Využívání cyklostezek cyklisty Dopravně inženýrská kancelář, s.r.o. Katedra silničních staveb, Stavební fakulta ČVUT Praha Zbyněk Sperat
Problém:
Proč průzkum?
?
Cíle průzkumu: - využívání stezek v závislosti na věku a pohlaví a přítomnosti motorové dopravy - chování cyklistů v křižovatkách - jízda po jednosměrných stezkách v protisměru - vztah cyklistů a chodců na stezkách zn. C9a
Lokality, metodika: 6 lokalit – stezky v PP podél hlavních komunikací 7 průzkumů pokrývajících špičkové hodiny
Lokality, metodika: 6 lokalit – stezky v PP podél hlavních komunikací 7 průzkumů pokrývajících špičkové hodiny
Evidované ukazatele: muži x ženy děti (do cca 15 let), dospělí, senioři směr jízdy způsob jízdy 15 min. intervaly *sčítání motorové dopravy
Celkem evidováno 1188 cyklistů
Vliv motorové dopravy na využívání stezek
Vztah cyklistické a pěší dopravy na společných stezkách C9a - dle legislativy nadstandardní šířka pro zjištěné intenzity! 4,0 m
Bezpečnost ČR - - chybí údaje o nehodách cyklistů s rozlišením na HDP a PP - celková statistika usmrcených cyklistů v ČR v obci mimo obec 53%47% v úseku v křižovatcev úseku v křižovatce 69% 31%81%19% OBEC
Bezpečnost - situace pozorované při průzkumu - někteří cyklisté nevědí, že nemají přednost v jízdě - někteří motoristé nevědí, že mají přednost v jízdě - chybí VDZ na komunikacích (motorista neví, že kříží dráhu cyklistovi)
Bezpečnost - situace pozorované při průzkumu - špatné rozhledové poměry v úseku (vstupy, vjezdy) - i v křižovatkách (parkující auta, stromy, zástavba) - alibistické použití značky C9b
Bezpečnost - situace pozorované při průzkumu - špatné rozhledové poměry v úseku (vstupy, vjezdy) - i v křižovatkách (parkující auta, stromy, zástavba) - alibistické použití značky C9b
Situace pozorované při průzkumu
Proč někteří cyklisté nevyužívají stezky v PP? - cestovní čas cyklistů jedoucích po stezkách je delší! - musí dávat přednost v jízdě na všech kříženích - bezpečnost v křižovatkách a na přejezdech je nižší - komfort jízdy je nižší (změny sklonu, obrubníky, pohyb chodců, horší povrch...) - řešení - dát přednost cyklistům pokud jedou podél hlavní a jsou zajištěny rozhledy - řešit cyklisty v HDP Závěr
Historical context of bicycle use Part 1 - Introduction of bicycle as mode of transport
43
Part 2 - Planning bicycle facilities Safety as main requierement Statistics Relation between number of accidents and km travelled the Czech Republic victims victims victims victims the Netherlands rok victims rok victims But: the Netherlands: cca 1,7 victims per 100 mil. km cycled the Czech Republic:cca 4,3 victims per 100 mil. km cycled more cycling = safer traffic
CZECH
Part 2 - Planning bicycle facilities Networks and routes, Sections, Intersections
Děkuji za pozornost Dopravně inženýrská kancelář, s.r.o. Katedra silničních staveb, Stavební fakulta ČVUT Praha tel.: