Jan Fišer Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o pracovníky.
Advertisements

TZ 21 – navrhování otopných soustav
VÝPOČETNÍ PROGRAM AUTOŘI Ing. Ondřej Šikula, Ph.D. Ing. Josef Plášek
FRONT PAGE VÝZKUM TEPLOTNÍCH POLÍ V PRŮMYSLOVÝCH BUDOVÁCH
Softwarový systém DYNAST
Systémy pro výrobu solárního tepla
Analýza teplot ukázka použití programů Solid Works a Ansys
ZÁKLADNÍ TERMODYNAMICKÉ VELIČINY
Vytápění a tepelná pohoda člověka
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
POSOUZENÍ FUNKCE VZDUCHOTECHNIKY METODOU PPD
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_14 Název materiálu:Tepelná pohoda Tematická oblast:Vytápění – 1. ročník Instalatér Anotace:Prezentace.
VÝPOČET A HODNOCENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV V ČR
KOMBINOVANÉ SYSTÉMY ELEKTRICKÉHO VYKUROVANIA Matematický model Boldiš, Tomáš, Ing., SvF STU, KTZB, Radlinského 11, Bratislava
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Tepelné vlastnosti dřeva
FEM model pohybu vlhkostního pole ve dřevě - rychlost navlhání dřeva
Ing. Lukáš OTTE kancelář: A909 telefon: 3840
TYPY MODELŮ FYZIKÁLNÍ MATEMATICKÉ ANALYTICKÉ NUMERICKÉ.
Laboratorní model „Kulička na ploše“ 1. Analytická identifikace modelu „Kulička na ploše“ 2. Program „Flash MX 2004“ Výhody/Nevýhody Program „kulnapl.swf“
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
Stropní sálavé vytápění halových objektů Teplovzdušné vytápění
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
Energetické vlastnosti klimatizovaných interiérů Michal Osladil Katedra elektroenergetiky.
Není-li z reaktoru odveden uvolněný výkon, může nastat i výbuch
Proudění vzduchu v atmosférické mezní vrstvě Vyhodnocování vlastností proudění s využitím počítače a moderních technologií.
Homeostáza a termoregulace
Vývoj inovativní in-situ sanační technologie uplatňující mikrovlnný ohřev Ing. Jiří Kroužek Ing. Jiří Hendrych Ph.D., Ing. Jiří Sobek Ph.D., Ing. Daniel.
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Data pro posuzování environmentálních rizik Hustopeče, Petr Trávníček Luboš Kotek Petr Junga.
Doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MODELOVÁNÍ PROUDĚNÍ V MEZNÍ VRSTVĚ ATMOSFÉRY
1.3. Obecné problémy fyzikální teorie jaderných reaktorů
UKÁZKY APLIKACÍ VW RPP Č.BUDĚJOVICE.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
ANALÝZA TEPLOTNÍHO POLE OKENNÍHO RÁMU MKP Martin Laco, Vladimír Špicar ®
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Tepelně vlhkostní mikroklima faktory působící na vnitřní prostředí
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Jan Fišer Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty.
Jan Pokorný, Jan Fišer Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu Obsah:  Úvodní slovo  Vývojové prostředí  Uživatelské rozhraní  Aplikace.
Jan Pokorný, Jan Fišer Model pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu Obsah:  Motivace  Struktura modelu  Vstupní / výstupní data  Parametrizace.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotacePoužití.
VY_32_INOVACE_EP_11 SADA Elektrické systémy. Ventilátor topení : -má za úkol vhánět do kabiny vozidla požadovaný poměr studeného a teplého vzduchu, tok.
TECHNOLOGICKÝ VÝVOJ VE VŠECH ODVĚTVÍCH průměrné auto vs. šetrné auto spotřeba 6,5 l/100km spotřeba 1,5 l/100km, příp. 6,5 kWh/100km.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Použití software MDM pro tvorbu/ověření strategie Ú/O
06 – Tepelné operace Petr Zbořil
VY_32_INOVACE_ Co je snímač
Pracovní prostředí, pracovní místo
NÁVRH NELINEÁRNÍHO MODELU LETADLA
Konvekce.
Zpracovatel dat: Ing. Roman Musil
06 – Tepelné operace Petr Zbořil
Pevnostní analýza brzdového kotouče
SPJ TEPELNÁ DYNAMIKA BUDOV V LETNÍM OBDOBÍ
Šíření vodní páry v dvouplášťových konstrukcích.
Musíme… a nebo „Musíme“?
Ústav termomechaniky AV ČR, v.v.i., ČVUT v Praze, FS, UK MFF
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

Jan Fišer Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách  Možnosti predikce prostředí  Měření tepelného komfortu  Program workshopu

