Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Co již známe? Vysvětli význam jednotlivých pojmů a jak souvisí s oblastmi Sahary a Sahelu. Nil Tropický střídavě vlhký pás Poušť Oáza Tropický suchý pás Karavana Obratník Raka Období dešťů a sucha Zavlažování Fata morgana
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Sahara - v arabštině ar sahara znamená poušť Největší poušť světa s rozlohou km 2 Srovnej její velikost s rozlohou Evropy, Číny, USA, ČR. Délka až km, šířka až km Leží na území 10 států od Atlantského oceánu až po Rudé moře v severní Africe Velmi suché podnebí, pouhých 50 – 100 mm srážek ročně V průměru na Sahaře prší jen 7 dní v roce Nejteplejší místo planety: Al Azízíya (Libye) 57,8 o C Život je možný pouze v oázách – podzemní zdroj vody Občasné toky řek - vádí Velbloud je v poušti významným dopravním prostředkem Písečné přesypy se nazývají duny Časté písečné bouře Desertifikace = stálé rozšiřování pouště Zkus uvést důvody, proč tomu tak je. Těžba významných nerostných surovin Najdi v atlase, které to jsou a v jakých je to státech. Sahara - v arabštině ar sahara znamená poušť Největší poušť světa s rozlohou km 2 Srovnej její velikost s rozlohou Evropy, Číny, USA, ČR. Délka až km, šířka až km Leží na území 10 států od Atlantského oceánu až po Rudé moře v severní Africe Velmi suché podnebí, pouhých 50 – 100 mm srážek ročně V průměru na Sahaře prší jen 7 dní v roce Nejteplejší místo planety: Al Azízíya (Libye) 57,8 o C Život je možný pouze v oázách – podzemní zdroj vody Občasné toky řek - vádí Velbloud je v poušti významným dopravním prostředkem Písečné přesypy se nazývají duny Časté písečné bouře Desertifikace = stálé rozšiřování pouště Zkus uvést důvody, proč tomu tak je. Těžba významných nerostných surovin Najdi v atlase, které to jsou a v jakých je to státech. Poušť Sahara
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Život v poušti Schéma principu artézské studny Arabština OÁZY zdroj podzemní vody – guelta nebo artézská studna pěstovaní palmy datlové, zeleniny a obilovin chov velbloudů a koz křižovatky karavanních cest kočovníci = nomádi – převážně to jsou původní obyvatelé severní Afriky – např. Berbeři, Tuaregové pouštní živočichové: štír, písečná zmije, fenek OÁZY zdroj podzemní vody – guelta nebo artézská studna pěstovaní palmy datlové, zeleniny a obilovin chov velbloudů a koz křižovatky karavanních cest kočovníci = nomádi – převážně to jsou původní obyvatelé severní Afriky – např. Berbeři, Tuaregové pouštní živočichové: štír, písečná zmije, fenek
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Sahel – jedna z nejchudších oblastí naší planety vysoká negramotnost hladomor, podvýživa, dlouhotrvající období sucha degradace půdy občanské války nálety sarančat verbování dětí do vojenských oddílů primitivní způsoby zemědělství nemoci zvířat i lidí vysoká úmrtnost do 15 let věku Vyhledej v textu v učebnici všechny problémy, které trápí obyvatele Sahelu a uveď co je jejich příčinou. Jaké problémy sužují obyvatele Sahelu? nedostatek potravin a vody
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis
Najdi k českým slovům odpovídající anglické výrazy. poušť oáza řeka Nil období dešťů suché podnebí hladomor období sucha zavlažování velbloud desert camel the rainy season river Nile oasis dry climate irrigation famine the dry season caravan karavana
Odpověz na uvedené otázky: 1.Jak vznikly oázy? 2.Které plodiny jsou pěstovány v pouštních oázách? 3.Které státy leží v oblasti nazývané Sahel? 4.Jaké závažné problémy mají státy a obyvatelé v oblasti Sahelu a co je způsobuje? 5.Které významné suroviny se těží na Sahaře? 6.Které plodiny se pěstují v oblasti Sahelu? 7.Jaký hmyz ohrožuje úrodu v oblasti Sahelu? 8.Vysvětli pojmy degradace půdy a desertifikace. 9.Vysvětli pojem občanská válka a jaké mohou být příčiny jejího vzniku v některých státech Afriky? 10.Jak by se dalo nejchudším státům světa v oblasti Sahel pomoci, uveď příklady? Odpověz na uvedené otázky: 1.Jak vznikly oázy? 2.Které plodiny jsou pěstovány v pouštních oázách? 3.Které státy leží v oblasti nazývané Sahel? 4.Jaké závažné problémy mají státy a obyvatelé v oblasti Sahelu a co je způsobuje? 5.Které významné suroviny se těží na Sahaře? 6.Které plodiny se pěstují v oblasti Sahelu? 7.Jaký hmyz ohrožuje úrodu v oblasti Sahelu? 8.Vysvětli pojmy degradace půdy a desertifikace. 9.Vysvětli pojem občanská válka a jaké mohou být příčiny jejího vzniku v některých státech Afriky? 10.Jak by se dalo nejchudším státům světa v oblasti Sahel pomoci, uveď příklady? Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Reflexe
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Použité zdroje: