Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava - opakování
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
I.
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
PORUCHY A VYŠETŘENÍ PLICNÍ VENTILACE
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PLNÝ DECH.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Zvuková stránka jazyka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Biofyzika dýchání. Spirometrie
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vizuální podoba pěveckého formantu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Obr. 2 Dýchací systém.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Zkouška S/Z jako klinický ukazatel hrtanové patologie
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Popis svalových skupin
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno

Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení 3 systémů: 1. Respirační 1. Respirační 2. Fonační 2. Fonační 3. Rezonanční 3. Rezonanční

Respirační systém Zajišťuje pro život nezbytnou výměnu plynů Zajišťuje pro život nezbytnou výměnu plynů Plíce, dolní a horní cesty dýchací, dýchací svaly Plíce, dolní a horní cesty dýchací, dýchací svaly Dýchání: inspirace +exspirace -inspirace - zevní mezižeberní svaly + bránice zvětšení objemu hrudníku – nasátí vzduchu Dýchání: inspirace +exspirace -inspirace - zevní mezižeberní svaly + bránice  zvětšení objemu hrudníku – nasátí vzduchu -exspirace - vnitřní mezižeberní svaly + břišní lis -exspirace - vnitřní mezižeberní svaly + břišní lis  zmenšení obj. hrudníku – vytlačení vzduchu

Dýchání Bránice = hlavní dýchací sval - zajišťuje 65-75% objem.změn hrudníku Bránice = hlavní dýchací sval - zajišťuje 65-75% objem.změn hrudníku Vdech je vždy kratší než výdech - klidové dýchání 1 : 1,5 - mluvení 1 : 7 - zpěv 1 : 10 i více Vdech je vždy kratší než výdech - klidové dýchání 1 : 1,5 - mluvení 1 : 7 - zpěv 1 : 10 i více „Hrudní“ nebo též „žeberní“ dýchání „Brániční“ nebo též „břišní“ dýchání „Hrudní“ nebo též „žeberní“ dýchání „Brániční“ nebo též „břišní“ dýchání

Fonační systém (hrtan) Zajišťuje vznik základního hrtanového tónu - generátor kmitů Zajišťuje vznik základního hrtanového tónu - generátor kmitů Princip vzniku tónu: - pružné uzavření hlasové štěrbiny a následné rozkmitání hlasivek proudem vydechovaného vzduchu Princip vzniku tónu: - pružné uzavření hlasové štěrbiny a následné rozkmitání hlasivek proudem vydechovaného vzduchu Hrtan – chrupavky, vazy, svaly Hrtan – chrupavky, vazy, svaly

Hrtanové svaly Určují polohu a napětí hlasivek + pozici hrtanu - vnitřní hrtanové svaly (m.cricothyreoideus, m.thyreoarytenoideus-vocalis, m.cricoarytenoideus lateralis, m.arytenoideus, m.cricoaryte- noideus posterior, m.thyreoepiglotticus a m.aryepiglotticus) - zevní hrtanového svaly (m.sternohyoideus, m.sternothyreoideus, m.omohyoideus, m.stylohyoideus, m.mylohyoideus, m.digastricus, m.geniohyoi-deus a m.stylopharyngicus - artikulační svaly částečně ovlivňují barvu a jasnost hlasu, vibráto a znělost vokálů Určují polohu a napětí hlasivek + pozici hrtanu - vnitřní hrtanové svaly (m.cricothyreoideus, m.thyreoarytenoideus-vocalis, m.cricoarytenoideus lateralis, m.arytenoideus, m.cricoaryte- noideus posterior, m.thyreoepiglotticus a m.aryepiglotticus) - zevní hrtanového svaly (m.sternohyoideus, m.sternothyreoideus, m.omohyoideus, m.stylohyoideus, m.mylohyoideus, m.digastricus, m.geniohyoi-deus a m.stylopharyngicus - artikulační svaly částečně ovlivňují barvu a jasnost hlasu, vibráto a znělost vokálů

Rezonanční systém = násadní trubice (Purkyňův prostor) = násadní trubice (Purkyňův prostor) Oblast supraglotická, hltan, nosohltan, dutina ústní a dutina nosní Oblast supraglotická, hltan, nosohltan, dutina ústní a dutina nosní Vznik alikvotních tónů – též tóny částkové, parciální, harmonické, svrchní = celistvé násobky základní frekvence hrtanového tónu – určují barvu hlasu (timbre) Vznik alikvotních tónů – též tóny částkové, parciální, harmonické, svrchní = celistvé násobky základní frekvence hrtanového tónu – určují barvu hlasu (timbre)

Příklad harmonických tónů Je-li základní tón c1 (256 Hz), pak celistvé násobky základní frekvence jsou: 2x c2 (512 Hz)9xd4 (2304 Hz) 3xg2 (768 Hz)10xe4 (2560 Hz) 4xc3 (1024 Hz)11xfis4 (2816 Hz) 5xe3 (1280 Hz)12xg4 (3072 Hz) 6xg3 (1536 Hz)13xa4 (3328 Hz) 7xb3 (1792 Hz)14xb4 (3584 Hz) 8xc4 (2048 Hz)15xh4 (3840 Hz) 16xc5 (4096 Hz)

