OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Názvosloví halogenidů
Základy názvosloví anorganických sloučenin
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
I. NÁZVOSLOVÍ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Názvosloví hydroxidů VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Názvosloví oxidů Mgr. Helena Roubalová
Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů
Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Chemické názvosloví halogenidy.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Názvosloví oxidů.
OXIDY.
2. OXIDY CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ RZ
Anorganické sloučeniny - úvod
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Názvosloví binárních sloučenin
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ.
NÁZVOSLOVÍ SULFIDŮ.
Názvosloví oxidů Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_G1.
Názvosloví halogenidů Mgr. Helena Roubalová
VY_52_INOVACE_02/1/26_Chemie HALOGENIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o oxidech
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL202 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Názvosloví sulfidů.
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zástupci oxidů RZ
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
HALOGENIDY. Halogenidy jsou dvouprvkové sloučeniny halogenů s jinými kovy, kde halogen má oxidační číslo -I Jejich název je dvouslovný: - podstatné jméno.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Názvosloví halogenidů DVOUPRVKOVÉ SLOUČENINY - chemické látky složené ze dvou prvků - patří k nim hlavně : oxidy sufidy a halogenidy.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autor: Stejskalová Hana
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Názvosloví halogenidů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

OXIDY

Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo vždy –II

Oxidační číslo Oxidační číslo je definováno jako náboj, který by byl přítomen na atomu prvku, kdyby elektrony každé vazby, které z něj vychází, byly přiděleny elektronegativnějšímu z obou vazebných partnerů.

Oxidační číslo Značí se římskými číslicemi Píše se ke značce prvku vpravo nahoru K I Ca -II Může být kladné, záporné Oxidační číslo atomu v základním stavu je rovno nule

Názvosloví oxidů Název oxidů je dvouslovný, tvořený z podstatného a přídavného jména Podstatné jméno určuje typ sloučeniny (oxid) a přídavné jméno udává, od kterého prvku je sloučenina odvozena Přídavné jméno se skládá ze slovního základu názvu prvku a koncovky, která udává oxidační číslo atomu vázaného s kyslíkem

Koncovky pro oxidační čísla Oxidační čísloKoncovka I- ný II- natý III- itý IV- ičitý V- ičný, - ečný VI- ový VII- istý VIII- ičelý

Psaní vzorců podle názvu 1.Pořadí prvků ve vzorci je opačné než v názvu (elektronegativnější prvek je většinou psán vpravo) 2.Zapíšeme oxidační čísla prvků 3.Použijeme křížové pravidlo 4.Číslo jedna se nesepisuje. Pokud je to možné, získaná čísla vykrátíme

Oxid hlinitý 1.Zapsat značky prvků Al O 2. Zapsat oxidační čísla (podle koncovky) Al III O -II 3. Křížové pravidlo Al III O -II = Al 2 O 3 Psaní vzorců podle názvu

Zapište vzorcem tyto oxidy Oxid draselný K 2 O Oxid uhelnatý CO Oxid uhličitý CO 2 Oxid sírový SO 3 Oxid vápenatý CaO Oxid fosforečný P 2 O 5

Tvorba názvu ze vzorce Fe 2 O 3 1.Ze vzorce je patrné, že se jedná o oxid železa 2.Doplníme oxidační čísla – kyslík má oxidační číslo –II 3.Celá molekula musí být elektroneutrální – proto musí být ox. číslo železa rovno plus třem (2.x + 3.(-II) = 0) 4.Koncovka přídavného jména bude podle ox. čísla – itý 5.Název sloučeniny je oxid železitý

Tvorba názvu ze vzorce Mn 2 O 7 1.Ze vzorce je patrné, že se jedná o oxid manganu 2.Doplníme oxidační čísla – kyslík má oxidační číslo –II 3.Celá molekula musí být elektroneutrální – proto musí být ox. číslo manganu rovno plus sedmi (2.x + 7.(-II) = 0) 4.Koncovka přídavného jména bude podle ox. čísla – istý 5.Název sloučeniny je oxid manganistý

Zapište názvem tyto oxidy Na 2 O oxid sodný CuO oxid měďnatý NO 2 oxid dusičitý BaO oxid barnatý B 2 O 3 oxid boritý MgO oxid hořečnatý Cl 2 O 7 oxid chloristý

Významné oxidy OXID SIŘIČITÝ SO 2 OXID UHLIČITÝ CO 2 OXID UHELNATÝ CO OXID DUSNATÝ NO OXID DUSIČITÝ NO 2 OXID VÁPENATÝ CaO OXID HLINITÝ Al 2 O 3 OXID KŘEMIČITÝ SiO 2

OXID SIŘIČITÝ SO 2 VÝSKYT: Sopečné plyny Do ovzduší se dostává při hoření paliv, která obsahují sloučeniny síry (hnědé uhlí, nafta, topné oleje) Spolu s oxidy dusíku je příčinou vzniku kyselých dešťů

VLASTNOSTI: Bezbarvý plyn, štiplavého zápachu Jedovatý POUŽITÍ: Desinfekce (síření) sudů, sklepních prostor, včelích úlů Výroba celulózy a papíru ze dřeva Bělení přírodních materiálů – vlny, bavlny, slámy

OXID UHLIČITÝ CO 2 VÝSKYT: Je přirozenou součástí vzduchu (0,03% objemu) Vzniká při dýchání organismů a při hoření uhlíkatých látek za dostatečného přístupu kyslíku

VLASTNOSTI: Bezbarvý plyn, nedýchatelný, těžší než vzduch Ve větším množství způsobuje v atmosféře spolu s dalšími plyny skleníkový efekt Video: port/michaelovy-experimenty/vyhledavani/vzduch/143-sklenikovy-efekt- snadno-a-rychle/ port/michaelovy-experimenty/vyhledavani/vzduch/143-sklenikovy-efekt- snadno-a-rychle/

POUŽITÍ: Nutný pro fotosyntézu rostlin V pevném skupenství jako tzv. „suchý led“ Hasicí přístroje (pěnové) Příprava sodové vody a osvěžujících nápojů

OXID UHELNATÝ CO Bezbarvý plyn, bez chuti a zápachu, lehčí než vzduch Vzniká hořením uhlíkatých látek při nedostatku kyslíku Značně jedovatý, váže se na krevní barvivo hemoglobin, čímž znemožňuje přenos kyslíku z plic do tkání

OXID DUSNATÝ NO Bezbarvý jedovatý, za přítomnosti vlhkosti leptající plyn Výroba kyseliny dusičné Spolupůsobí při vzniku tzv. „kyselých dešťů“

OXID DUSIČITÝ NO 2 Červenohnědý, jedovatý, leptavé účinky Výroba kyseliny dusičné Spolupůsobí při vzniku tzv. „kyselých dešťů“ Okysličovadlo v raketových motorech

OXID VÁPENATÝ CaO („pálené vápno“) Bílá, pevná látka. Žíravina Vyrábí se ve vápenkách tepelným rozkladem vápence Jeho reakce s vodou se nazývá hašení vápna: CaO + H 2 O → Ca(OH) 2 V zemědělství a lesnictví snižuje kyselost půdy (vápnění) Výroba hašeného vápna pro stavebnictví

OXID HLINITÝ Al 2 O 3 Krystalická látka, obvykle bílé barvy V přírodě se vyskytuje jako velmi tvrdý nerost korund, jeho odrůdy jsou drahé kameny – modrý safír a červený rubín Surovinou pro výrobu je bauxit Používá se při výrobě porcelánu, zubních cementů, barev a k výrobě hliníku

OXID KŘEMIČITÝ SiO 2 Pevný, těžko tavitelný, chemicky stálý, odolný vůči kyselinám (ne HF) Využívá se ve stavebnictví – říční písek do malty a betonu a ve sklářství – křemenný písek je základní sklářskou surovinou.

Sestavila: Mgr. Jana Vlašínová Pro 8. ročník ZŠ a MŠ Merhautova 37, Brno Použitá literatura: Základy chemie 1. Beneš, P., Pumpr, V., Banýr, J. Fortuna ISBN: Chemie 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Škoda, J., Doulík, P. Fraus ISBN Chemie 8, pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Pánek, J., Doulík, P., Škoda, J. Fraus ISBN

&b_id= ostrovy-prekvapeni-na-jihu-evropy/ iky-a-zavody-v-obci/sodovkarna---pivovar/sireni- sudu.html vzdy-jen-skodit/ Obrázky staženy ke dni