Kánon hlavy (3/4 pohled) Základní pravidla pro kresbu portrétu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Križko. Dostupné z.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
Advertisements

Geometrie řízení a kol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Radek Hladný Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Soustava lineárních nerovnic
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt M Š MT ČREU PEN Í ZE Š KOL Á M Č í slo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kánon hlavy (Profil) Základní pravidla pro kresbu portrétu
PORTRÉT EN FACE (ánfas)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
PROFIL (pohled na hlavu ze strany)
Portrét - anfas Název školy
Měření délek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Burešová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Čtení s porozuměním Interaktivní prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katarzyna Nogolová. Autor obrázků Tomasz Nogol souhlasí se zveřejněním na Metodickém portálu.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Tělesa –Válec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Trojúhelník - těžnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Třeťáci a matematika XI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Anotace - Pracovní list k procvičení slovní zásoby Autor - Mgr. Martina Kolářová Jazyk - Čeština, angličtina Očekávaný výstup - Plynulé čtení anglických.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Teorie výuky portrétu.
Loutka z papírové ruličky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Luňáčková. Dostupné z Metodického portálu
Počítačová grafika Vektorový a grafický editor Zoner Callisto Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Obrazový materiál pro pracovní list – Retušování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Soustava lineárních nerovnic
POČASÍ KALENDÁŘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Kánon hlavy (Profil) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Soustava lineárních nerovnic
Lidské tělo – hlava Bogdan Nogol
České mince a co je na nich
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Prvouka – části lidského těla a kostra
ČLOVĚK 3 Mgr. Alena Ščuková
Kánon hlavy (3/4 pohled) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Rychlé počítání v časovém limitu 15 vteřin II.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Půjdem spolu do Betléma…
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Rychlé počítání v časovém limitu 15 nebo 30 vteřin
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Kánon hlavy (3/4 pohled) Základní pravidla pro kresbu portrétu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Križko. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Kánon hlavy, to jsou souhrnná pravidla, která při kresbě portrétu pomáhají vyvarovat se základních anatomických chyb.

NA PŘIPRAVENOU KOPII PORTRÉTU SI POZNAČTE NÁSLEDUJÍCÍ PRAVIDLA KÁNONU. ¾ pohled je na rozdíl od ostatních pohledů kresbou v prostoru. Pro lepší pochopení je proto dobré si portrét představit jako kvádr. Druhý kruh vkreslíme do vrchních tří čtvrtin (je tedy o čtvrtinu větší). Tento kruh je na rozdíl od spodního kruhu vycentrován na střed. Základní tvar hlavy je tvar vejce. Na rozdíl od portrétu en face a profilu je u ¾ osa tvaru mírně kloněná napravo o cca 20 %. Další pomocnou čarou je čtvrtina. Budeme ji potřebovat pouze ve spodní části. Kvádr názorně rozděluje hlavu na dvě části. Levá obličejová část a pravá lícní část. Obě části naznačte pomocnými čarami. Těm, kteří vejce nezvládnou nakreslit, může pomoci následující postup. Do spodní poloviny výšky hlavy vkreslíme kruh. Na portrétu nás zajímají především jeho rozměry. Nejdůležitějším rozměrem je výška hlavy, která se měří od brady po temeno hlavy (dospělý muž má výšku až 25 cm). Další důležitou částí kánonu hlavy je osa očí. Ta vznikne tak, že výšku hlavy rozdělíme napůl. Oči jsou v polovině hlavy. Pro ¾ portrét je důležitá osa středu obličejové části. Ta je u tohoto typu portrétu prostorově posunuta, proto ji musíme vytvořit pomocí pomyslné elipsy kolem tvaru hlavy tak, že protíná střed čela, střed nosu mezi očima, střed nosu v měkké části a střed rtů. Tímto způsobem je vhodné tvarovat i linii očí, která u ¾ portrétu netvoří pouze vodorovnou linii, ale také pomyslnou elipsu, která klesá směrem vlevo od 2/3 šířky portrétu a prochází středem zorniček obou očí. Pro jednodušší zákres použijte pouze přední části obou elips. Pro zakreslení očí budeme potřebovat tři pomocné čáry, které získáme měřením špejlí. Osa nejblíže k hraně obličejové a lícní části vymezí i budoucí šířku nosu, proto ji nakreslíme trochu delší. I oči jsou v prostorovém uspořádání ¾ portrétu rozdílně veliké. V tomto případě je rozdíl ve velikosti 1/5. Pro správné zakreslení polohy a velikosti očí si nakreslete přibližnou polohu očních bulv. Obrázek [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Nordiska_Museet_-_NMA jpg

