NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_13_Nebezpečí hor TÉMA SADY:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list  Jedním z cílů sportovní činnosti je upevňování zdraví sportujících. Naplňování tohoto cíle klade nemalé požadavky na trenéry, učitele.
Advertisements

Výuka, výcvik a zkoušky motocyklistů. Stručný pohled do historie.
LYŽOVÁNÍ BEZPEČNÝ POHYB NA LYŽÍCH
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
Deset pravidel pro lyžaře a snowboardisty
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
LYŽOVÁNÍ disciplíny.
Každý se musí chovat tak, aby neohrozil jinou osobu a nezpůsobil škodu.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Bezpečnost na lyžích.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Tato prezentace byla vytvořena
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Racionalizace montáže Ročník:2. Datum vytvoření:leden.
Tato prezentace byla vytvořena
Únik nebezpečné látky - organizace v místě zásahu
BEZPEČNOST PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ
Technika jízdy skupiny. Technika jízdy skupiny Technika jízdy Technika jízdy pravidla příprava signalizace technika střídání a jízdy v háku Organizace.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Úlohy Horské služby  24-hodinová služba a pohotovost  provoz záchranných stanic HS  provázání na dispečinky HZS a ZZS  záchranné a pátrací akce v.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_TĚLESNÁ VÝCHOVA _1.ZIMNÍ SPORTY TEMA: ZIMNÍ SPORTY ČÍSLO PROJEKTU:
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_02_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_15_Vědomostní soutěž TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
Kurz snowboardingu (KTS/SNO) Garant: PhDr. Radek Vobr, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_11_Příprava a mazání lyží.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.
Název školy, adresa: Základní škola a mateřská škola Kamenný Přívoz, Kamenný Přívoz 53, Kamenný Přívoz Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
jen pro vnitřní potřebu
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Instruktor sjezdového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Autorem fotografií, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Luboš Veselý.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Lyžařský svah - pohybovat se koordinovaně a jistě
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
LYŽAŘSKÉ DESATERO 1. Ohleduplnost k jiným - Každý lyžař se musí chovat tak, aby neohrozil jinou osobu a nezpůsobil škodu. 2. Přiměřená rychlost - Každý.
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
VY_32_INOVACE_292_Lyžařská centra Jesenicka
Didaktika TV; Martina Matúšková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jak se rodí hory AUTOR: Mgr. Aleš Skála
LYŽOVÁNÍ Jazyk a řeč.
Organizační pokyny: Odjezd ve sobotu v 7:45 od školy (u bazénu)
Kurz snowboardingu (KTS/SNO)
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Test lyžařských dovedností
Zájezd do Rakouska Hampl Matěj, 4.A.
Pozornost, soustředění, paměť
Bludiště.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_13_Nebezpečí hor TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: Sk, Kn, 1.A DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

 Materiál je určen pro teoretickou část vyučovací hodiny tělesné výchovy tříd 1. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 2. a 5. ročník osmiletých gymnázií.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma lyžování.  V prezentaci je rozváděno téma nebezpečí hor.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.

ÚVODEM SUBJEKTIVNÍ NEBEZPEČÍ BĚŽECKÉ TRATĚ OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ OBJEKTIVNÍ NEBEZPEČÍ OBECNĚ SJEZDOVÉ TRATĚ SNOWBOARD

 Hlavním krokem bezpečnosti při lyžování je zdrženlivost, jakási skromnost  Nebezpečí na horách se zvyšuje nezkušeností návštěvníka hor a nerespektováním stanovených zásad  Při pohybu na horách bychom se právě proto měli řídit pravidly a obecně platnými zásady  Příkladem je instruktor lyžování, který působí nejen jako učitel jízdy na lyžích, ale také jako poradce při výběru vhodné výzbroje a výstroje, dále jako vzor bezpečného a vhodného chování v horském terénu Zpět

 V zasněženém prostředí je třeba počítat vždy s mnoha nepříznivými vlivy najednou  Rizikové faktory můžeme rozdělit na: ◦ Subjektivní nebezpečí – tkví v osobních vlastnostech jedince a je důsledkem chyb, kterých se může dopustit ◦ Objektivní nebezpečí - řadíme sem terén, počasí, sníh Zpět

 Terén – příkré svahy, náhlé zlomy, ostré hřebeny, zledovatělé plotny, nevysněžené potoky, kamenitá pole, padlé stromy, hustý nízký porost atp.

