Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za roky 2008 až 2015) 18. února 2016
Aktuální složení vozového parku osobních automobilů v ČR k I. Složení vozového parku osobních automobilů v ČR Zdroj: Statistiky SDA / Centrální registr vozidel
Složení vozového parku osobních automobilů v ČR k Pro další použity počty vozidel registrovaných k = průměrná hodnota registrací v roce. Zdroj: Statistiky SDA / Centrální registr vozidel I. Složení vozového parku osobních automobilů v ČR
Zdroj: Centrální registr vozidel / vlastní výpočet Časová řada dle údajů z Centrálního registru vozidel zpracovávaných AutoSAP – stav k I. Složení vozového parku osobních automobilů v ČR
Zdroj: Statistiky SDA / Centrální registr vozidel Časová řada dle údajů vydaných SDA – stav k I. Složení vozového parku osobních automobilů v ČR
Zdroj: AutoSAP I. Složení vozového parku osobních automobilů v ČR Z údajů SDA i AutoSAP vyplývá, že podíl vozidel starších než 10 let se od roku 2005 meziročně zvyšuje. K tomu přispívá i rostoucí podíl ojetých osobních automobilů z dovozu ve věku nad 10 let.
Úroveň ochrany cestujících Čas rozdíl v úrovni ochrany přepravovaných osob mezi vozidly A a B rok výroby vozidla A zavedení nového bezpečnostního prvku rok výroby vozidla B nehoda Dále uvedené diagramy z praxe jednoznačně potvrzují výsledky teoretických prací z oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti vozidel. Graf převzat z Technické zprávy TÜV SÜD Auto CZ s.r.o. II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km
Zdroj: Ročenky dopravy MD ČR, vlastní odhady a výpočty Vozidla starší než 10 let ujedou za rok celkově o cca 20 % méně kilometrů. II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km
Zdroj: Ročenky dopravy MD ČR, SDA, vlastní odhady a výpočty Vozidla starší než 10 let ujedou za rok celkově o cca 20 % méně kilometrů. II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km
Vozidla do 10 let vykazují při vyšším celkovém ročním proběhu km jen o málo vyšší počet nehod (absolutně). Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km
Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km Při podílu na celkovém proběhu km ve výši cca 40 % se vozidla starší než 10 let podílejí, po přepočtu na ujetý 1 km, na téměř 60 % všech nehod osobních automobilů. Přepočet na proběh km = podíl při přepočtu na 1 ujetý km a 1 vozidlo.
Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km Při podílu na celkovém proběhu km ve výši cca 43 % se vozidla starší než 10 let podílejí, po přepočtu na ujetý 1 km, na více než 56 % všech nehod osobních automobilů. Přepočet na proběh km = podíl při přepočtu na 1 ujetý km a 1 vozidlo.
Počet usmrcených osob ve vozidlech starších než 10 let je výrazně vyšší, než by odpovídalo počtu nehod a proběhu km. Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km
Podíl usmrcených osob ve vozidlech starších než 10 let se dlouhodobě přibližuje hodnotě 60 %. Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km.
Absolutní počty i podíly osob usmrcených v osobních automobilech starších než 10 let jsou výrazně vyšší (nejsou v relaci s proběhem km, ani s počtem nehod). Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km Přepočet na proběh km = podíl při přepočtu na 1 ujetý km a 1 vozidlo..
Pravděpodobnost usmrcení při nehodě v osobním automobilu starším než 10 let je stále více než 2x vyšší. Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km Přepočet na proběh km = podíl při přepočtu na 1 ujetý km a 1 vozidlo..
Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km
Zdroj: Ředitelství Služby dopravní policie II. Následky nehod ve vazbě na věk vozidel a proběh km
Prezentované údaje (zpracované ze zdrojů SDA, Auto SAP, MD ČR, Policie ČR) snad víc než dostatečně dokazují dlouhodobě nižší míru ochrany osob u vozidel starších než 10 let a nedostatečnou obnovu vozového parku osobních automobilů v ČR. Pokud by došlo k realizaci opatření navrhovaných v rámci programu obnovy vozového parku v ČR, došlo by zákonitě i ke snížení počtu usmrcených v osobních automobilech. Program obnovy by tak přispěl k naplňování „Národní strategie bezpečnosti silničního provozu“ i cílů v oblasti snížení tragických následků dopravních nehod. III. Závěrečné shrnutí