Dalším krokem je nakreslení správného tvaru očí. Obě oči mají rozdílný tvar. Pro jejich zachycení využijte špejli, kterou v natažené ruce přikládejte k tvaru oka. Tento tvar pak přeneste na papír. Prostorově zmenšené jsou i zorničky očí, které se ve ¾ portrétu zároveň mění z kruhu na elipsu. Při pohledu portrétovaného směrem dopředu nejsou zorničky umístěny ve středu, ale přibližně ve ¾ oka. Pro názornost můžete vkreslit pomocné elipsy. Nos tvoří další zajímavý prostorový útvar, který se skládá ze dvou rovnoběžných úseček, které zvýrazňují tvar lebeční kosti nosu, a další úsečky, která dotváří trojrozměrný tvar. Tuto úsečku při portrétování nahrazuje stínování, proto ji nebudeme nadále potřebovat. Tzv. měkké části nosu lze zjednodušeně nakreslit jako tři kruhy, které později dotvoříte stínováním. Kruh vlevo je mírně zastrčen za největší prostřední kruh. Nos plynule přechází v linii obočí. Opět využijte přikládání špejle. Pro kresbu rtů si připravíme tři pomocné úsečky. První je v 1/8 výšky hlavy. Další dvě čáry jsou svislé přímky, které spustíme z přibližného středu očí. Tyto úsečky vymezují šířku rtů. Rty jsou umístněny uprostřed prostoru mezi linií 1/4 a 1/8. Střed rtů je v 1/3 šířky. U rtů je nejlépe patrná větší pravá část oproti levé části. Použijte opět špejli pro přesné přenesení tvaru. Nejprve nakreslete nejvýraznější středovou linii rtů, poté dvě zbývající. Tvar hlavy opět vyžaduje přesné zaměření špejlí. Nejvíce se soustřeďte na přesné zakreslení čela a nadočnicového oblouku, lícní kosti a brady, které nejvíce zdůrazňují charakter portrétovaného. Dokreslete linii vlasů. Nakonec nakreslíme krk. U 3/4 portrétu je krk nakloněn o cca 20 %. Přední linie znázorňuje hrtan a vychází z brady, kde plynule navazuje na lícní tvar hlavy. Zadní část krku znázorňuje šíji a vychází přibližně z průsečíku tvaru hlavy a pomocného kruhu. Důležitým tvarem je i linie zvedače hlavy, který je obrácen opačným směrem a vychází ze stejného místa jako zadní část krku. Linie ramen pomáhají dotvořit prostorové uspořádání 3/4 portrétu. Nakonec vkreslíme tvar ucha, který je prostorově zúžený. Kdybychom odstranili pomocnou fotografii, zbude nám tato pomocná síť pro kresbu portrétu.

¾ pohled je na rozdíl od ostatních pohledů kresbou v prostoru. Pro lepší pochopení je proto dobré si portrét představit jako kvádr. Druhý kruh vkreslíme do vrchních tří čtvrtin (je tedy o čtvrtinu větší). Tento kruh je na rozdíl od spodního kruhu vycentrován na střed. Základní tvar hlavy je tvar vejce. Na rozdíl od portrétu en face a profilu je u ¾ osa tvaru mírně kloněná napravo o cca 20 %. Další pomocnou čarou je čtvrtina. Budeme ji potřebovat pouze ve spodní části. Kvádr názorně rozděluje hlavu na dvě části. Levá obličejová část a pravá lícní část. Obě části naznačte pomocnými čarami. Těm, kteří vejce nezvládnou nakreslit, může pomoci následující postup. Do spodní poloviny výšky hlavy vkreslíme kruh. Na portrétu nás zajímají především jeho rozměry. Nejdůležitějším rozměrem je výška hlavy, která se měří od brady po temeno hlavy (dospělý muž má výšku až 25 cm). Další důležitou částí kánonu hlavy je osa očí. Ta vznikne tak, že výšku hlavy rozdělíme napůl. Oči jsou v polovině hlavy. Pro ¾ portrét je důležitá osa středu obličejové části. Ta je u tohoto typu portrétu prostorově posunuta, proto ji musíme vytvořit pomocí pomyslné elipsy kolem tvaru hlavy tak, že protíná střed čela, střed nosu mezi očima, střed nosu v měkké části a střed rtů. Tímto způsobem je vhodné tvarovat i linii očí, která u ¾ portrétu netvoří pouze vodorovnou linii, ale také pomyslnou elipsu, která klesá směrem vlevo od 2/3 šířky portrétu a prochází středem zorniček obou očí. Pro jednodušší zákres použijte pouze přední části obou elips. Pro zakreslení očí budeme potřebovat tři pomocné čáry, které získáme měřením špejlí. Osa nejblíže k hraně obličejové a lícní části vymezí i budoucí šířku nosu, proto ji nakreslíme trochu delší. I oči jsou v prostorovém uspořádání ¾ portrétu rozdílně veliké. V tomto případě je rozdíl ve velikosti 1/5. Pro správné zakreslení polohy a velikosti očí si nakreslete přibližnou polohu očních bulv. OPAKOVÁNÍ JE MATKOU MOUDROSTI, TAK JEŠTĚ JEDNOU. TENTOKRÁT BEZ POMOCNÉ FOTOGRAFIE NA ČISTÝ PAPÍR.

