ÚVĚR. STAVEBNÍ SPOŘENÍ.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_05 Název materiálu: SPOŘENÍ NA STÁŘÍ Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace vysvětluje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO161 Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Stavební spoření.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Nominální a reálná úroková sazba
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Dluhy click S kterým tvrzením souhlasíš a proč? Žít na dluh.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 11 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Termínovaný vklad Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět: Finanční gramotnost Cílová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_16 Název materiáluStavební.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Investice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Druhy bank. Obchodní banky (komerční) Hypoteční banky Úvěrová a spořitelní družstva (kampeličky) Banky se speciálními funkcemi.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
EU_62_A_sada 2_19_M_Vkladní knížka_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace Prezentace.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Kam s penězi, aby nezahálely
HYPOTEČNÍ ÚVĚR. STAVEBNÍ SPOŘENÍ.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Půjčky.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výpočet úroku na běžném účtu, úroková čísla, úrokový dělitel, spoření
Úroky - samostatná práce
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST PASIVA ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
DUM - Digitální Učební Materiál
VKLADY Dárek k nové smlouvě o stavebním spoření pro děti do 15 let prodloužení akce do Výhody: zhodnocení vkladů až 3,4 % ročně, a to díky státní.
akce platí od do Jaké jsou podmínky pro získání odhadu zdarma?
Garantovaná úroková sazba 1,99 % p.a. na 5 i 8 let!
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_19 Finanční matematika
ZJEDNODUŠENÍ UKONČOVÁNÍ SMLUV O STAVEBNÍM SPOŘENÍ
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost A B C D 1.1 Stavební spoření

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Stavební spoření je jeden z nejrozšířenějších produktů v českých domácnostech. Většina rodin má se stavebním spořením zkušenost. Jaké jsou důvody uzavření (nebo neuzavření) smlouvy o stavebním spoření?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Jaká je filozofie stavebního spoření? Proč funguje-nefunguje? Jaké má výhody? Jaké má nevýhody?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Filosofie stavebního spoření Pan Adamec by si rád pořídil domek za 2 mil. Kč. Je schopen si spořit 100 tisíc korun ročně. Jeho sen by si tak sám mohl splnit až za 20 let. Stejně tak pan Bílý by si rád pořídil domek za 2 milióny a může dávat bokem taky 100 tisíc ročně. A taky by musel čekat 20 let, než si peníze naspoří. Stejně tak pan Cibulka, pan Dlouhý a pan Erban. Všem by trvalo 20 let, než by si sami na své sny našetřili. Jestliže ale dají své úspory dohromady, tak už po 4 letech budou mít dohromady potřebné 2 milióny a pan Adamec může bydlet ve svém. Pan Adamec samozřejmě dále bude platit 100 tisíc korun ročně, tentokrát jako splátku půjčky od pana Bílého Cibulky, Dlouhého a Erbana. Ti samozřejmě také dále spoří. Po 8 letech budou mít další 2 milióny a svůj sen si může splnit pan Bílý. Po 12 letech může bydlet i pan Cibulka, po 16 letech pan Dlouhý a za 20 let poslední z nich, pan Erban. Kdyby spořili samostatně, každý by bydlel až za 20 let. Ale díky společnému spoření na tom nikdo z pánů není hůře, než kdyby spořili samostatně. Většina z nich je na tom dokonce lépe – někdo bydlí již za 4 roky, někdo za 8, 12 nebo 16 let. Toto je hlavní myšlenka, která stála u zrodu stavebního spoření již v roce 1775.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost Kolik korun může každý člověk maximálně ročně dostat na státním příspěvku? 1.5 Státní podpora 2000 Kč

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Výhody a nevýhody stavebního spoření Mezi výhody patří: pojištění vkladů do výše €, od budou vklady pojištěny do výše € (v souladu se směrnicí EU). To znamená, že kdyby stavební spořitelna zkrachovala, účastník dostane 100 % svých vkladů až do výše €. Dotaz na žáky: Kolik by účastníci dostali v českých korunách? Kolik Kč je €? (kurz Kč se pohybuje mezi 24 – 27 Kč/€, tzn., že vklady ve stavebních spořitelnách jsou pojištěny do výše kolem 2,5 mil. Kč. – to je docela dost, že? ). Mezi další výhody patří konstantní výnos – po uzavření smlouvy je úroková sazba stavebního spoření neměnná, nezávisí na vývoji inflace, úrokových sazeb apod. Další výhodou je možnost kombinovat spoření s úvěrem. A poslední uvedenou výhodou je možnost odečíst si zaplacené úroky z úvěru na bydlení (týká se pouze vlastního bydlení, když si na úvěr pořídíte byt na pronájem, úroky si odpočítávat nemůžete). Asi největší nevýhodou je nízká likvidita – pro splnění podmínek na přiznání státní podpory je nutné spořit alespoň 72 měsíců (tj. 6 let). Další nevýhodou je strop pro efektivní výši vkladu – státní podpora je poskytována jen do výše Kč, vyšší vklady jsou úročeny jen úrokovou sazbou stavební spořitelny Za nevýhodu lze považovat i účelovou vázanost úvěru – úvěr musí být použit výhradně na bytové účely (specifikované v zákoně).

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 Clil stavební spoření - building society account výhoda – advantage nevýhoda – disadvantage státní příspěvek – state contribution zisk -profit

1.8 Stavební spoření – cvičení Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost a)Co znamenají sloupce v grafu? b)Počet uzavřených smluv od roku 1997 do roku 2001 rostl. Proč v roce 2002 došlo k poklesu zájmu lidí o stavební spoření? c)Proč došlo v následujícím roce (2003) k prudkému nárůstu počtu uzavřených smluv (přes 2 mil. nových smluv)? d)Proč došlo v dalším roce, 2004, k obrovskému poklesu počtu uzavřených smluv? a) počet nově uzavřených smluv o stavebním spoření od roku 1997 do roku 2009 b) skoro každá rodina už měla v té době uzavřeny smlouvy o stavebním spoření – v roce 2002 běželo téměř 5 mil. smluv, tzn. skoro každý druhý občan ČR měl platnou smlouvu – toto se z grafu vyčíst nedá, ale můžeme pokles interpretovat jako POKLES TEMPA RŮSTU uzavíraných smluv o stavebním spoření. c) od se změnily podmínky – pokles státního příspěvku, prodloužení povinné doby spoření. Proto koncem roku 2003 mnoho lidí uzavíralo další smlouvy, aby využily končících výhodnějších podmínek.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.9 Zdroje KFP – 32 metodických listů pro výuku finanční gramotnosti