Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ STAVY.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Občanská výchova Milan Šimek
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_11.
City Pavel Šuranský.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Označení DUM Fi- DUM Autor
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Zvládnu i náročné životní situace I.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Úvod do estetiky estetika.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1A_15_Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Svědomí a vina Zámečník Martin, C4A. Svědomí „hlas svědomí“, „hlas uvnitř“ objevuje se, pokud nastane rozpor našich norem, ideálů nebo zásad podmíněno.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Volby do poslanecké sněmovny v ČR
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Tolerance k národnostním menšinám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
psychologie osobnosti - motivace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
PORUŠOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV
Předsudky a stereotypy
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Transkript prezentace:

Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.6 Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.6 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: City Téma: City Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Autor: Hynek Mikušek Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011 Datum vzniku: srpen 2011

Co jsou city Jsou emoce, které vznikají při prožívání různých tělesných stavů Jsou vyvolávány nejrůznějšími věcmi, které na nás působí ať už z vnějšku, nebo zevnitř (např. shlédnutí komické situace = radost; bolest zubů = špatná nálada) Příklady citů – láska, smutek, hněv, dobrá nálada, strach, odpor, rozpaky, nenávist…

Některé skupiny citů Tělesné = projev prožívání aktuálního stavu organismu (únava, bolest, hlad, žízeň, sexuální touha…) Citové reakce = krátkodobé stavy vyvolané vnějšími vlivy -1) útočné (hněv) -2) obranné (strach, odpor…) -3) sociální (obdiv, respekt…) Citové stavy = nálady – dlouhotrvající málo intenzivní prožívání stavů, které na delší dobu člověka ovlivňují (pozitivní i negativní) Citové vztahy = nezávislé na vůli člověka, vyvolané podněty určité hodnoty – kladné, neutrální, záporné (žárlivost, láska, přátelství, nenávist, sympatie…)

Vyšší city City tzv. společenského vědomí Vznikají v procesu socializace člověka Jsou typické jen pro člověka

Rozdělení vyšších citů Intelektuální = vznikají pří poznávací činnosti (zvědavost, překvapení, zklamání při poznání pravdy, pochybování, radost z poznávání nového…) Estetické = vznikají při hodnocení krásy např. uměleckých děl, lidských i přírodních výtvorů (cit krásna, harmonie, ošklivosti, komického…) Etické = vznikají při dodržování či porušování mravních principů u sebe nebo druhých lidí (pocit viny, křivdy, nespravedlnosti, výčitky svědomí…)

Nižší city Nižší emoce jsou spojeny s instinkty (vrozené reakce) a pudy (cílená činnost až nutkání vycházející ze základních životních potřeb) Jsou na rozdíl od zvířat racionálně kontrolovány a kultivovány Mohou mít podobu afektu, nálady, vášně (například pocit únavy, bolesti, hladu, pláč, strach, leknutí…)

Afekt = přehnaná citová reakce, kterou může člověk prožívat při ohrožení Vášeň = velmi silný citový vztah např. k hudbě, knize, k počítači, druhému člověku, zvířeti, alkoholu, cigaretě, k činnosti (koníčku)… Nálada = dlouhodobý citový stav, který ovlivňuje naše chování, jednání a prožívání

Vlastnosti citů Protikladnost = většina citů má své protiklady (láska – nenávist, smutek – radost…) Smíšenost = většinou prožíváme více citů najednou (strach + nervozita…) Pestrost časového trvání = od krátké chvíle přes měsíce, roky… Nakažlivost = city se mohou přenášet na druhé (smích kamaráda může vyvolat i náš smích…) Adaptace = změna v intenzitě citu vyvolaná na opakující se podnět (strach může slábnout…) Aktuálnost citů = neopakovatelnost jednoho citu v téže podobě (nikdy nezažiji stejný cit na stejný podnět…) Podmíněnost = opakováním určitých podnětů se upevní citová reakce, která může přetrvat i po změně podnětů (strach z rybích pokrmů, protože někdy někomu zaskočila rybí kost…) Hloubka = někdo cit prožívá celým tělem, někdo jen na povrchu

Test k zamyšlení 1. Vysvětli, co jsou city. 2. Uveď příklady citů. 3. Co rozumíme pod pojmem „citové stavy“. 4. Uveď některé druhy tělesných citů. 5. Uveď rozdělení vyšších citů. 6. Co rozumíme pod pojmem „nižší city“. 7. Co je to „afekt“. 8. Co označujeme jako „vášeň“. 9. Uveď alespoň pět vlastností citů.

Řešení testu Ad1) Emoce, které vznikají při prožívání různých tělesných stavů Ad2) Láska, smutek, hněv, strach, odpor, nenávist, dobrá nálada… Ad3) Nálady = dlouhotrvající málo intenzivní prožívání stavů, které delší dobu ovlivňují člověka Ad4) Únava, bolest, hlad, žízeň, sex. touha… Ad5) Intelektuální, estetické, etické Ad6) Nižší emoce, které jsou spojeny s instinkty a pudy, které jsou u člověka kontrolovány a kultivovány Ad7) Přehnaná citová reakce Ad8) Velmi silný citový vztah Ad9) Protikladnost, smíšenost, nakažlivost, adaptace, aktuálnost, podmíněnost, hloubka…

Prameny a literatura

Anotace Tato prezentace je určena k výuce psychických stavů a procesů pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí s pojmy city, afekt, vášeň, nálada, se základními druhy a vlastnostmi citů. Budou vedeni k uvědomění si svých emocí, jejich příčin a vlivu na své chování a aktivitu. Své znalosti si mohou vyzkoušet v testu a porovnat je s uvedeným řešením.