Sonagram vokálů – základní hrtanový tón c1

Pojmy Hlas je zvuk, který vznikne průchodem základního hrtanového tónu rezonančními dutinami Hlas je zvuk, který vznikne průchodem základního hrtanového tónu rezonančními dutinami Fonace je fyzikální děj, který vede ke vzniku základního hrtanového tónu, a to interakcí vydechovaného proudu vzduchu a hlasivek Fonace je fyzikální děj, který vede ke vzniku základního hrtanového tónu, a to interakcí vydechovaného proudu vzduchu a hlasivek

Základní vlastnosti hlasu Výška - frekvence kmitání hlasivek – délka, hmota, napětí Výška - frekvence kmitání hlasivek – délka, hmota, napětí Síla - akustická energie Síla - akustická energie Barva - spektrální složení zvuku - souvisí - s délkou a hmotou hlasivek - s tvarem a velikostí rezonančních dutin Barva - spektrální složení zvuku - souvisí - s délkou a hmotou hlasivek - s tvarem a velikostí rezonančních dutin Kvalita - poměr harmonických tónů ke složkám neharmonickým Kvalita - poměr harmonických tónů ke složkám neharmonickým

Další pojmy Rozsah hlasu - frekvenční (2 oktávy) - dynamický (20-35dB) Rozsah hlasu - frekvenční (2 oktávy) - dynamický (20-35dB) Poloha konverzačního hlasu - průměrná výška hlasu používaná při běžné konverzaci Fonační doba - čas, po který osoba dokáže udržet po jednom nádechu zpívaný tón - děti 10-20s, dospělí 20-30s, zpěváci 40-60s - závisí na výšce a síle zpívaného tónu, vitální kapacitě plic a ekonomice výdechu - fortissimopianissimo má větší spotřebu vzduchu než pianissimo Poloha konverzačního hlasu - průměrná výška hlasu používaná při běžné konverzaci Fonační doba - čas, po který osoba dokáže udržet po jednom nádechu zpívaný tón - děti 10-20s, dospělí 20-30s, zpěváci 40-60s - závisí na výšce a síle zpívaného tónu, vitální kapacitě plic a ekonomice výdechu - fortissimo  pianissimo má větší spotřebu vzduchu než pianissimo  fortissimo

Mechanismus vzniku základního hrtanového tónu Proud vzduchu, vypuzovaný z plic, prochází uzavřenou hlasovou štěrbinou a rozkmitává hlasivky a tím i vzduchový sloupec nad nimi Proud vzduchu, vypuzovaný z plic, prochází uzavřenou hlasovou štěrbinou a rozkmitává hlasivky a tím i vzduchový sloupec nad nimi Pravidelný kmitavý pohyb hlasivek vzniká dokonalou souhrou mezi hmotou hlasivek, jejich napětím, elasticitou a proudem vydechovaného vzduchu Pravidelný kmitavý pohyb hlasivek vzniká dokonalou souhrou mezi hmotou hlasivek, jejich napětím, elasticitou a proudem vydechovaného vzduchu

Mechanismus fonace Addukce hlasivek (adduktory,elasticita)   zahájení výdechu (výdechové svalstvo)   zvyšování subglotického tlaku   oddálení hlasivek od sebe a únik vzduchu ze subglotického prostoru   pokles subglotického tlaku a uzavření glottis (elasticita hlasivek + Bernoulliho efekt)   periodické opakování děje

Fonační mechanismus (fyzikálně) Interakce dvou veličin: 1. Síla aerodynamicko-aerostatická hlasivky od sebe vzdaluje 2. Napětí svalů a vazů hlasivky vrací do addukční polohy Interakce dvou veličin: 1. Síla aerodynamicko-aerostatická  hlasivky od sebe vzdaluje 2. Napětí svalů a vazů  hlasivky vrací do addukční polohy

Správná hlasová technika - obecně Hlas je správně posazen Hlas je správně posazen Adekvátní intenzita hlasu Adekvátní intenzita hlasu Při fonaci zůstává hrtan volně zavěšen na krku Při fonaci zůstává hrtan volně zavěšen na krku Správné vedení dechu Správné vedení dechu Využití rezonančních prostor Využití rezonančních prostor Dostatečně dlouhá fonační doba Dostatečně dlouhá fonační doba

Sociální aspekt Ze sociálního hlediska je kvalita hlasu daného jedince jednou ze základních součástí jeho image. Ze sociálního hlediska je kvalita hlasu daného jedince jednou ze základních součástí jeho image. Správná funkce hlasotvorného orgánu a zdravý kvalitní hlas proto mohou pozitivně ovlivnit možnost jeho společenského uplatnění. Správná funkce hlasotvorného orgánu a zdravý kvalitní hlas proto mohou pozitivně ovlivnit možnost jeho společenského uplatnění.

Děkuji vám za pozornost