Světlo a šíření světla Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Elektromagnetické vlny (optika)
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O základních principech
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Světelné jevy a jejich využití
OPTIKA.
18. Vlnové vlastnosti světla
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světlo Richard Brabec.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Optika.
Světlo.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Světlo.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Stín (Učebnice strana 157 – 159)
Vypracoval: Karel Koudela
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Název projektu: Škola a sport
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Zářivková svítidla 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Světlo, optické zobrazení - opakování
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Světlo jako elektromagnetické vlnění
MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby 12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby 11 vnitřního povrchu duté plochy 3.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektromagnetické vlnění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Vlnění a optika (Fyzika)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Světlo a šíření světla Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a číslo OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony klíčové aktivity III/2 Zvyšování kvality výuky prostřednictvím ICT Datum vytvoření: Číslo sady VY 32 Inovace FY.07 Anotace Učební materiál světlo a šíření světla může sloužit jako podpora při výkladu v předmětu fyzika. Seznámí žáky se základními pojmy, vzorci a obrázky. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Optika Je nauka o světle Světlo = elektromagnetické vlny, které jsou viditelné lidským okem, tj. v lnových délek přibližně od 700nm (červené světlo) do 400nm (fialové světlo) Optiku dělíme na geometrickou a vlnovou(fyzikální) Geometrická optika se zabývá světelnými jevy, při nichž se světlo chová jako paprsky šířící se přímočaře, jeho vlnová povaha se neprojevuje, je na ní založena většina přístrojů. Vlnová optika popisuje jevy, kde se uplatňuje vlnová povaha světla(šíření přes překážky nebo otvory, interference, ohyb a polarizace)

Zdroje světla: Zdroji světla jsou např. Slunce a další hvězdy, plameny, rozžhavená tělesa, výbojky atd. Tělesa, která sama nejsou zdroji světla (př. Měsíc, planety, atd.), mohou být zdroji osvětlována a stát se sekundárními zdroji

Zdroje světla: Přirozené zdroje – nejdůležitějším je pro nás Slunce, které svítí díky své vysoké teplotě, podobně jsou to i ostatní hvězdy, některé jsou intenzivnější zdroje než Slunce ale díky velké vzdálenosti dopadá na Zem jen velmi malá část jejich světla

Zdroje světla: Umělé zdroje - některé svítí díky své vysoké teplotě, třeba žárovka, stejnou teplotu jako Slunce dosahuje oblouková lampa - některé zdroje využívají elektrické výboje v plynech nebo parách, které vysílají viditelné(i neviditelné) záření, teplota plynu není vysoká = studené zářiče - luminiscence = elektronický proces v pevných látkách( př. polovodiče – svítící diody) nebo i organických látkách ( světlušky, trouchnivějící pařez)

Šíření světla: Patří do geometrické optiky Světlo se od zdroje šíří přímočaře dokud nenarazí na překážku, případně na rozhraní s jiným prostředím. K popisu tohoto jevu používáme pojem světelný paprsek = přímka, podél níž se světlo šíří Ideální samostatné paprsky neexistují, jedná se vždy o svazky omezené hraničními paprsky Důkaz o přímočarém šíření nám poskytuje vytváření stínů

Tvary svazků: Divergentní (rozbíhavý) – paprsky vycházející radiálně ze společného zdroje tvoří rozbíhavý svazek, jehož průměr se vzdáleností od zdroje roste

Tvary svazků: Konvergentní (sbíhavý) – svazky, jejichž paprsky směřují do jednoho bodu, průměr svazku se zmenšuje

Tvary svazků: Paralelní – paprsky jsou rovnoběžné, průřez svazku se nemění

Tvary svazků: Difúzní – pokud mají jednotlivé svazky nahodilý směr(nemají tady společný zdroj ani nesměřují do jednoho bodu), nejedná se vlastně o svazek v pravém slova smyslu

Zatmění Slunce a Měsíce: Sluneční paprsky dopadají na nebeské těleso a za ním vytváří polostín Pokud se Měsíc dostane mezi Slunce a Zemi, dopadá na ni jeho stín a v těchto místech, tzv. pásu totality, pozorujeme úplné zatmění Slunce, v oblastech přilehlých lze pozorovat částečné zatmění

Zatmění Slunce a Měsíce: Pokud se Země dostane mezi Slunce a Měsíc a její stín úplně zakryje Měsíc, dochází k úplnému zatmění Měsíce. Měsíc našemu zraku nezmizí úplně, protože na něj dopadá určitá část světla rozptýleného v atmosféře, pouze potemní.

Rychlost světla: Ve vakuu je určena přesnými měřeními z první poloviny 20. století takto: c = ,458 km/s Často se používá zaokrouhlená hodnota c = km/s Ve všech průhledných prostředích je menší než ve vakuu. Poměr rychlosti světla ve vakuu ku rychlosti světla v daném prostředí se nazývá index lomu n = c/v ≥ 1

Intenzita světla: Aby bylo možno posoudit různou intenzitu světla byl zaveden pojem a jednotka svítivosti I Jeví-li se nám jeden zdroj světla z dané vzdálenosti jasnější než druhý, má větší svítivost Jednotka svítivosti je kandela (tj. svíčka, 1cd) 1 cd = svítivost zdroje záření, které vyzařuje monochromatické světlo s frekvencí 540∙10¹⁴ Hz Světelný tok Φ = světelný výkon vnímaný okem jednotka světelného toku 1 lumen (1lm) = světelný tok, který vysílá bodový zdroj o svítivosti 1cd umístěná ve středu koule o r=1m na 1m² kulové plochy

Osvětlenost: Svítivost je vlastnost zdroje, osvětlenost E je vyvolána zdrojem na určitém přijímači Osvětlenost je při kolmém dopadu světla přímo úměrná intenzitě zdroje a nepřímo úměrná druhé mocnině vzdálenosti Při úhlu dopadu α je osvětlenost: Přístroje na měření intenzity světla jsou fotometry.

Citace: GASCHA, Heinz, PFLANZ, Stefan. Kompendium fyziky. 1. vydání. Banská Bystrica: Euromedia Group, k.s. – Universum, ISBN Kapitola III, s. 111 – 118.