Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelná výměna prouděním
Advertisements

Změny teploty těles tepelnou výměnou
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
TEPELNÁ VÝMĚNA PROUDĚNÍM
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tepelná výměna prouděním
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Teplo Ing. Radek Pavela.
Teplo.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Prezentace tepla Skupina A.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
VY_32_INOVACE_05-46 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla prouděním Jméno.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Paralelní zapojení rezistorů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Schematické značky - opakování
Tepelná výměna prouděním
TEPLO.
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Vypařování a kapalnění
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Polohová energie - úlohy
PROUDĚNÍ TEPLA. PROUDĚNÍ TEPLA ? Umíš odpovědět Kde se šíří teplo prouděním? Kde se využívá proudění tepla? Dovedeš vysvětlit princip ledničky?
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Paralelní zapojení rezistorů
Archimédův zákon pro plyny
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Sériové zapojení rezistorů
Transkript prezentace:

Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_24_Šíření tepla prouděním

Zahříváním tělesa dochází ke zvětšování jeho objemu, přičemž jeho hustota se snižuje. Těleso o menší hustotě stoupá vzhůru, neboť je vytlačováno tělesem chladnějším o větší hustotě. Šíření tepla prouděním probíhá pouze v kapalinách a plynech Fyzikální podstata Takto stoupá vzhůru teplý vzduch v místnosti Takto stoupá vzhůru horká voda ohřátá v kotli [1]

Princip teplovodního ústředního topení Horká voda předává teplo radiátoru a radiátor vzduchu v místnosti. Voda v radiátoru tím ztrácí svou vnitřní energii a ochlazuje se. Chladnější a hustší voda klesá v radiátoru dolů a spodní trubkou je odváděna směrem ke kotli, kde se opět zahřívá. a)Proudění vody v radiátoru Voda se zahřívá v kotli, který je umístěn v dolní části domu. Horká voda má menší hustotu, a proto stoupá vzhůru trubkami a do radiátorů je přiváděna horní trubkou. [2] [3]

POZOR!!! Nad radiátorem by neměl být žádný parapet, ani by neměl být zakryt dalším tělesem (např. skříní nebo dlouhou záclonou či závěsem). Tělesa by teplo od radiátoru pohlcovala a znemožňovala by tepelné proudění. POZOR!!! Nad radiátorem by neměl být žádný parapet, ani by neměl být zakryt dalším tělesem (např. skříní nebo dlouhou záclonou či závěsem). Tělesa by teplo od radiátoru pohlcovala a znemožňovala by tepelné proudění. b) Proudění vzduchu v místnosti Horký radiátor předává teplo vzduchu v jeho okolí. Vzduch se zahřívá, zvětšuje svůj objem a stoupá vzhůru. Postupně předává teplo tělesům v místnosti, čímž se ochlazuje a klesá směrem k podlaze. [4]

Schéma - princip teplovodního ústředního topení [5]

Vznik větru na pobřeží a)Během dne Vlivem slunečního tepelného záření se zahřívá písek i voda v moři. Písek se zahřívá rychleji než voda (to souvisí s velkou měrnou tepelnou kapacitou vody). Tudíž má vyšší teplotu než voda. a)Během dne Vlivem slunečního tepelného záření se zahřívá písek i voda v moři. Písek se zahřívá rychleji než voda (to souvisí s velkou měrnou tepelnou kapacitou vody). Tudíž má vyšší teplotu než voda. Vzduch nad pískem je teplejší než vzduch nad vodou a stoupá vzhůru. Na jeho místo proudí chladnější vzduch od vody. Proto za slunečného dne vane vítr od moře. [6]

b) V noci V noci se směr větru obrátí. Voda v moři díky velké měrné tepelné kapacitě při ochlazování odevzdává velké teplo vzduchu nad vodou. Vzduch nad vodou je proto teplejší než vzduch nad pískem. Vzduch nad vodou stoupá vzhůru a chladnější vzduch nad pískem proudí směrem k moři. b) V noci V noci se směr větru obrátí. Voda v moři díky velké měrné tepelné kapacitě při ochlazování odevzdává velké teplo vzduchu nad vodou. Vzduch nad vodou je proto teplejší než vzduch nad pískem. Vzduch nad vodou stoupá vzhůru a chladnější vzduch nad pískem proudí směrem k moři. Proto v noci vane vítr od pobřeží k moři. [7]

Větroň stoupá vzhůru a krouží bez motoru. Využívá ke svému pohybu vzestupné vzdušné proudy ve volné přírodě. Nerovnoměrným zahříváním povrchu Země nastává proudění vzduchu. Větroň stoupá vzhůru a krouží bez motoru. Využívá ke svému pohybu vzestupné vzdušné proudy ve volné přírodě. Nerovnoměrným zahříváním povrchu Země nastává proudění vzduchu. Vzdušných proudů využívají při plachtění i ptáci. [8] [9]

Jak využijeme tepelné výměny prouděním při ochlazování kapalin? Když si chcete ochladit limonádu, stačí vhodit pár kostek ledu. Protože hustota ledu je menší než hustota vody, bude led plavat na hladině. V blízkosti ledu se limonáda ochladí, tím se zvětší její hustota a chladnější část limonády bude klesat ke dnu. Směrem vzhůru bude stoupat teplejší část limonády. Takto cirkulací (prouděním) se postupně ochladí celý objem limonády. [10]

Vznikají v moři z rozdílů teploty a hustoty (jiná salinita) mořské vody. Mohou být teplé i studené. Dochází tak k neustálému přenosu tepla obrovským množstvím vody. Golfský proud otepluje podnebí přímořských oblastí Evropy. Studené proudy z polárních oblastí s sebou přinášejí i velké ledové kry, které ohrožují námořní dopravu. [11] Mořské proudy

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [1] -Sken z učebnice str. 64: Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, s. ISBN [2], [3], [6], [7] -kliparty z [4] 2&tbm=isch&tbnid=lmA368mokI_5rM:&imgrefurl= systemy-jake-vyhody-maji-obrazy-ktere-topi.aspx&docid=6Rq05ks- CSUe5M&imgurl= zoom=1&iact=hc&vpx=621&vpy=244&dur=5983&hovh=178&hovw=238&tx=84&ty=122&sig= &p age=2&tbnh=120&tbnw=160&start=21&ndsp=28&ved=1t:429,r:17,s:21,i:153 [5] -sken z učebnice str.65: Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, s. ISBN [8] %A9t%C3%A1v%C3%A1_z_leti%C5%A1t%C4%9B.jpg [9] -Sken z učebnice str. 66: Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, s. ISBN

[10] -Sken z učebnice str. 67: Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, s. ISBN [11] Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště