NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
Rastrová a vektorová grafika
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Vývoj počítačové grafiky
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Vývoj počítačové grafiky
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Počítačová grafika a prezentace
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafika Kateřina Šebestová Grafika Druh výtvarného umění Více exponátů stále originály Vznik 6. století v Číně 868 první kniha 13. století tisk na plátno.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Počítačová grafika VY_32_inovace_01_infgrafika_05 Vypracovala: Mgr. Lucie Bernátová Datum: březen 2014 Předmět:Informační technologie Ročník:8. ročník.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření duben 2013 Ročník 6.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
GRAFIKA.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie ROČNÍK:8. NÁZEV MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_11-9I- Počítačová grafika AUTOR:Mgr. Markéta Chlubnová DATUM TVORBY:Říjen 2013OVĚŘENÍ: ANOTACE: Prezentace je určena jako výklad učiva do hodiny. Žáci jsou seznámeni s barevnými modely, rastrovou a vektorovou grafikou. Na závěr prezentace je zařazeno opakování formou tajenky.

= spojení klasické grafiky a informatiky VYUŽITÍ: ◦ Strojírenství, architektura, elektrotechnika, … ◦ Projektování, modelování (CAD, …) ◦ Umělecká grafika ◦ 3D grafika ◦ Zábava, hry, filmy, … ◦ Fotografie, loga, grafy, prezentace, …

 Systém RGB (red, green, blue)  Užití při zobrazování na monitoru, projektoru, skeneru Obr. 1 Barevné složky RGB pixelů na LCD obrazovce: každý pixel skládá ze tří svítících obrazců odpovídajících základním barvám - červené, modré a zelené. Obr. X Obr. 2

 Systém CMY (CMYK) (cyan, magenta, yellow; black)  Užití při barevném tisku (míchání pigmentů) Obr. 3 Barvy modelu CMYK Obr. 4

RASTROVÝ OBRÁZEK (dig. foto, malba): – RASTR (bitmapa) - se skládá z obrazových bodů (pixelů) uspořádaných do mřížky – Obrázek – velikost, rozlišení, barva rozlišení obrázku = počet bodů na palec (2,54 cm) - uvádí se v DPI – př. obrázek 450 x 600 při 72 DPI (tzn. 450 bodů na šířku, 600 bodů na výšku při 72 bodů na palec = 2,54 cm → rozměry: 15,8 x 21,16 cm) Obr. 5

Obrázek s rozlišením 180 DPI (957 x 638 px; 13,51 cm x 9 cm) (velikost souboru 139 kB) Obrázek s rozlišením 20 DPI (106 x 71 px) (menší velikost souboru, 13 kB) Obr. 6, 7

 barevná hloubka = určuje kolik barev může nabýt daný bod obrázku ◦ hodnota: 1, 4, 8, 16, 24, 32 bitů  př. 1bitový obrázek je složen z 2 1 = 2 barvy (černobílý) 16bitový obrázek je složen z 2 16 = barev 24bitový obrázek je složen z 2 24 = barev  př. obrázek 600 x 800 (obraz tvoří bodů = pixelů, při barevné hloubce 24 bitů (= 3 B) → 3∙ = B = 1,44 MB)

FORMÁTY SOUBORŮ: – BMP – vytvořen pro Windows; velká velikost – TIFF – skennery – PNG – užití na www stránkách – GIF – užití na www stránkách, animace (barevná hloubka 8 bitů) – JPEG, JPG – užití na www stránkách KOMPRESE OBRÁZKU – stlačení (zhuštění) dat, aby soubor měl menší velikost (vnitřní komprese) - nekomprimované soubory: TIFF, BMP - komprimované soubory: - bezztrátová komprese: PNG,GIF - ztrátová komprese: JPEG (nevratné změny v obrázku, nelze původ. obrázek obnovit)

dravec.bmpdravec.gifdravec.jpgdravec.tif 9,7 MB2,8 MB0,5 MB9,7 MB 1503 x 2255 px Nekomprimovaný soubor Bezztrátová komprese Ztrátová komprese Nekomprimovaný soubor Obr. 8

RASTROVÉ (BITMAPOVÉ) EDITORY - pracují s obrázkem jako s bitmapovou mapou – GIMP – Malování (obr.) – Zoner Photo Studio (obr.) – Corel PhotoPaint – Adobe PhotoShop Obr. 9, 10

 VEKTOROVÝ OBRÁZEK – je složen z jednoduchých geometrických útvarů (body, přímky, křivky, …) – obrázek lze libovolně zmenšovat, zvětšovat bez ztráty kvality – malá velikost souboru – v obrázku lze s každým objektem pracovat odděleně Obr. 11

FORMÁTY SOUBORŮ: – SVG – soubor Inkscape, … – CDR – soubor Corel Draw – DXF – soubor CAD systému – ZMF – soubor Zoner Callisto – AI – soubor Adobe Illustrator VEKTOROVÉ EDITORY: – Inkscape – Corel Draw – Zoner Callisto – Adobe Illustrator, … Obr. 12

1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) 9) 10) 1)Formát souboru v Zoner Callisto 2)Druh počítačové grafiky 3)Rastr – jiným slovem 4)Angl. název barvy v modelu CMY 5)Barevný model (monitor) 6)Zmenšení velikosti souboru 7)Bitmapový editor 8)Formát souboru rastr. grafiky (skener) 9)Počet bodů na palec (zkratka) 10)Jeden bod obrázku ZADÁNÍ:

1)ZMF 2)VEKTOROVÁ 3)BITMAPA 4)YELLOW 5)RGB 6)KOMPRESE 7)MALOVÁNÍ 8)TIFF 9)D P I 10)PI X EL 1)Formát souboru v Zoner Callisto 2)Druh počítačové grafiky 3)Rastr – jiným slovem 4)Angl. název barvy v modelu CMY 5)Barevný model (monitor) 6)Zmenšení velikosti souboru 7)Bitmapový editor 8)Formát souboru rastr. grafiky (skener) 9)Počet bodů na palec (zkratka) 10)Jeden bod obrázku ŘEŠENÍ:

 Obr. 1 QUARK67. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AdditiveColorMixiing.svg.png AdditiveColorMixiing.svg.png  Obr. 2 RAVEDAVE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: oom.jpg/678px-Liquid_Crystal_Display_Macro_Example_zoom.jpg oom.jpg/678px-Liquid_Crystal_Display_Macro_Example_zoom.jpg  Obr. 3 QUARK67. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 4 QUARK67. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CMYK_color_swatches.svg.png CMYK_color_swatches.svg.png  Obr. 5 GRINGER. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: image.svg.png image.svg.png  Obr. 6, 7, 8, 9, 10 vlastní archiv autora  Obr. 11 DARTH, Stabro. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VectorBitmapExample.svg.png VectorBitmapExample.svg.png CITACE A ZDROJE

 Obr. 12 ROTKEVICH, Konstantin. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Inkscape0.45.png Inkscape0.45.png  PŘISPĚVATELÉ WIKIPEDIE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Autorem materiálu a všech jeho částí, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Chlubnová.