ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Zadání písemné práce Kód DUMVY_32_INOVACE_ Datum vytvoření 20. února 2013 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblastZákladní vlastnosti textu Výstup ŠVPŽák získané poznatky aplikuje při tvorbě vlastních textů. Anotace DUMPísemná práce jako součást státní maturitní zkoušky. Typy zadání a práce s nimi. Metodický popisPrezentace určená pro žáky 3. ročníku. Přináší vhled do problematiky písemné maturitní práce, do její koncepce. HodnoceníMateriál se ve výuce osvědčil. Žáci pochopili jednotlivé části zadání a práci s nimi. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Písemná maturitní práce z českého jazyka
Požadavky na písemnou práci součást komplexní zkoušky z českého jazyka a literatury (didaktický test + písemná práce + ústní zkouška) pouze jedna známka na maturitním vysvědčení (na protokolu o výsledcích maturitní zkoušky procentuální hodnocení) 25 minut na výběr zadání + 90 minut na psaní textu výběr z 10 zadání minimální rozsah 250 slov povolena Pravidla českého pravopisu hodnocen pouze čistopis (koncept není součástí písemné práce)
Požadované slohové útvary vypravování úvaha (též úvahový text, popř. text úvahového charakteru) popis (prostý, odborný, popis pracovního postupu, líčení) charakteristika referát článek zpráva útvary administrativního stylu (průvodní dopis, otevřený dopis, stížnost, motivační dopis) libovolný text publicistického stylu výklad esej recenze polemika fejeton reportáž
Zadání písemné práce Název zadání = tematické (obsahové) vymezení písemné práce Odpověď na otázku: O čem budeme psát? Např. Manželství, svazek zákonný Můj oblíbený moderátor Místo, které mi utkvělo v paměti
Zadání písemné práce Výchozí text Není povinnou součástí zadání (může, ale nemusí být přítomen) Část jiného textu, obrázek, fotografie, graf Funkce výchozího textu: -dovysvětlení, specifikace, zpřesnění tématu -návodná pomoc pro zpracování -uvedení tvrzení nebo názoru, na který má žák reagovat -uvedení jiných textů, ze kterých má žák čerpat při psaní
Zadání písemné práce Zpracování = vymezení slohového útvaru, funkčního stylu, komunikační situace Odpověď na otázku: Jak, jakým způsobem budeme psát? Např. úvaha o kladech a záporech manželství charakteristika líčení
Konkrétní zadání písemných prací a práce s nimi Zadání: Manželství, svazek zákonný Výchozí text: Ze statistické analýzy vyplývá, že manželství je pořád nejstabilnější formou vztahu, ačkoli v posledních letech vzrůstá počet těch, kteří společně žijí bez zákonného svázání. Zdroj: Zpracování: úvaha o kladech a záporech manželství V tomto případě má výchozí text pouze inspirativní funkci, v písemné práci nemusí být žádným způsobem zohledněn.
Konkrétní zadání písemných prací a práce s nimi Zadání: META hledá dobrovolníky pro doučování Výchozí text: META o. s. hledá dobrovolníky z řad studentů, kteří se budou věnovat doučování cizinců navštěvujících české školy. Jedná se zejména o doučování češtiny, ale i jiných školních předmětů. Výhody: - úvodní školení - supervize - koordinace Kontakt: META o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, Ječná 17, Praha 2, kontaktní osoba: Zuzana Vodňanská Zdroj: mírně upraveno Zpracování: motivační dopis V tomto případě autor musí pracovat aktivně s výchozím textem. Výchozí text slouží jako zdroj informací, na které má autor reagovat. Výsledný motivační dopis musí korespondovat s výchozím textem.
Fotografie jako výchozí text Zadání: Bábovka trochu jinak Výchozí text: 2 hrnečky polohrubé mouky, hrneček krystalového cukru, 1 prášek do pečiva, 1 vanilkový cukr, 3 vejce, 1 smetana ke šleháni - 33%, 1 lžíce oleje, 3 lžíce rumu, 1 tyčinka Margot - 100g Obr. 1 Zpracování: popis pracovního postupu přípravy bábovky z tyčinky Margot Fotografie má pouze ilustrační funkci, není nutné s ní nikterak pracovat Obr. 1, vlastní archiv autora
Zadání: Výroba textilního věšáku na kabelky a šátky Výchozí text: Obr. 2, z vlastního archivu autora Zpracování: popis pracovního postupu výroby věšáku zobrazeného na výchozí fotografii Popis pracovního postupu musí zohlednit výchozí fotografii. Výsledný produkt musí odpovídat vyfotografovanému předmětu. Obr. 2, vlastní archiv autora
Započítávání výchozího textu do rozsahu práce Výchozí text není autorský text pisatele Nezapočítává se do rozsahu práce V případě smysluplného využití v textu práce považováno za pozitivum práce V případě pouhého opisování bez zjevného smyslu považováno za negativum práce
Realizovaná zadání v jednotlivých ročnících státní maturitní zkoušky Uveřejněné na stránkách: Maturitní testy a zadání podzím Maturitní testy a zadání jaro Maturitní testy a zadání 2011 – podzim Maturitní testy a zadání 2011 – jaro Ilustrační testy a zadání 2011 Testy a zadání Maturitní generálky 2010
Děkuji za pozornost
Seznam použitých zdrojů [online]. [cit ]. metodické materiály určené pro hodnotitele písemné práce státní maturitní zkoušky BAUMGARTNEROVÁ, GABRIELA – KAPUSTOVÁ, ANDREA. Český jazyk a literatura písemná práce. Vyd. 1. Praha: Tauris, 2012, 187 s. ISBN Obr. 1 a 2, z vlastního archivu autora