 Počasí – zejména jeho náhlé změny či dlouhodobý nepříznivý vliv. ◦ Tma - nás může zastihnout na šatně načasované túře a výrazně nám zhorší pohybovou orientaci. ◦ Mlha – na delší túry si bereme svítilny a nevzdalujeme se od tyčového značení či ze sjezdových tratí ◦ Difusní světlo – vzniká při pronikání slunečního záření clonou mlhy či nízkých mraků. Při tomto světle splývají veškeré terénní nerovnosti

◦ Sluneční svit – Může poškodit zrakové vnímání a způsobit těžké popáleniny. Proto se chráníme slunečními brýlemi a opalovacími krémy ◦ Mráz a vítr – jsou nebezpečné při nedostatečné výstroji ◦ Vichřice – při vysokých rychlostech znesnadňuje pohyb ◦ Vánice – padající sníh omezuje orientaci

 Sníh – jeho kvalita a způsob ukládání ◦ Jedná se např. o hluboký sníh, krusty, zledovatělý povrch a těžký mokrý sníh ◦ Nebezpečí je zveličeno v neupraveném terénu a při špatné technice jízdy Zpět

 Podcenění objektivních nebezpečí – neznalost terénu, vliv počasí, vliv sněhu  Podceňování vlastních sil – proto vybíráme takový terén, na který po fyzické a technické stránce stačme  Nedostatečná fyzická příprava a technická vyspělost – např. špatný zdravotní stav  Neznalost hor a zásad orientace – značení sjezdovek  Nedostatečné nebo nevhodné vybavení – např. výstroj neodpovídající povětrnostním podmínkám  Organizační a pedagogické nedostatky – při lyžařském výcviku, hrách, túře a akci.  Nedodržování zásad o chování na horách – neuposlechnutí pokynů Horské služby Zpět

 Řídit se pokyny horské služby!  Na túru se vydat nejméně v počtu tří osob. V případě nehody jde jeden pro pomoc a druhý je se zraněným  Před odchodem na túru oznámit vedoucímu chaty trasu a čas návratu,dále se zapsat do knihy vycházek (hřebenových túr)  Zjistit aktuální stav počasí a podmínek na trase  Nepodceňovat zimní nebezpečí hor, tj. nepřeceňovat své schopnosti ani ostatních členů skupiny  Neměnit svévolně zamýšlenou trasu avšak v přípravě časové tísně mít připravenou zkrácenou variantu  Chránit přírodu a veškeré turistické značení cest Zpět

 Ohled na ostatní – neohrožovat sebe ani ostatní  Signalizace, směr jízdy a běžecká technika – dodržujeme značení, směr jízdy a běžeckou techniku  Volba stopy – při dvou či více paralelních stop jedeme vždy v pravé stopě  Předjíždění – je možné zprava i zleva. Předjížděný nemusí uhýbat  Protijízda – při potkání s jiným lyžařem se vyhýbáme vpravo

 Vedení holí – při předjíždění i potkávání se pohybujeme holemi jen podél těla  Přizpůsobení rychlosti jízdy podmínkám – zejména svým schopnostem a dovednostem, dodržuje bezpečný odstup od ostatních  Uvolnění stopy – kdo zůstane na trati stát, musí opustit stopu  Případ nehody – každý je povinen v případě potřeby poskytnout první pomoc!  Identifikace – každý účastník i svědek nehody je povinen poskytnout základní údaje o své osobě Zpět