Dalším krokem je nakreslení správného tvaru očí. Obě oči mají rozdílný tvar. Pro jejich zachycení využijte špejli, kterou v natažené ruce přikládejte k tvaru oka. Tento tvar pak přeneste na papír. Prostorově zmenšené jsou i zorničky očí, které se ve ¾ portrétu zároveň mění z kruhu na elipsu. Při pohledu portrétovaného směrem dopředu nejsou zorničky umístěny ve středu, ale přibližně ve ¾ oka. Pro názornost si můžete vkreslit pomocné elipsy. Nos tvoří další zajímavý prostorový útvar, který se skládá ze dvou rovnoběžných úseček, které zvýrazňují tvar lebeční kosti nosu, a další úsečky, která dotváří trojrozměrný tvar. Tuto úsečku při portrétování nahrazuje stínování, proto ji nebudeme nadále potřebovat. Tzv. měkké části nosu lze zjednodušeně nakreslit jako tři kruhy, které později dotvoříte stínováním. Kruh vlevo je mírně zastrčen za největší prostřední kruh. Nos plynule přechází v linii obočí. Opět využijte přikládání špejle. Pro kresbu rtů si připravíme tři pomocné úsečky. První je v 1/8 výšky hlavy. Další dvě čáry jsou svislé přímky, které spustíme z přibližného středu očí. Tyto úsečky vymezují šířku rtů. Rty jsou umístěny uprostřed prostoru mezi linií 1/4 a 1/8. Střed rtů je v 1/3 šířky. U rtů je nejlépe patrná větší pravá část oproti levé části. Použijte opět špejli pro přesné přenesení tvaru. Nejprve nakreslete nejvýraznější středovou linii rtů, poté dvě zbývající. Tvar hlavy opět vyžaduje přesné zaměření špejlí. Nejvíce se soustřeďte na přesné zakreslení čela a nadočnicového oblouku, lícní kosti a brady, které nejvíce zdůrazňují charakter portrétovaného. Dokreslete linii vlasů. Nakonec nakreslíme krk. U 3/4 portrétu je krk nakloněn o cca 20 %. Přední linie znázorňuje hrtan a vychází z brady, kde plynule navazuje na lícní tvar hlavy. Zadní část krku znázorňuje šíji a vychází přibližně z průsečíku tvaru hlavy a pomocného kruhu. Důležitým tvarem je i linie zvedače hlavy, který je obrácen opačným směrem a vychází ze stejného místa jako zadní část krku. Linie ramen pomáhají dotvořit prostorové uspořádání 3/4 portrétu. Nakonec vkreslíme tvar ucha, který je prostorově zúžený.

POKUSTE SE DO VÁMI NAKRESLENÉ SÍTĚ POMOCÍ STÍNOVÁNÍ SPRÁVNĚ PROSTOROVĚ VKRESLIT VŠECHNY DŮLEŽITÉ ČÁSTI PORTRÉTU.

POSLEDNÍM ÚKOLEM JE KRESBA VAŠEHO SPOLUŽÁKA V POZICI ZE 3/4. SEDNĚTE SI TAK, ABY KAŽDÝ Z VÁS VIDĚL PŘED SEBOU NĚKOHO V TÉTO POZICI. NAKRESLETE POMOCÍ PRAVIDEL KÁNONU CO NEJVĚRNĚJŠÍ PODOBU VAŠEHO SPOLUŽÁKA. Každý člověk je jedinečný a neopakovatelný. Proto kánon hlavy neplatí stoprocentně pro všechny. Je to tím, že každý z nás má mírné anatomické odchylky. Tím jsme pro své okolí zajímaví. Běžně se dá kánon použít na 90 % rozměrů každého člověka. Kánon pomáhá při kresbě, ale není jejím cílem. Je jen pomůckou. Při kresbě myslete na to, že váš model je jedinečná osobnost. Důležitou součástí portrétu jsou emoce a nálada člověka. Pokuste se tyto prvky v portrétu spolužáka najít a nakreslit. Při kresbě používejte poměrové měření se špejlí.