ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ srpna 2013
Hmotný bod Hmotný bod je myšlený pojem. Jde o takové těleso, které má hmotnost m, ale veškeré prostorové rozměry jsou redukovány na jediný bod. 2 Pohyb Pokud se v čase mění prostorové souřadnice hmotného bodu, říkáme, že se hmotný bod pohybuje.
Trajektorie hmotného bodu Trajektorie HB je čára, kterou při svém pohybu HB opisuje. Některé jsou vidět (koleje, čáry na asfaltu při smyku, čára na tabuli namalovaná křídou, …), některé ne (let míčku, vyletující elektron z atomu,..) 3 Dráha hmotného bodu Dráha HB je délka trajektorie HB za určitou dobu. Např. dráha, kterou urazí letadlo během druhé hodiny letu nebo dráha, kterou urazí hlemýžď mezi 8.00 a 8.45.
Rovnoměrný pohyb Rovnoměrný pohyb koná těleso právě tehdy, jestliže za libovolné stejně velké časové intervaly urazí vždy stejně velké úseky dráhy. Trajektorií je část přímky. je počáteční čas, jsou úseky dráhy 4
Rovnoměrný pohyb Přitom nutně platí: Dráha přibývá rovnoměrně. 5
Závislost rychlosti na čase 6 rychlejší vozík ještě rychlejší vozík náš vozík
Dráha 7 Vyšší rychlost se na grafu závislosti dráhy na čase projeví větším úhlem, který svírá graf s časovou osou.
Definice rychlosti 8
Jednotka rychlosti 9
Dráha rovnoměrného pohybu Vztah pro výpočet dráhy lze odvodit z definičního vztahu pro rychlost: 10 Pak platí: …neboli
Speciální grafy závislosti dráhy rovnoměrného pohybu na čase 11
Určení dráhy z grafu rychlosti Dráhu lze z grafu rychlosti určit jako plochu pod grafem rychlosti. 12
Průměrná rychlost Průměrnou rychlost definujeme jako podíl celkové dráhy a celkové doby pohybu. Je-li pohyb rovnoměrný, je rychlost po celou dobu stejná a je tedy rovna průměrné rychlosti. POZOR! Obecně NELZE určovat průměrnou rychlost jako aritmetický průměr okamžitých rychlostí. 13
Příklad 1 14
Příklad 2 15
Příklady 16
Příklady 17
Příklady 18
19 Zdroje: Všechny obrázky jsou vytvořeny pomocí programů Corel Draw 12 a Graph 4.3, není-li uvedeno jinak. [Slide 4 a 6]: animace je autorským dílem PaedDr. Jozefa Beňušky.