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 2 Program workshopu 09: :30 - Úvodní přednáška: Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření (J. Fišer) 09: :30 - Model pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu (struktura modelu, vlastnosti modelu, parametrizace geometrie, vstupní data, výstupy) (J. Pokorný) 10: :30 - Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů (J. Fišer) 11: :30 - Přestávka na oběd a kávu 12: :30 - Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu (J. Pokorný) 13: :00 - Měření s tepelným manekýnem Newtonem (Seznámení s hardware manekýna, ukázka měření a vyhodnocení tepelného komfortu pomocí metodiky diagramu komfortních zón - ISO )(J. Fišer) 16: :00 - Možnost diskuze u kávy

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 3 Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách  Možnosti predikce prostředí  Měření tepelného komfortu  Program workshopu

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 4 Tepelný komfort/Tepelná pohoda člověka Definice: Tepelný komfort je stav mysli vyjadřující spokojenost s tepelným stavem okolního prostředí (ASHRAE Standard 55) Tepelná pohoda: stav, kdy prostředí odnímá člověku jeho tepelnou produkci bez výrazného (mokrého) pocení a tento stav je člověkem pociťován jako uspokojivý/příjemný.

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 5 Tepelný komfort člověka Definice: Tepelný komfort je stav mysli vyjadřující spokojenost s tepelným stavem okolního prostředí (ASHRAE Standard 55) Vnímání tepelného stavu Vstupní vlivy Fyzikální Parametry okolního prostředí Tepelný odpor oděvu Fyziologické Tepelná produkce metabolizmu Stavba těla Kondice, Věk, Pohlaví Psychologické Nálada, Zdravotní stav Ostatní Národnost Regionální zvyklosti “Stav mysli” Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření

6 Tepelný komfort člověka Definice: Tepelný komfort je stav mysli vyjadřující spokojenost s tepelným stavem okolního prostředí (ASHRAE Standard 55) Některé parametry mohou být řízeny HVAC systémem Vnímání tepelného stavu Vstupní vlivy Fyzikální Parametry okolního prostředí Tepelný odpor oděvu Fyziologické Tepelná produkce metabolizmu Stavba těla Kondice, Věk, Pohlaví Psychologické Nálada, Zdravotní stav Ostatní Národnost Regionální zvyklosti “Stav mysli”

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 7 Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách  Možnosti predikce prostředí  Měření tepelného komfortu  Program workshopu

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 8 Definice kabiny (WIKI) Kabina: Kabina je uzavřený prostor typicky na lodi nebo v letadle. Kabina letadla: Kabina letadla je část letadla, kde cestujíc pasažéři. Nákladní/osobní auto: Kabina nákladního auta je uzavřený prostor automobilu, v kterém sedí řidič. Kabina chrání cestující/řidiče před účinky okolního prostředí v průběhu využití/použití dopravního prostředku.

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 9 Prostředí v kabině Kabina letadla  Malý prostor na jedu osobu – cca. 1,5 m 3  Osoby sedí relativně blízko sebe  “Stejné prostředí” pro všechny Kabina auta Kabina vlaku

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 10 Prostor kabiny Prostředí v kabině PROSTŘEDÍ V KABINĚ Vlivy okolního prostředí Vliv osob v kabině Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření

11 Prostor kabiny Prostředí v kabině PROSTŘEDÍ V KABINĚ Vlivy okolního prostředí Vliv osob v kabině Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření HVAC systém

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 12 Prostor kabiny Prostředí v kabině PROSTŘEDÍ V KABINĚ Vlivy okolního prostředí Vliv osob v kabině Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření HVAC systém Komfortní prostředí bez zdravotních rizik

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 13 Prostor kabiny Prostředí v kabině Vlivy okolního prostředí Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření  Variace parametrů okolního prostředí  Tepelná zátěž/ztráta přes konstrukce kabiny  Změny tlaku související s výškou

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 14 Prostor kabiny Prostředí v kabině Vliv osob v kabině Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření  Produkce tepla (120 W/osobu)  Zdroj CO 2 a H 2 O  Zdroj odérů  Zdroj prachových částic  Zdroj mikrobiologických částic  Generace stoupavých proudů (plume)

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 15 Prostor kabiny Prostředí v kabině Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření  Vytápění/Chlazení  Větrání  Tlak vzduchu  Vlhkost vzduchu  Teploty povrchu HVAC systém

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 16 Prostor kabiny Prostředí v kabině PROSTŘEDÍ V KABINĚ Vlivy okolního prostředí Vliv osob v kabině Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření HVAC systém  Teplota vzduchu  Rychlost proudění  Vlhkost vzduchu  Tlak vzduchu  Střední radiační teplota  Povrchová teplota

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 17 Prostředí v kabině automobilu - specifika Solar radiation Je možné zajistit tepelný komfort ve skleníku? Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření

18 Prostředí v kabině automobilu - specifika Solar radiation Specifika: Velké prosklené plochy tvořené jednoduchým zasklením Vysoké solární zisky v létě Velké ztráty v zimě Nízká/vysoká střední radiační teplota Nízká vlhkost vzduchu v zimě Riziko obtěžování průvanem Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření

19 Prostředí v kabině automobilu - specifika Okna Tepl. blízko teplotě okolí. „izolované“ části - střecha Tepl. blízko teplotě v kabině. Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření

20 Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření. Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách  Možnosti predikce prostředí  Měření tepelného komfortu  Program workshopu

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 21 Možnosti predikce prostředí Transmise Kondukce Reflexe Konvekce Ventilace Solární radiace Teplota oblohy, Rychlost větru, Teplota vzduchu, Vlhkost Akumulace Interní konvekce Interní radiace Kabina Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření

22 Možnosti predikce prostředí CFD simulace  Kompletní 3D model  Lokální hodnoty parametrů  Lokální přenos tepla Metody pro predikci prostředí v kabině 1D nástroje s 3D geometrií  1D vedení s 3D geom. pro radiaci  Hodnoty parametrů dle geom.  Přenos tepla dle geom. Bilanční nástroje 1D/0D  1D/0D model, bilanční  Průměrné hodnoty v kabině  Zjednodušený přenos tepla

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 23 Možnosti predikce prostředí Metody pro predikci prostředí v kabině CFD simulace  Kompletní 3D model  Lokální hodnoty parametrů  Lokální přenos tepla 1D nástroje s 3D geometrii  1D vedení s 3D geom. pro radiaci  Hodnoty parametrů dle geom.  Přenos tepla dle geom. Bilanční nástroje 1D/0D  1D/0D model, bilanční  Průměrné hodnoty v kabině  Zjednodušený přenos tepla

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 24 Možnosti predikce prostředí - CFD Kabina letadla EV-55 CD-ADAPCO - STAR CCM+ CFD  pre-processing, řešení, post-processing Časově náročné, drahé, ale detailní výsledky Rychlostní pole Teplotní pole

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 25 Možnosti predikce prostředí - 1D nástroje Program theseus-FE Nastavení modelů:  Definice materiálů  Definice okolních podmínek Integrovaní virtuální manekýni:  Pasivní model  Aktivní Fialův model  Model dle Zhang Theseus FE/RadTherm  Specializované simulační nástroje  Všechny druhy přenosu tepla  Steady nebo transient simulace Požadavky na systém:  Stačí dne „běžné“ PC  Výpočetní čas  cca několik hodin

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 26 Možnosti predikce prostředí - bilanční nástroje 1D/0D Specializovaný nástroj pro rychlou predikci tepelné zátěže kabiny Vytvořeno v prostředí MatLab Využití geometrie pro definici OP a pro výpočet přenosu tepla radiací Přestup tepla a všechny parametry jsou vždy pro jednu konstrukci stejné

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 27 Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách  Možnosti predikce prostředí  Měření tepelného komfortu  Program workshopu

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 28 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení Parametry prostředí Model vnímaní tepelného stavu prostředí Osobní parametry Model tepelného komfortu Model je vždy založen na výzkumech s reálnými lidmi

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 29 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení Měření s reálnými lidmi  Obtížné, drahé  Problém s opakovatelností  Etické problémy  Nutné pro základní výzkum Měření se speciálními sondami/čidly Měření s tepelnými manekýny  Sonda vs. tělo člověka  Dobrá opakovatelnost  Problém s vyhodnocením  Reálný tvar těla  Dobrá opakovatelnost  Zahrnut vliv oděvu  Použitelné pro nesim. prostředí

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 30 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení Měření s reálnými lidmi  Obtížné, drahé  Problém s opakovatelností  Etické problémy  Nutné pro základní výzkum Měření se speciálními sondami/čidly Měření s tepelnými manekýny  Sonda vs. tělo člověka  Dobrá opakovatelnost  Problém s vyhodnocením  Reálný tvar těla  Dobrá opakovatelnost  Zahrnut vliv oděvu  Použitelné pro nesim. prostředí

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 31 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení , – hlava 2 – záda 3 – hrudník 4 – pánev 5 – P rameno 6 – L rameno 7 – P paže 8 – L paže 9 – P dlaň 10 – L dlaň 11 – P stehno 12 – L stehno 13 – P lýtko 14 – L lýtko 15 – P chodidlo 16 – L chodidlo

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 32 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 33 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení H.O. Nilsson 2004 – Ph.D. Thesis

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 34 Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách  Možnosti predikce prostředí  Měření tepelného komfortu  Program workshopu

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 35 Program workshopu 09: :30 - Úvodní přednáška: Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření (J. Fišer) 09: :30 - Model pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu (struktura modelu, vlastnosti modelu, parametrizace geometrie, vstupní data, výstupy) (J. Pokorný) 10: :30 - Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů (J. Fišer) 11: :30 - Přestávka na oběd a kávu 12: :30 - Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu (J. Pokorný) 13: :00 - Měření s tepelným manekýnem Newtonem (Seznámení s hardware manekýna, ukázka měření a vyhodnocení tepelného komfortu pomocí metodiky diagramu komfortních zón - ISO )(J. Fišer) 16: :00 - Možnost diskuze u kávy

Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření 36 Konec prezentace Děkuji za pozornost Workshop je podpořen z projektu: - Podpora tvorby excelentních týmů mezioborového výzkumu na VUT CZ.1.07/2.3.00/