 Ohled na jiné – každý se musí chovat tak, aby neohrozil ostatní a nezpůsobil škodu  Přiměřená rychlost a chování – jezdíme způsobem, který odpovídá našim dovednostem, podmínkám a počasí  Volba směru – jezdíme tak, abychom se nesrazili s osobou pohybující se pod námi  Předjíždění – lze zleva i zprava avšak s takovým odstupem, abychom neohrozili předjížděnou osobu  Přejíždění svahu a křížení cesty – když vjíždíme či přejíždíme sjezdovou trať, musíme dávat pozor nad i pod sebou

 Zastavení – nezastavujeme na špatně viditelných místech  Stoupání – pouze po okraji, totéž platí i pro sestup  Respektování signalizace – respektujeme všechna značení  Případ nehody – každý je povinen poskytnout první pomoc  Identifikace – každý účastník i svědek nehody je povinen poskytnout základní údaje o své osobě Zpět

 Změna směru – kvůli omezenému zornému úhlu, způsobenému bočním postojem, sleduji prostor na obou stranách  Způsob jízdy – uvedení snowboardu do změny směru jízdy je pomalejší, proto je nutné zatáčet s dostatečným předstihem  Rovnováha – při pomalé jízdě je udržení rovnováhy značně náročnější  Zastavení – kvůli sezení pouze na okrajích sjezdové tratě a na dobře viditelných místech

 Použití vleků a lanovek – pouze ovládám-li dostatečně snowboard a jsem schopen jet se zadní nohou uvolněnou  Nastoupení a vystoupení ze snowboardu – na okraji sjezdové trati, na seshora dobře viditelném místě  Bezpečnostní popruh – je povinný pro všechny snowboardisty, slouží k uchycení snowboardu k přední noze  Jízda mimo trať – není dovoleno jezdit do uzavřených míst! Zpět

1. Nebezpečí na horách se zvyšuje? Nebezpečí na horách se zvyšuje? 2. Rizikové faktory můžeme rozdělit na? Rizikové faktory můžeme rozdělit na? 3. Do objektivního nebezpečí řadíme? Do objektivního nebezpečí řadíme? 4. Do subjektivního nebezpečí řadíme? Do subjektivního nebezpečí řadíme? 5. Difusní světlo řadíme do? Difusní světlo řadíme do? 6. Jaké jsou zásady ohledně zastavení na sjezdovkách? Jaké jsou zásady ohledně zastavení na sjezdovkách? 7. Jaké jsou zásady při volbě stopy na běžeckých tratích? Jaké jsou zásady při volbě stopy na běžeckých tratích? 8. V kolika osobách se vydáváme na túru? V kolika osobách se vydáváme na túru?

 Nebezpečí na horách se zvyšuje nezkušeností návštěvníka hor a nerespektováním stanovených zásad. Zpět

 Subjektivní nebezpečí  Objektivní nebezpečí Zpět

 Terén  Počasí  Sníh Zpět

 Podcenění objektivních nebezpečí  Podceňování vlastních sil  Nedostatečná fyzická příprava a technická vyspělost  Neznalost hor a zásad orientace  Nedostatečné nebo nevhodné vybavení  Organizační a pedagogické nedostatky  Nedodržování zásad o chování na horách Zpět

 Objektivního nebezpečí - počasí Zpět

 Nikdy nezastavujeme na špatně viditelných místech. Zpět

 Při dvou či více paralelních stop jedeme vždy v pravé stopě. Zpět

 Na túru se vydáváme nejméně v počtu tří osob. V případě nehody jde jeden pro pomoc a druhý je se zraněným. Zpět

 GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, ISBN  Obrázek č.1 - 极博双板滑雪俱乐部. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázky č.2 - FRIEDRICH. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.3 - GAGE, Tim. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.5 - TIM. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.6 - LENSOVET. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.7 - GARCIA, Rafael. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.8 - GROBE, Hannes. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.9 - MRMISCELLANIOUS. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.10a - GRIGAS, Victor. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2_2011_storm.JPG

 Obrázek č.10b - CALYPONTE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.11 - SCIENTIF38. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.12 – vlastní zdroje  Obrázek č.13 – UNKNOWN. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.14 – SONDREKV. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.15 – CHE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.16 - ENCMSTR. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: