VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_33.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
ORGANICKÁ CHEMIE Organické látky jsou hlavně sloučeniny C, O ,H ,N dále také S, P, halogeny Vznikají v živých organismech, mohou se i vyrobit 1828 Friedrich.
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Reakce alkanů a cykloalkanů.
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Organické sloučeniny - uhlovodíky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Úvod do studia organické chemie. Úvod do organické chemie zabývá se studiem „organických“ látek a jejich reakcemi –organická látka = (dříve) látky vyprodukované.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_20.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_47.
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
Základní pojmy organické chemie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_24.
VY_32_INOVACE_11_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je zemní plyn?  Odkud je?  A k čemu nám slouží?
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 16 TEMA: Chemie – Deriváty uhlovodíků,
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
Základy organické chemie
Organické látky.
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Příprava a izolace arenů.
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Základní škola a mateřská škola Damníkov
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny 18. století. V této době někteří alchymisté zjistili řadu rozdílů mezi látkami získanými z minerálů a látkami získanými z rostlin a živočichů. Například, že látky z rostlin a živočichů se daly velmi těžko izolovat nebo se snadno rozkládaly.  Pro mnoho chemiků bylo vysvětlení, že látky z rostlin a živočichů obsahují zvláštní živou sílu (vis vitalis) a domnívali se, že tyto látky nelze připravit umělou cestou jako látky anorganické.

 Tato tzv. vitalistická teorie dostala první trhlinu v roce 1816, kdy Francouz Michel Chevreul oddělil několik čistých organických sloučenin (nazval je „mastné kyseliny“) při reakci alkálií s živočišným tukem. Poprvé tak byla přeměněna organická látka na látky jiné (taktéž organické) bez zásahu vnější živé síly.  Druhou trhlinu dostala vitalistická teorie v roce 1828, kdy Němec Friedrich Wöhler přeměnil anorganickou látku, kyanatan amonný, na látku organickou, močovinu, která byla již dříve nalezena v lidské moči.

 Jak to tedy je? Jaký je rozdíl mezi organickou a anorganickou chemií? Dosud jsme probírali chemii anorganickou, platí v chemii organické stejné zákony jako v chemii anorganické?  Angličan William Brande napsal už v roce 1848, že mezi anorganickou a organickou chemií nelze vést nějakou přesnou čáru a jakékoliv rozlišování musí být považováno pouze za otázku praktické výhodnosti s cílem rozvoje znalostí studentů.

 Během následujících let se ustálily různé definice organické chemie, které se prezentovaly při studiu. Víceméně říkají, že organická chemie je chemie sloučenin uhlíku s výjimkou jednoduchých anorganických sloučenin, jako je oxid uhelnatý, oxid uhličitý, kyselina uhličitá a její soli. Při studiu se tyto látky probírají v souvislosti s anorganickou chemií.  Z dnešního pohledu je však nutné říct, že chemie je jen jedna. Stejné principy a zákonitosti, které objasňují chování nejjednodušších anorganických sloučenin platí i pro nejsložitější organické sloučeniny. Nicméně dělení na anorganickou a organickou chemii, které vzniklo historickým vývojem, se ukazuje z hlediska studia chemie jako praktické a na školách se používá.

 Co to tedy je organická chemie?  Organická chemie je věda, která se zabývá chemií sloučenin uhlíku.

 Proč uhlík? Čím se liší uhlík od ostatních prvků? Čím je tak zvláštní?  Uhlík je prvek s protonovým číslem 6, je prvkem druhé periody periodické tabulky a je ve 4A podskupině. Ve své valenční vrstvě má 4 elektrony a může vytvářet silné kovalentní vazby.  Navíc se mohou uhlíkové atomy navzájem spojovat a tvořit dlouhé řetězce a kruhy. Uhlík jako jediný ze všech prvků dokáže tvořit jak jednoduché sloučeniny, např. methan s jedním uhlíkem, tak velmi složité, např. DNA s desítkami miliard atomů uhlíku.

 Obr.1: Struktura methanu

 Obr.2: Struktura DNA

 Obsahují organické látky pouze uhlík? Mohou obsahovat i jiné prvky?  Přestože je uhlík základním prvkem organické chemie, většina těchto látek obsahuje také vodík a řada z nich obsahuje také kyslík, síru, dusík, fosfor, halogeny a další prvky.  Jak tyto prvky ovlivňují jednotlivé sloučeniny?  Druh, počet a uspořádání těchto prvků ve sloučeninách velmi výrazně ovlivňuje jejich chemické a fyzikální vlastnosti.

 Získáváme organické látky pouze ze živých organismů? Odpověď na tuto otázku již znáte z předchozího výkladu.  Mnoho uhlíkatých látek má původ v živých organismech, ale současné znalosti a technologie umožňují získávat mnoho organických sloučenin synteticky.

 A nakonec několik otázek :  Kde se kolem nás organické látky nacházejí?  V jakých oborech lidské činnosti se tyto látky používají?

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint  Obr.1: Struktura methanu Staženo  Obr.2: Struktura DNA Autor Zephyris, derivative work: Vojtech.dostal (talk)ZephyrisVojtech.dostaltalk Staženo:

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Mezipředmětové vztahy: Biologie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Úvod do studia organické chemie  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup: žák vysvětlí pojem „organická“ chemie, její historické kořeny a její vztah k chemii anorganické.  Klíčová slova: organická chemie, anorganická chemie, uhlík, sloučeniny uhlíku, vitalistická teorie.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Na závěr je uvedeno několik otázek, na které žáci odpovídají na základě svých zkušeností a znalostí. Vyučující pouze odpovědi koriguje.